Skip to main content

«Μαγνήτης» οι όροι εργασίας για σπουδές στα ναυτιλιακά

Την τρίτη υψηλότερη βάση εισαγωγής κατέκτησε το ναυτιλιακό τμήμα στο ΠΑ.ΠΕΙ.

Καθοριστικός είναι ο ρόλος της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, ενώ σημαντικό είναι το αποτύπωμα του κλάδου και στην απασχόληση.

Ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο -περίπου 20% της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας-, του οποίου η διαχείριση γίνεται από τα γραφεία των εταιρειών σε Αθήνα και Πειραιά, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας, καθώς περίπου το 10% της συνολικής μισθοδοσίας στον ιδιωτικό τομέα της χώρας σχετίζεται με τον κλάδο, ο οποίος προσφέρει σχεδόν 160.000 θέσεις εργασίας (άμεσα και έμμεσα) στην Ελλάδα.

Αυτές οι θέσεις εργασίας είναι υψηλής ποιότητας και καλά αμειβόμενες, καθώς εκτιμάται ότι ο μέσος μισθός στις ναυτιλιακές εταιρείες είναι τρεις φορές υψηλότερος από τον μέσο όρο του μισθού στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με στοιχεία έρευνας της Mckinsey που έγινε σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Στοιχεία που οδηγούν σε μεγάλη αύξηση της ζήτησης για σπουδές στον ναυτιλιακό τομέα.

Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο πως το τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά είχε φέτος την τρίτη υψηλότερη βάση εισαγωγής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ενώ έναν χρόνο πριν βρισκόταν στη 10η θέση.

Μάλιστα, πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι περίπου 100 προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος ναυτιλίας του ΠΑ.ΠΕΙ. που επέλεξαν το προαιρετικό μάθημα της πρακτικής σε εταιρεία απασχολούνται ήδη, ενώ η ζήτηση από τις ναυτιλιακές είναι μεγαλύτερη.

Συνολικά, σύμφωνα με το ετήσιο report της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η ναυτιλία είναι ο
πιο εξωστρεφής τομέας της ελληνικής οικονομίας, με συνολική οικονομική επίδραση που κυμαίνεται μεταξύ 7%-8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) της χώρας κάθε χρόνο. Μάλιστα, οι εισροές στην ελληνική οικονομία έχουν ξεπεράσει τα 150 δισ. ευρώ την τελευταία δεκαετία.

«Παρών» και στη στεριά

Αλλά οι επενδύσεις των Ελλήνων εφοπλιστών δεν περιορίζονται μόνο στη ναυπήγηση νέων σύγχρονων «state of the art» πλοίων. Τα τελευταία χρόνια επενδύουν μεγάλα κεφάλαια και στη «στεριά».

Η μελέτη της Mckinsey δείχνει ότι οι Έλληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν ναυτιλιακά κεφάλαια
και σε άλλους τομείς, τα οποία ανέρχονται σε 1,4-1,5 δισ. δολάρια ετησίως.

Ειδικότερα, ποσοστό 15% των ετήσιων συναλλαγών στην εγχώρια αγορά ακινήτων αποδίδεται σε επενδύσεις πλοιοκτητών, ενώ σημαντικές επενδύσεις γίνονται στους μεγαλύτερους ομίλους των κλάδων ενέργειας, τουρισμού, μέσων ενημέρωσης και αθλητισμού.

«Ως μοχλός ανάπτυξης και απασχόλησης, η ναυτιλία παραμένει βασικός τροφοδότης για την οικονομική ευημερία της Ελλάδας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.

Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνας Τραυλού, η οποία επισημαίνει: «Σε εθνικό πεδίο, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η
θωράκιση της ηγετικής θέσης της ελληνόκτητης ναυτιλίας μέσα στο συνεχώς, ραγδαία μεταβαλλόμενο σύγχρονο, παγκόσμιο περιβάλλον».

Ταυτόχρονα, σημειώνει η πρόεδρος της Ένωσης, «η διατήρηση και η εξέλιξη της ναυτοσύνης μας απαιτεί τον σεβασμό στον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της ναυτιλίας των Ελλήνων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας και τον μετασχηματισμό της ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, σύμφωνα με τα ισχύοντα ζητούμενα, αλλά και τα αναδυόμενα ψηφιακά και τεχνολογικά δεδομένα».

Η κοινωνική προσφορά

Το ανθρωπιστικό αποτύπωμα κοινωνικής αλληλεγγύης της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι διαχρονικό και συνεπές.

Τα αποτελέσματα πρόσφατης έκθεσης είναι εντυπωσιακά: Οι δωρεές του εφοπλισμού σε έργα πρόνοιας, ατομικά και συλλογικά, υπολογίζονται σε πάνω από 400 εκατ. δολάρια ετησίως.

Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι ο πρώτος και ο μοναδικός κλάδος της χώρας που έχει δημιουργήσει, μέσω της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, την αστική μη κερδοσκοπική Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ για την υλοποίηση του συλλογικού κοινωνικού του έργου.

Το έργο κοινωνικής προσφοράς της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας επικεντρώνεται σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, έργα φιλανθρωπικού και ανθρωπιστικού χαρακτήρα και
δωρεές ευρύτερου ενδιαφέροντος, έχοντας προσφέρει τα τελευταία χρόνια πάνω από 130
εκατ. ευρώ στους τομείς υγείας, παιδείας, κοινωνικής πρόνοιας, επισιτιστικής βοήθειας, έργων
δημοσίου ενδιαφέροντος, καθώς και στην αντιμετώπιση κρίσεων.

Ξεχωριστής σημασίας για τη χώρα η ανταπόκριση της ΕΕΕ στις ανάγκες που προέκυψαν από
τις πρωτοφανείς πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Για τον σκοπό αυτό, με το σχέδιο δράσης «Άγιος Νικόλαος» συγκεντρώθηκαν άμεσα πάνω από 50 εκατ. ευρώ, τα οποία διατίθενται για την αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών.

Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΕΕ σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση, ανέλαβε την αποκατάσταση 33 σχολείων, καθώς και σημαντικών αρχαιολογικών χώρων και θρησκευτικών μνημείων που είχαν υποστεί φθορές από τις πλημμύρες.

Στην ίδια περιοχή η ΕΕΕ προχώρησε επίσης στην αναβάθμιση και ανακαίνιση των υποδομών των δημόσιων νοσοκομείων, αναλαμβάνοντας παράλληλα και άλλες στοχευμένες δράσεις προς όφελος ιδίως των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, όπως τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι.

Επίσης, με ιδιαίτερη μέριμνα για τη νέα γενιά, η ΕΕΕ έχει θεσπίσει το μεγαλύτερο πρόγραμμα υποτροφιών μεταπτυχιακών σπουδών στην Ελλάδα.

Πέρυσι χορήγησε 111 υποτροφίες σε νέες και νέους που διακρίθηκαν στις σπουδές τους, ενώ για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 130 υποτροφίες.

Τα στοιχεία που ακολουθούν αναδεικνύουν ξεκάθαρα το πολύπλευρο και σημαντικό έργο κοινωνικής προσφοράς της ΕΕΕ για το έτος 2024-2025.

Στην Ευρώπη

Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί και έναν ζωτικό κλάδο για την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, η ναυτιλία της Ε.Ε. αποτελεί από μόνη της έναν δυναμικό τομέα, με τον συνολικό οικονομικό της αντίκτυπο να εκτιμάται σε 127,8 δισ. ευρώ ετησίως.

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ελληνική ναυτιλία, καθώς αντιπροσωπεύει πάνω από το 61% του ελεγχόμενου από την Ε.Ε. στόλου.

Παράλληλα, η ναυτιλία εγγυάται την επισιτιστική και ενεργειακή ασφάλεια, καθώς και την ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας της Ε.Ε., διακινώντας το 75% του εμπορίου της με τρίτες χώρες.

Συνεχείς επενδύσεις σε σύγχρονα πλοία

Στην ετήσια έκθεση έκθεση της ΕΕΕ επισημαίνεται ότι οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της πράσινης μετάβασης του κλάδου, με συνεχείς και σημαντικές επενδύσεις σε νέα πλοία, εξοπλισμένα με τεχνολογίες αποδοτικότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον.

Η ελληνική ναυτιλία, με 5.691 πλοία, αντιπροσωπεύει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας (σε όρους deadweight – dwt), καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.

Ο ελληνόκτητος στόλος έχει παρουσιάσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του κατά περισσότερο από 42% από το 2015 μέχρι σήμερα.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτών των εξελίξεων, αυξάνοντας
συνεχώς τις παραγγελίες τους για νέα πλοία – με τη χωρητικότητα να φτάνει τα 56,2 εκατ. dwt έναντι 14,4 εκατ. dwt το 2021.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών ο αριθμός των νέων πλοίων που έχουν παραγγείλει οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχει αυξηθεί κατά περισσότερο από πέντε φορές.

O ελληνόκτητος στόλος είναι επίσης ο μεγαλύτερος στον κόσμο με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και ο μεγαλύτερος στόλος εφοδιασμένος με SΟx scrubbers.

Καταγράφει, επιπλέον, υψηλότερα ποσοστά χρήσης προηγμένου περιβαλλοντικού εξοπλισμού σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο.