Skip to main content

Επενδυτική ανάπαυλα το 2025 στις παραγγελίες νέων LNG carriers

SHUTTERSTOCK

Πτώση 56%

Τo 2025 εξελίσσεται σε έτος -σταθμό για τη ναυπηγική βιομηχανία LNG, με την Drewry να καταγράφει αισθητή κάμψη στις νέες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Παρότι η αγορά βρίσκεται σε φάση προσαρμογής ύστερα από δύο χρόνια ραγδαίας ανάπτυξης, προβλέπεται αναθέρμανση της δραστηριότητας μετά το 2026.

Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της Drewry Maritime Research, κατά το εννεάμηνο του 2025 καταγράφηκαν μόλις 38 νέες παραγγελίες, έναντι 86 την ίδια περίοδο το 2024, γεγονός που αντιστοιχεί σε πτώση 56%.

Το orderbook-to-fleet ratio -δηλαδή ο λόγος των παραγγελιών προς τον υπάρχοντα στόλο- συνέχισε να αποδυναμώνεται, εξαιτίας τόσο του αυξημένου ρυθμού παραδόσεων όσο και της επιφυλακτικότητας των πλοιοκτητών απέναντι σε νέες επενδύσεις.

Όπως εξηγεί η Pratiksha Negi, επικεφαλής αναλύτρια LNG Shipping στη Drewry, μέχρι το τέλος του γ’ τριμήνου είχαν καταγραφεί μόνο 17 παραγγελίες LNG carriers, έναντι 73 πέρυσι.

Αντίθετα, τα LNG bunker vessels (LNGBVs) έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον της αγοράς, με 19 πλοία να έχουν παραγγελθεί έως τώρα το 2025, ενώ δύο πλωτές μονάδες υγροποίησης (FLNGs) παρήγγειλε η μεξικανική Amigo LNG από την Dubai Drydocks.

Η Drewry εκτιμά πως έως το τέλος του έτους θα έχουν καταγραφεί περίπου 50 νέες παραγγελίες, έναντι 96 το 2024.

Το σημερινό orderbook αριθμεί 335 πλοία -εκ των οποίων 289 LNGCs, 37 LNGBVs, 4 FSRUs και 5 FLNGs- με λόγο orderbook/στόλο στο 41%. Επιπλέον, προβλέπεται περαιτέρω «αποπληθωρισμός» του orderbook έως ότου η αγορά ανακάμψει, κάτι που η Drewry τοποθετεί χρονικά από το 2026 και μετά.

Σημάδια ανάκαμψης

Πάντως, παρά τη γενικότερη κάμψη από την αρχή του έτους, το γ’ τρίμηνο του 2025 σημειώθηκε μερική ανάκαμψη στις παραγγελίες LNGCs, με εννέα νέες συμφωνίες, έναντι οκτώ στο πρώτο εξάμηνο.

Το τρίμηνο αυτό ενισχύθηκε και ο αριθμός των LNGBVs (+5) και FLNGs (+2).

Μία εξέλιξη που προκάλεσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον ήταν και η απρόσμενη κίνηση της Hanwha να παραγγείλει δύο LNG carriers για ίδια χρήση, τα πρώτα που θα ναυπηγηθούν στις ΗΠΑ μετά τη δεκαετία του 1970.

Αν και το βασικό κομμάτι της ναυπήγησης θα γίνει στη Νότια Κορέα, η τελική συναρμολόγηση και η νηολόγηση θα πραγματοποιηθούν στο ναυπηγείο Philly Shipyard στις ΗΠΑ.

Η κίνηση αυτή, σύμφωνα με την Drewry, ερμηνεύεται ως στρατηγική απάντηση στον κανονισμό USTR 301, ο οποίος απαιτεί το 1% των εξαγωγών LNG των ΗΠΑ να μεταφέρεται με πλοία κατασκευασμένα και νηολογημένα στις ΗΠΑ – μια προϋπόθεση που θεωρείται οικονομικά δυσβάσταχτη, δεδομένου ότι το κόστος κάθε LNG carrier εκτιμάται στα 250 εκατ. δολ.

Ναυπηγήσεις

Έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία εξακολουθούν να κυριαρχούν στο βιβλίο παραγγελιών, με 65% του συνόλου, ενώ τα κινεζικά ακολουθούν με 33%.

Ωστόσο, κανένα LNG carrier δεν έχει παραγγελθεί σε κινεζικό ναυπηγείο το 2025, λόγω των αβεβαιοτήτων που προκαλούν οι νέες αμερικανικές ρυθμίσεις σχετικά με πλοία κινεζικής κατασκευής.

Παρά ταύτα, τα κινεζικά ναυπηγεία εξασφάλισαν 58% των παραγγελιών LNGBVs φέτος, ενισχύοντας τη θέση τους σε αυτό το νεότερο, ταχύτερα αναπτυσσόμενο segment.

Οι νέες γεωπολιτικές εντάσεις, τα λιμενικά τέλη σε κινεζικής κατασκευής πλοία και η αυξημένη δυτική επιτήρηση έχουν προκαλέσει κλίμα εμπορικής αβεβαιότητας στους πλοιοκτήτες, επηρεάζοντας τις αποφάσεις τοποθέτησης παραγγελιών.

Η Drewry εκτιμά ότι, αν και το 2025 θα καταγραφεί ως «διάλειμμα» στον κύκλο παραγγελιών, η επενδυτική δραστηριότητα θα επιταχυνθεί ξανά.