Skip to main content

Φιλιππινέζοι προς πλοιοκτήτες: Αλλάξτε πορεία από την Ερυθρά ή φεύγουμε

Η τελευταία πράξη για το Magic Sea

Η προειδοποίηση μετά τις εντεινόμενες επιθέσεις των Χούθι

Με έμφραγμα κινδυνεύει η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, μετά τις βίαιες επιθέσεις των Χούθι σε δύο ελληνικών συμφερόντων πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Οι νέες τακτικές που χρησιμοποιούν οι Χούθι, που παραπέμπουν σε οργανωμένες πολεμικές επιχειρήσεις στη θάλασσα, «έπιασαν στον ύπνο» τις ναυτικές δυνάμεις της Δύσης και εκτός από τα δύο πλοία έχουμε καταγεγραμμένες τέσσερις απώλειες ναυτικών.

Και ενώ όλοι αναμένουν ποια θα είναι η επόμενη κίνηση των Χούθι, όλα τα πλοία που διαπλέουν την Ερυθρά έχουν κλειστό το AIS, ενώ έχουν καταγραφεί και περιπτώσεις πλοίων που αναγράφουν ότι προέρχονται από συγκεκριμένες χώρες προκειμένου να μην υποστούν την επόμενη επίθεση.

Σε αυτό το «βίαιο σκηνικό» έρχονται να δώσουν ένα διαφορετικό «τελεσίγραφο» οι Αρχές των Φιλιππίνων. Το υπουργείο Μεταναστών Εργαζομένων (DMW) επανέλαβε την προειδοποίησή του προς τους πλοιοκτήτες και τις εταιρείες στελέχωσης πλοίων που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν να αλλάξουν την πορεία των πλοίων τους ή να μην απασχολούν Φιλιππινέζους ναυτικούς στα πλοία τους. Με δεδομένο ότι οι Φιλιππινέζοι ναυτικοί υπολογίζεται ότι είναι περισσότεροι από 400.000, τίθεται σε κίνδυνο η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Αλλά δεν είναι μόνο οι Αρχές των Φιλιππίνων. Και η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία έχει ζητήσει να κηρυχθεί εμπόλεμη ζώνη η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας.

Οι νέες τακτικές

Για τον νέο τρόπο επιθέσεων χαρακτηριστικές είναι οι πληροφορίες που έδωσαν στη «Ν» άνθρωποι που δραστηριοποιούνται στις ομάδες ασφάλειας πλοίων αναφορικά με την επίθεση που δέχτηκε το «Eternity C». «Το πλήρωμα βρισκόταν εγκλωβισμένο. Οι φρουροί ασφαλείας χρησιμοποίησαν πάνω από 800 σφαίρες προσπαθώντας να αποκρούσουν την επίθεση», ανέφερε ο ίδιος.

Τόνισε εξάλλου ότι ενώ υπήρχε ήδη βύθιση του «Magic Sea», δεν είχε ληφθεί κανένα μέτρο επαγρύπνησης από τις διεθνείς δυνάμεις στην περιοχή. Η συγκεκριμένη πηγή, μιλώντας στη «Ν», περιέγραψε μια συγκλονιστική μάχη για επιβίωση. Όπως δήλωσε, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για διεθνή βοήθεια μέσω σήματος Mayday, το «Eternity C» δεχόταν πυρά για πέντε συνεχόμενες ώρες.

Εν αναμονή

Η ναυτιλία, μετά από ανακωχή επτά μηνών, αντιμετωπίζει και πάλι απειλές σε μία από τις σημαντικότερες θαλάσσιες εμπορικές οδούς του κόσμου, από την οποία διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Και τα νέα από την πλευρά των Χούθι είναι απειλητικά για την ασφάλεια ναυτικών, πλοίων και φορτίων.

Ο ηγέτης των Χούθι, Αμπντούλ Μαλίκ αλ Χούθι, δήλωσε ότι η «απαγόρευση» διέλευσης της Ερυθράς παραμένει για όλα τα πλοία τα οποία οι Χούθι θεωρούν ότι έχουν κάποια σύνδεση με το Ισραήλ.

«Οι ναυτικές επιχειρήσεις μας κατά πλοίων θα συνεχιστούν όσο συνεχίζεται η επιθετικότητα του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας» τόνισε. Εφόσον οι επιθέσεις συνεχιστούν, το πιο πιθανό είναι να αντιμετωπίσει η ναυτιλία ως βιομηχανία αλλά και η Ευρώπη τις εξής επιπτώσεις:

-Οι ασφαλιστικές καλύψεις θα αυξηθούν και πάλι κατακόρυφα για όσα πλοία θα διέρχονται από το Σουέζ.

-Εφόσον επιλεχθεί η παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας μέσω του περίπλου της Αφρικής, θα αυξηθεί κατακόρυφα το κόστος μεταφοράς των προϊόντων και φορτίων. Επισημαίνεται ότι ο περίπλους της Αφρικής δημιουργεί καθυστερήσεις περίπου 14 ημέρων για ένα ταξίδι στην Ευρώπη.

Οι Φιλιππινέζοι

Ο υπουργός Μεταναστών Εργαζομένων, Χανς Λέο Κακντάκ, έκανε την αυστηρή αυτή έκκληση κατά τη διάρκεια μιας εικονικής συνέντευξης Τύπου την Τρίτη, εν μέσω της κλιμάκωσης των επιθέσεων από ένοπλες ομάδες στις δύο περιοχές υψηλού κινδύνου. Δήλωσε ότι ο κίνδυνος έχει επανέλθει. «Παρακαλώ, αποφύγετε την Ερυθρά Θάλασσα. Και αν θέλετε να περάσετε από την Ερυθρά Θάλασσα, μην επιβιβάζετε Φιλιππινέζους ναυτικούς στο πλοίο σας».

Ο υπουργός υπενθύμισε στους πλοιοκτήτες και στις εταιρείες στελέχωσης ότι, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 1, που εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2024, πρέπει να αναφέρουν τα προγραμματισμένα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν και να διασφαλίζουν ότι το φιλιππινέζικο πλήρωμα είναι πλήρως ενημερωμένο για τους κινδύνους.

«Οι θάλασσες να είναι ελεύθερες και ασφαλείς»

Θέση για τα τεκταινόμενα έλαβε και η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού (φωτ.), η οποία ανέφερε ότι η προστασία της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας είναι χρέος όλων.

Ειδικότερα, η κ. Τραυλού δήλωσε: «Εκφράζουμε τη βαθιά μας οδύνη για την απώλεια ναυτικών εν ώρα καθήκοντος, καθώς και για τις επιθέσεις σε πλοία που υπηρετούν την ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. Η στοχοποίηση της ναυτιλίας, οικονομικά, πολιτικά και επιχειρησιακά, πλήττει τη διεθνή ασφάλεια και την ευημερία των πολιτών του κόσμου. Η προστασία της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας είναι χρέος όλων μας, καθώς αποτελεί θεμέλιο