Skip to main content

Κρουαζιέρα: Επενδύσεις 65 δισ. δολαρίων

SHUTTERSTOCK

Επανεκκίνηση του κλάδου με ανακαίνιση του στόλου και νέα projects - Πυλώνας ανάπτυξης της Μεσογείου η Ελλάδα

Με δυναμική πορεία, ισχυρές προκρατήσεις και θετικές προβλέψεις για το 2025, η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας επιστρέφει σε τροχιά ανάπτυξης, προχωρώντας σε μεγάλες επενδύσεις τόσο σε νέα πλοία όσο και στην ανακαίνιση του υπάρχοντος στόλου.

Μια τάση που αντικατοπτρίζεται και στην Ελλάδα, η οποία αναδεικνύεται σε έναν από τους κορυφαίους προορισμούς της Μεσογείου, προσελκύοντας ολοένα και περισσότερα κρουαζιερόπλοια.

Μετά την πανδημία Covid-19, η οποία ανέβαλε πολλά σχέδια εκσυγχρονισμού, οι μεγάλοι όμιλοι, όπως οι Royal Caribbean, MSC Cruises, Celebrity Cruises και Regent Seven Seas Cruises της Norwegian Cruise Line Holdings, επιστρέφουν σε πλήρη ρυθμό ανάπτυξης.

Nέες παραγγελίες

Οι κορυφαίες εταιρείες του κλάδου επισημαίνουν ότι η επιθυμία των ταξιδιωτών για μοναδικές εμπειρίες κρουαζιέρας έχει οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση της ζήτησης.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι ίδιες ανταποκρίνονται επενδύοντας όχι μόνο σε νέες κατασκευές αλλά και σε εκτεταμένες ανακαινίσεις των υπαρχόντων πλοίων τους, ώστε να προσφέρουν ακόμα πιο σύγχρονες και πολυτελείς υπηρεσίες.

Σύμφωνα με το τελευταίο βιβλίο παραγγελιών των κρουαζιερόπλοιων που παρουσιάζει ο
εξειδικευμένος ιστότοπος Cruise Industry News, αναμένεται να πέσουν στο νερό 73 κρουαζιερόπλοια μέχρι το 2036, με συνολική προσθήκη άνω των 180.000 κλινών και επενδύσεις που αγγίζουν τα 65 δισ. δολάρια.

Ενδεικτική της αναβάθμισης του κλάδου είναι η παράδοση πρόσφατων πλοίων, όπως το «Star of the Seas» της Royal Caribbean, το δεύτερο πλοίο της κατηγορίας Icon και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, με εκτόπισμα 250.800 τόνων.

Παράλληλα, το «Ritz-Carlton Luminara», το «Oceania Allura» και το «Viking Vesta» ήρθαν να ενισχύσουν τον τομέα της πολυτελούς κρουαζιέρας.

Η τάση για μικρότερα αλλά υψηλής πολυτέλειας πλοία, όπως το mega yacht «Four Seasons I», που θα παραδοθεί έως το τέλος του 2025, επιβεβαιώνει τη διαφοροποίηση της αγοράς.

Προβλέψεις

Η Cruise Lines International Association (CLIA), στην ετήσια έκθεσή της, προβλέπει αύξηση 9% στους επιβάτες το 2025, φτάνοντας τα 37,7 εκατομμύρια.

Σημαντικό στοιχείο αποτελεί ότι το 31% των επιβατών, τα δύο τελευταία χρόνια, ήταν «πρωτάρηδες», κάτι που δείχνει τη διεύρυνση της πελατειακής βάσης.

Η Norwegian Cruise Line Holdings, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, ανακοίνωσε ρεκόρ εσόδων 2,5 δισ. δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο του 2025, με καθαρά κέρδη 30 εκατ. και EBITDA 694 εκατ. δολάρια.

Η εταιρεία διατήρησε τις προβλέψεις της για το σύνολο του έτους, με εκτιμώμενα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή στα 2,05 δολάρια (+16% έναντι του 2024).

