Διετή συμφωνία συνεργασίας με σκοπό την επιτάχυνση των προσπαθειών απανθρακοποίησης στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, υπέγραψαν η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Χύδην Ξηρού Φορτίου – INTERCARGO και το Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD).
Ο συγκεκριμένος τομέας αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας ως προς τη μεταφορική ικανότητα (deadweight tonnage) και παρουσιάζει ιδιαίτερες προκλήσεις απανθρακοποίησης, κυρίως για μικρομεσαίους πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται σε απρόβλεπτα δρομολόγια τύπου “tramp”.

Η συνεργασία αξιοποιεί τη βαθιά τεχνική γνώση και την εμπειρία του GCMD σε πιλοτικά έργα με την επιχειρησιακή εμπειρία και την πρόσβαση της INTERCARGO, πρόεδρος της οποίας είναι ο κ. Γιάννης Ξυλάς, στα μέλη της και στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), με στόχο την κάλυψη κρίσιμων εμποδίων στη λειτουργική εφαρμογή και την ευρύτερη υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών.
Ο κ. Δημήτρης Μονιούδης, Πρόεδρος της Τεχνικής Επιτροπής της INTERCARGO, δήλωσε: «Ως φωνή του μεγαλύτερου ναυτιλιακού τομέα παγκοσμίως, η INTERCARGO δεσμεύεται να καταστήσει την απανθρακοποίηση ρεαλιστική και εφικτή για όλα τα μέλη της. Η συνεργασία αυτή διασφαλίζει ότι πρακτικές και κλιμακούμενες τεχνολογίες φθάνουν στους πλοιοκτήτες που μεταφέρουν τα πλέον κρίσιμα φορτία παγκοσμίως. Συνδυάζοντας την εμπειρία του GCMD στην εκτέλεση πιλοτικών έργων με τη λειτουργική γνώση των μελών μας και τη συμμετοχή μας στον IMO, μπορούμε να επιταχύνουμε την πρόοδο προς τους στόχους της απανθρακοποίησης».
Ρεαλιστικές λύσεις
Καθώς η ναυτιλία εργάζεται προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης εφοδιαστικής αλυσίδας για καύσιμα μηδενικών εκπομπών και της προσαρμογής των λιμανιών, υπάρχει επείγουσα ανάγκη για την υιοθέτηση πρακτικών λύσεων με άμεσο αντίκτυπο. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται:
- χρήση drop-in βιοκαυσίμων,
- εγκατάσταση συστημάτων δέσμευσης άνθρακα επί του πλοίου (onboard carbon capture),
- εφαρμογή τεχνολογιών ενεργειακής απόδοσης (Energy Efficiency Technologies – EETs).
Το GCMD διεξάγει ήδη πιλοτικά έργα για να μειώσει τα εμπόδια υιοθέτησης αυτών των τεχνολογιών σε ευρεία κλίμακα. Η νέα συνεργασία με την INTERCARGO στοχεύει στην επιτάχυνση της εφαρμογής τους στον συγκεκριμένο ναυτιλιακό τομέα.
Στήριξη των πλοιοκτητών στη μετάβαση
Πολλοί πλοιοκτήτες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην υιοθέτηση ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών, λόγω αβεβαιότητας ως προς την εξοικονόμηση καυσίμων και δυσκολίας πρόσβασης σε χρηματοδότηση. Το GCMD εγκαθιστά αισθητήρες επί των πλοίων για την επαλήθευση της εξοικονόμησης, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη του μοντέλου χρηματοδότησης Pay-As-You-Save (PAYS), το οποίο συνδέει τις αποπληρωμές με επαληθευμένες εξοικονομήσεις καυσίμου.
Η συνεργασία αποσκοπεί στην επίσπευση της διάδοσης των EETs, προσφέροντας αξιόπιστα δεδομένα και μηχανισμούς στήριξης για μικρομεσαίους πλοιοκτήτες.
Τα bulk carriers
Τα bulk carriers διαδραματίζουν καίριο ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο δια θαλάσσης, αντιπροσωπεύοντας το 42,7% του συνολικού ποντοπόρου στόλου με βάση τη μεταφορική ικανότητα. Η INTERCARGO, αναγνωρισμένη ως η επίσημη φωνή της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου, εκπροσωπεί πάνω από το ένα τρίτο της παγκόσμιας χωρητικότητας στον τομέα.
Η λειτουργία των bulk carriers σε δρομολόγια τύπου “tramp”, χωρίς σταθερό πρόγραμμα ή προορισμούς, καθιστά εξαιρετικά δύσκολο τον προγραμματισμό ανεφοδιασμού σε λιμάνια που διαθέτουν καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών (ZNZ). Παράλληλα, οι παγκόσμιες υποδομές ανεφοδιασμού με εναλλακτικά καύσιμα παραμένουν ακόμη υπό ανάπτυξη, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες άμεσης μετάβασης.