Skip to main content

Ναυτιλία: Σε ρότα ομαλής «προσγείωσης» συνεχίζει η αγορά των car carriers

SHUTTERSTOCK

Νέα σημάδια σταθεροποίησης στο εξάμηνο μετά την εκρηκτική άνοδο της προηγούμενης τριετίας

Εξισορροπείται η αγορά των car carriers, μετά από περίπου τρία χρόνια όπου οι ναύλοι κατέγραφαν πολύ υψηλές επιδόσεις.

Σύμφωνα με ανάλυση της Veson Nautical, στο πρώτο εξάμηνο του 2025 οι ναύλοι και οι αξίες συνέχισαν την πορεία εξομάλυνσης.

Παρόλο που η αγορά δεν έχει ακόμη επιστρέψει πλήρως στα ιστορικά μέσα επίπεδα, η συνολική πορεία δείχνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μια «ομαλή προσγείωση», υποστηριζόμενη από τον συνδυασμό υποχώρησης της ζήτησης, αύξησης της προσφοράς μεταφορικής ικανότητας, αλλά και αντίξοων μακροοικονομικών συνθηκών.

Η γενική πρόβλεψη δείχνει ότι η πλήρης επαναφορά των δρομολογίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας είναι απίθανη πριν από το 2027.

Αυτή η καθυστέρηση, σε συνδυασμό με τη συγκράτηση στις νέες παραγγελίες και τη συνετή δραστηριότητα στο S&P (Sale & Purchase – αγοραπωλησίες), ενισχύει την άποψη ότι η αγορά βρίσκεται σε φάση σταδιακής εξισορρόπησης, προς ένα πιο βιώσιμο και μακροπρόθεσμα
ισορροπημένο μοντέλο.

Οι χρονοναυλώσεις για τα standard Pure Car Truck Carriers (6.500 CEUs) διορθώθηκαν έντονα το α’ εξάμηνο του 2025, λόγω της μαζικής παράδοσης νεότευκτων και της εξασθένησης της αγοράς που σχετίζεται με την επιβολή δασμών από τον Αμερικανό Εκπρόσωπο Εμπορίου και τις υποτονικές εξαγωγές από την Ασία.

Στα Large Car Truck Carriers (LCTCs) (7.500 – 9.000 CEUs) αυξήθηκε η συνολική παγκόσμια χωρητικότητα κατά 5%, κυρίως στην Κίνα, ενώ η αύξηση των εξαγωγών οχημάτων από την Ασία περιορίστηκε στο 4%.

Όπως αναφέρει η Veson, αυτή η δυσαναλογία συνέβαλε στη μείωση κατά 44% για τον δείκτη των χρονοναυλώσεων ενός έτους της VesselsValue για πλοία 6.500 CEUs έως τον Ιούνιο, βάζοντας ουσιαστικά τέλος στην περίοδο των ιστορικών υψηλών των ναύλων που είχε ξεκινήσει από την εποχή της πανδημίας.

Συμφωνίες χρονοναύλωσης

Παρά τις γενικά συγκρατημένες βραχυπρόθεσμες προοπτικές, υπάρχουν ακόμη ενδείξεις ανθεκτικότητας στην αγορά.

Παράδειγμα είναι οι συμφωνίες χρονοναύλωσης διάρκειας τριών ετών, όπως αυτή της CMA CGM τον Ιανουάριο για το Lake Fuxian (6.300 CEUs, ναυπήγησης Νοέμβριος 2009, Shin Kurushima Onishi, Ιαπωνία) με ημερήσιο ναύλο 38.000 δολάρια, και της Hede International Shipping τον Ιούνιο για το Paganella (5.000 CEUs, Οκτώβριος 2009, Yangfan Zhoushan, Κίνα) με 27.000 δολάρια την ημέρα.

Οι εξαιρέσεις αυτές υπογραμμίζουν ότι οι πλοιοκτήτες με σωστά τοποθετημένο τονάζ μπορούν ακόμα να εξασφαλίσουν υψηλές αποδόσεις.

Συμβάλλουν επίσης στη σταδιακή σταθεροποίηση της αγοράς, αποτρέποντας μια απότομη καθοδική πορεία.

Αγοραπωλησίες

Και στον τομέα αγοραπωλησιών (S&P) οι συναλλαγές ήταν περιορισμένες. Μόλις εννέα συμφωνίες ολοκληρώθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, συμπεριλαμβανομένων τριών περιπτώσεων άσκησης δικαιώματος αγοράς.

Ο  αριθμός αυτός είναι μειωμένος κατά περίπου 50% σε σχέση με τα επίπεδα δραστηριότητας του πρώτου εξαμήνου των ετών 2021 και 2022.

Ωστόσο, συναλλαγές όπως η πώληση των Caelum Ace (7.000 CEUs, Ιούλιος 2025, Shin Kurushima) και Angelite Ace (7.000 CEUs, Ιούνιος 2025, Tadotsu Imabari) στη Seaspan Corporation έναντι 105,3 εκατ. δολαρίων έκαστο, δείχνουν ότι οι αγοραστές συνεχίζουν να κυνηγούν μακροπρόθεσμες στρατηγικές κινήσεις, παρά τη σχετική νηνεμία στην αγορά.

Σε ό,τι αφορά τις αξίες περιουσιακών στοιχείων, οι τιμές για τυπικά πλοία ηλικίας 10 ετών με χωρητικότητα 6.500 CEUs και 4.000 CEUs υποχώρησαν στα 83,4 εκατ. και 63,7 εκατ. δολάρια αντίστοιχα – και στις δύο περιπτώσεις καταγράφεται μείωση της τάξης του 11% από την αρχή του έτους.

Η υποχώρηση των αξιών αντικατοπτρίζει μια αγορά που σημειώνει κάμψη, χωρίς όμως να εμφανίζει σημάδια κατάρρευσης, τονίζει η Veson.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι ο κύκλος νέων παραγγελιών φαίνεται να έχει φτάσει στην κορύφωσή του.

Δεν καταγράφηκε καμία νέα παραγγελία πλοίου μεταφοράς αυτοκινήτων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, σε σύγκριση με μέσο όρο 30 πλοίων ανά εξάμηνο την περίοδο 2022-2024.

Οι πλοιοκτήτες δείχνουν πλέον πιο συγκρατημένοι μετά από χρόνια έντονης επενδυτικής δραστηριότητας, επηρεασμένοι από την υποχώρηση των ναύλων και την επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου.

Η Κίνα διατηρεί τον κυρίαρχο ρόλο τόσο ως ναυπηγός (83% των παραγγελιών) όσο και ως χώρα εντολέας, με τη Νορβηγία, την Ιαπωνία και την Ιταλία να ακολουθούν.