Παρά την πτώση των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων κατά τη διάρκεια του 7μήνου, το orderbook των Ελλήνων εφοπλιστών παραμένει σε σταθερά υψηλά επίπεδα, με τα τελευταία στοιχεία της αγοράς να επιβεβαιώνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον στα containerships, με 27 επιπλέον παραγγελίες μέσα σε διάστημα δύο μηνών.
Προς επίρρωση των παραπάνω αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τις συνεχείς παραλαβές νεότευκτων, οι «Greeks» επιμένουν στην ανανέωση των στόλων τους, με τον αριθμό των υπό παραγγελία πλοίων να παραμένει σταθερά πάνω από τα 600.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, συνολικά, το «ελληνικό» βιβλίο παραγγελιών τον Ιούλιο ανήλθε σε 625 πλοία (από 629 τον προηγούμενο μήνα), καλύπτοντας όλο το φάσμα των κατηγοριών εμπορικών πλοίων.
Το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραγγελιών τοποθετήθηκε κατά το δεύτερο μισό του 2023 και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, ενώ οι παραδόσεις για τα περισσότερα πλοία αναμένονται μέσα στο 2026, το 2027 και το 2028.
Containerships
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι ελληνικές παραγγελίες αυξήθηκαν κατά επτά
πλοία, αγγίζοντας το 8% του παγκόσμιου συνόλου.
Σημειώνεται πως το 2025 έχουν τοποθετηθεί συνολικά 77 παραγγελίες, από τα 861 πλοία που ναυπηγούνται παγκοσμίως.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών έχουν τα πλοία τύπου neopanamax, τα οποία αποτελούν το 56% του συνόλου των παραγγελιών ελληνικών συμφερόντων containerships.
Ακολουθούν τα μικρότερα feeder με 33% του orderbook και τα panamax με 8% του συνόλου.
Εντός του έτους, σύμφωνα με πάντα με τα ίδια στοιχεία, προκύπτει η «ανάδυση» ενός επενδυτικού «ράλι» σε feeders από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, καθώς κυριαρχούν οι παραγγελίες στα πλοία αυτού του τύπου.
Ενδεικτικά, τον Ιούνιο προηγήθηκαν συμφωνίες της Latsco, συμφερόντων Πάρη Κασιδόκωστα
– Λάτση, της Chartworld Shipping, συμφερόντων οικογένειας Κολλάκη και της Chios Navigation, της οικογένειας Καρούση.
Τον περασμένο μήνα η Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Α. Μαρτίνου, συνδέθηκε με παραγγελία για δύο feeders στα ναυπηγεία Yangzijiang Shipbuilding και ακόμα δύο στα
Huanghai Shipbuilding, καθώς και με option για δύο επιπλέον πλοία σε κάθε ναυπηγείο. Τα
πλοία είναι μεταφορικής ικανότητας 1.800 TEUs.
Παράλληλα, όπως αναφέρουν σχετικά τα στοιχεία της Xclusiv, η Capital Maritime, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη, παρήγγειλε 18+2 containerships στα ναυπηγεία HD Hyundai Group shipyards της Νότιας Κορέας.
Εμπιστοσύνη στην αναζωογόνηση του κλάδου δείχνουν και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως η TMS, με επικεφαλής τον Γιώργο Οικονόμου, η οποία πριν από λίγους μήνες τοποθέτησε νέα παραγγελία για δέκα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 11.400 TEUs έκαστο.
Δεξαμενόπλοια
Σε σταθερά επίπεδα παρέμεινε το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, τον τομέα με τη μεγαλύτερη ελληνική συμμετοχή (1 στα 4 tankers που πέφτει στο νερό ανήκει σε ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων).
Ειδικότερα, από τα 909 δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται σήμερα στις γιάρδες, τα 292, ήτοι το
24%, έχει τοποθετηθεί από Έλληνες εφοπλιστές, ένα ποσοστό στα ίδια επίπεδα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες και ελαφρά αυξημένο συγκριτικά με το 2024.
Με βάση τα επιμέρους στοιχεία, οι ελληνικές παραγγελίες παρουσιάζουν μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των μεγεθών, με τα suezmaxes να καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, αντιστοιχώντας στο 31% του στόλου στο νερό βάσει DWT.
Ακολουθούν τα aframax/LR2 tankers με 25% και τα MR2 tankers με αναλογία 17%.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, τα υπό ναυπήγηση panamax/LR1 tankers αντιστοιχούν στο 13% του υφιστάμενου στόλου, τα small tankers στο 8% και τα VLCCs στο 6%.
Gas carriers
Τα υπό παραγγελία gas carriers ανέρχονται σε 94 συνολικά πλοία, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο το βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 644.
Ενδεικτικά, αυτή τη στιγμή ναυπηγούνται παγκοσμίως 325 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και 319 LPG carriers.
Στα LNG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 47 πλοία, που αντιστοιχούν στο 14% των πλοίων που ναυπηγούνται σε όλα τα ναυπηγεία του κόσμου (14% και τον προηγούμενο μήνα).
Αντίστοιχα, στον τομέα του LPG (Liquefied Petroleum Gas), κατασκευάζονται 47 πλοία, αριθμός που αντιστοιχεί στο 15% των πλοίων που ναυπηγούνται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με το report της Xclusiv, ο συνδυασμός της καλής ναυλαγοράς στον τομέα με την
υψηλή ζήτηση για πλοία αυτού του τύπου διατηρεί σε υψηλά επίπεδα το επενδυτικό ενδιαφέρον του ελληνικού εφοπλισμού.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, το 91% των παραγγελιών αφορά LNG carriers χωρητικότητας 141.000-200.000 κ.μ. με 43 παραγγελίες.
Σε ό,τι αφορά τα LPG στην κορυφή της προτίμησης βρίσκονται τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς υγραερίου (VLGC) με 22 παραγγελίες ή το 47% του orderbook.
Bulkers
Το γαλανόλευκο orderbook στον τομέα των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου αριθμεί 161 bulk carriers, το 12% του συνόλου των παραγγελιών (1.199 bulkers έχει υπό παραγγελία ο υπόλοιπος κόσμος). Οι 115 παραγγελίες έχουν υπογραφεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2025.
Όπως είχε γράψει η «Ν» για τον κλάδο αυτό, η τελευταία ελληνική παραγγελία για ναυπήγηση bulk carriers καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2024 από την DryDel του Κώστα Δελαπόρτα.
Έκτοτε, οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέχουν πλήρως από νέες παραγγελίες στον συγκεκριμένο τομέα, σύμφωνα με ανάλυση της Allied QuantumSea.
Το πρώτο εξάμηνο του 2025 δεν υπήρξε καμία παραγγελία bulk carrier από ελληνικά συμφέροντα, παρότι την προηγούμενη δεκαετία συμμετείχαν σε ποσοστά έως και 55% των παγκόσμιων παραγγελιών.
Η αποχή αποδίδεται σε στρατηγική στάση αναμονής, λόγω κανονιστικής αβεβαιότητας, γεωπολιτικών εντάσεων και αυξημένου ενδιαφέροντος για τη second hand αγορά.