Στα επενδυτικά της σχέδια περιλαμβάνεται η ανάπτυξη της ιδιωτικής νησίδας Great Stirrup Cay στις Μπαχάμες, με νέα λιμενικά έργα και το υδάτινο πάρκο Great Tides, καθώς και δύο νέα
πλοία Sonata Class.

Από την πλευρά της, η Royal Caribbean, αν και επηρεασμένη από τις αυξημένες τιμές καυσίμων και τη γεωπολιτική αστάθεια, βλέπει τις κρατήσεις να αυξάνονται, κυρίως για κοντινά
δρομολόγια, ενώ επενδύει σε αποκλειστικούς προορισμούς και εμπειρίες πολυτελείας.

Ο CEO της, Jason Liberty, δήλωσε: «Η ισχυρή ζήτηση για τα νέα μας πλοία και προορισμούς δείχνει ότι η στρατηγική μας ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη».

Η Royal Caribbean, για το σύνολο του 2025, εκτιμά ότι τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά μετοχή θα κυμανθούν από 15,41 έως 15,55 δολάρια, ενισχύοντας τις προσδοκίες των επενδυτών.

Σημαντική είναι και η πορεία της Carnival Corp., η οποία ανακοίνωσε τα υψηλότερα περιθώρια κερδοφορίας των τελευταίων 20 ετών, αναθεωρώντας ανοδικά τις ετήσιες προβλέψεις της.

Η Ελλάδα έχει καθιερωθεί μέσα στους τρεις πιο δημοφιλής προορισμούς κρουαζιέρας στη Μεσόγειο (μαζί με Ισπανία και Ιταλία), με τα ελληνικά λιμάνια να καταγράφουν ρεκόρ αφίξεων και τον Πειραιά να υποδέχεται 1,7 εκατομμύριο επιβάτες το 2024, αυξάνοντας και το ποσοστό του homeporting.

Η κρουαζιέρα προσφέρει πάνω από 1,1 δισ. ευρώ προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία, υποστηρίζοντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας στις νησιωτικές κοινωνίες.

Για να αντιμετωπιστούν προκλήσεις όπως ο υπερτουρισμός σε συγκεκριμένα νησιά, η CLIA έχει λανσάρει την καμπάνια «All Aboard Greece», που εστιάζει στη συνεργασία μεταξύ κυβέρνησης, τοπικής αυτοδιοίκησης, λιμενικών αρχών και επιχειρήσεων.

Στόχος είναι η ανάδειξη της κρουαζιέρας ως μοχλού ανάπτυξης και βιωσιμότητας για τις τοπικές κοινωνίες, ενώ τα περισσότερα ελληνικά λιμάνια σχεδιάζουν νέες επενδύσεις για την αναβάθμιση των υποδομών τους.

Προκλήσεις

Βέβαια, παρά τα θετικά στοιχεία, η αγορά κρουαζιέρας αντιμετωπίζει προκλήσεις που σχετίζονται με το ενεργειακό κόστος, τις γεωπολιτικές εντάσεις και τη ρυθμιστική πίεση για μείωση των εκπομπών.

Οι εταιρείες επενδύουν σε «πράσινες» τεχνολογίες και νέα καύσιμα, ενώ αναπτύσσουν στρατηγικές για την καλύτερη κατανομή των επιβατών σε λιμάνια που δέχονται έντονη τουριστική πίεση, με την πρόσφατη επιβολή ειδικού τέλους από τις 21 Ιουλίου στα ελληνικά λιμάνια να αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Όπως τονίζουν αναλυτές, η σταθερή αύξηση της ζήτησης, οι νέες εμπειρίες πολυτελείας και η
συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών δείχνουν ότι η κρουαζιέρα έχει επιστρέψει ισχυρότερη από ποτέ, με την Ελλάδα να αποτελεί έναν από τους κύριους πυλώνες ανάπτυξης για τη Μεσόγειο.