Υπό πίεση βρέθηκε ο τομέας των LNG carriers στο πρώτο εξάμηνο του 2025, με χαμηλή δραστηριότητα νέων παραγγελιών αλλά και αγοραπωλησιών. Παράλληλα, ο αριθμός των διαλύσεων παλαιότερων πλοίων αυξήθηκε, ενώ οι ναύλοι κυμάνθηκαν σε χαμηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Veson Nautical, τα πλοία ηλικίας 15 ετών έχουν χάσει 5% έως 8% της αξίας τους σε όλα τα μεγέθη, η δραστηριότητα των νέων παραγγελιών μειώθηκε κατά 62%, οι αγοραπωλησίες έπεσαν κατά 42%, ενώ η ανακύκλωση αυξήθηκε κατά 250% σε ετήσια βάση. Παρά τη μικρή βελτίωση των εσόδων τις τελευταίες εβδομάδες, η Veson αναμένει ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν συνολικά σε χαμηλά επίπεδα και το δεύτε ρο εξάμηνο του 2025.
Οι ναύλοι
Η ζήτηση για LNG αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, αλλά η προσφορά πλοίων είναι πιθανό να συνεχίσει να ασκεί πίεση στα κέρδη, με βάση το σημαντικό ποσοστό 55% του λόγου παραγγελιών προς ενεργό στόλο. Ως εκ τούτου, τονίζει η Veson, τα παλαιά πλοία με ατμοστρόβιλο που δεν είναι οικολογικά αναμένεται να αντιμετωπίσουν αντιξοότητες, γεγονός που θα οδηγήσει σε περισσότερες διαλύσεις.
Οι ναύλοι για τα LNG carriers κινούνται «στα ρηχά» φέτος, επηρεάζοντας αρνητικά τις τιμές των περιουσιακών στοιχείων. Οι τιμές των ναυλώσεων για μεγάλα πλοία LNG ήταν κατά μέσο όρο 19.200 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, δηλαδή 66% χαμηλότερες σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι και 86% χαμηλότερες σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023. Ωθούμενα από την ισχυρή καθαρή αύξηση του στόλου κατά 11,5% το 2024, τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν κατά 13,3% φέτος, ξεπερνώντας την αύξηση της ζήτησης. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων παρέμειναν σταθερές, υποστηρίζοντας τις σύγχρονες αξίες, ενώ τα παλαιότερα πλοία LNG με ατμοστρόβιλο έγιναν λιγότερο ελκυστικά, επιβαρυμένα από τα χαμηλά έσοδα, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα πλοία ηλικίας δέκα ετών και άνω αντιμετωπίζουν αυξημένη πίεση. Η δραστηριότητα των νέων κατασκευών LNG μειώθηκε κατά 62% σε ετήσια βάση, με βάση έξι μεγάλα πλοία LNG σε σύγκριση με 54 το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, η δραστηριότητα για τα μικρά πλοία ήταν ισχυρή, 24 πλοία συνολικά. Οι σημαντικότερες παραγγελίες περιλαμβάνουν:
- 2 x 174.000 CBM LNG carriers που παραγγέλθηκαν από τη Hanwha Shipping τον Φεβρουάριο, με προγραμματισμένη κατασκευή στη Hanwha Ocean και παράδοση το 2027, με σύμβαση 252,95 εκατ. δολάρια ΗΠΑ το καθένα
- 4 x 18.000 CBM LNG carriers που παραγγέλθηκαν από την Evalend Shipping τον Φεβρουάριο, με προ γραμματισμένη κατασκευή στη Hyundai Mipo και παράδοση το 2028, με σύμβαση 92,4 εκατ. δολάρια ΗΠΑ το καθένα, αξία VV 94,42 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
- 2 x 20.000 CBM LNG carriers που παραγγέλθηκαν από τη SeaKapital Holding τον Φεβρουάριο, με προ γραμματισμένη κατασκευή στο Ningbo Xinle και παράδοση το 2026/27, με σύμβαση συνολικού ύψους 86 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ.
Η Κίνα ήταν ο πιο ενεργός παίκτης στις παραγγελίες LNG carriers κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους με έξι πλοία, ακολουθούμενη από την Ελλάδα με τέσσερα και τη Νότια Κορέα με τρία. Οι πέντε πρώτες χώρες σε παραγγελίες σημείωσαν μείωση 77% στις παραγγελίες σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2024, κυρίως λόγω της μεγάλης μαζικής παραγγελίας πλοίων LARGE και Qmax LNG από το Κατάρ πέρυσι. Παράλληλα, η Κίνα ξεπέρασε τη Νότια Κορέα για πρώτη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια ως η κορυφαία χώρα κατασκευής LNG, εξασφαλίζοντας 15 παραγγελίες πλοίων, δύο περισσότερες από τη Νότια Κορέα. Η Ιαπωνία και η Τουρκία εξασφάλισαν από ένα πλοίο η καθεμία.
Οι αγοραπωλησίες
Οι συναλλαγές συγκεντρώθηκαν στον τομέα των μεγάλων πλοίων, με συνολικά 19 συναλλαγές, μείωση 42% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024 και 14% κάτω από το πρώτο εξάμηνο του 2023. Η ρευστότητα συρρικνώθηκε λόγω των χαμηλών κερδών και της αναμονής των αγοραστών για χαμηλότερες τιμές. Οι σημαντικότερες πωλήσεις περιλαμβάνουν:
- Το Condor LNG (145.000 CBM, Αύγουστος 2006, Samsung) πωλήθηκε σε άγνωστο Κινέζο αγοραστή για 28 εκατ. δολάρια τον Μάιο.
- Το Marvel Swan (174.000 CBM, Απρίλιος 2021, Samsung) πωλήθηκε στην JP Lease Products & Services BBCB για 213 εκατ. δολάρια τον Ιανουάριο.
Σε ρότα προς τα διαλυτήρια
Επτά πλοία LNG έχουν πωληθεί για διάλυση μέχρι στιγμής φέτος, αύξηση 250% σε ετήσια βάση. Περισσότερα παλαιά πλοία κατέληξαν στο ναυπηγείο διάλυσης ως απάντηση στο αδύναμο περιβάλλον κερδών που είναι πιθανό να συνεχιστεί για το υπόλοιπο του έτους. Ο τομέας των μεγάλων LNG carriers συνεχίζει να είναι ο πιο ενεργός όσον αφορά τις πωλήσεις για διάλυση, λόγω της ηλικιακής κατανομής και της έλλειψης ενδιαφέροντος από τους αγοραστές.