Skip to main content

Dynacom: Στήριξη στα κινεζικά ναυπηγεία

ECONOMIC DAILY

Ψήφος εμπιστοσύνης από τον Γ. Προκοπίου με παραγγελία 6 επιπλέον τάνκερ τύπου suezmax

Ενισχύει τη μακροχρόνια σχέση της με τα κινεζικά ναυπηγεία New Times Shipbuilding η Dynacom Tankers Management του Γιώργου Προκοπίου, ενεργοποιώντας την επιλογή για έξι επιπλέον δεξαμενόπλοια τύπου suezmax, μόλις λίγες εβδομάδες μετά την αρχική παραγγελία δύο πλοίων του ιδίου τύπου.

Η κίνηση αυτή συνιστά ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στην κινεζική ναυπηγική βιομηχανία, σε μια περίοδο σχετικής αποκλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων ΗΠΑ-Κίνας.

Με την τελευταία συμφωνία, τα δεξαμενόπλοια suezmax χωρητικότητας 159.000 dwt που έχει παραγγείλει η Dynacom Tankers Management ανέρχονται πλέον σε οκτώ, με παράδοση το 2028.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πλοία θα κινούνται με συμβατικά καύσιμα, θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers και το κόστος τους θα είναι περίπου 78-79 εκατ. δολάρια το καθένα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο παρελθόν ο Έλληνας εφοπλιστής είχε δηλώσει ότι απόφασή του είναι να επενδύει σε νεότευκτα που διαθέτουν συμβατικά καύσιμα και την καλύτερη υπάρχουσα τεχνολογία για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων.

Ο Γιώργος Προκοπίου / ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Μέσα στο 2025 ο Γιώργος Προκοπίου αναμένεται να παραλάβει 27 νεότευκτα, ενώ -σύμφωνα με την Clarksons- η Dynacom έχει παραγγείλει 64 δεξαμενόπλοια.

Παράλληλα, ο ναυτιλιακός όμιλος του Γιώργου Προκοπίου (Dynacom που διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια, Dynagas που διαχειρίζεται LNG carriers και Sea Traders που διαχειρίζεται bulk carriers) διαθέτει περισσότερα από 130 πλοία στο νερό και ένα ναυπηγικό πρόγραμμα περίπου 100 πλοίων (tankers, bulkers, LNG carriers).

Γεωπολιτικές εξελίξεις

Η νέα παραγγελία έρχεται σε μια περίοδο που οι εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας εμφανίζουν σημάδια εξομάλυνσης.

Οι ανησυχίες για δασμούς και περιορισμούς μειώθηκαν μετά τις διευκρινίσεις για τα λιμενικά τέλη (port fees) τον Απρίλιο, ενώ τα ναυπηγεία New Times θεωρούνται χαμηλού ρίσκου σε πιθανές μελλοντικές κυρώσεις, καθώς δεν έχουν τεκμηριωμένους δεσμούς με το κινεζικό πολεμικό ναυτικό.

Αναλυτές επισημαίνουν ότι το σχέδιο για την επιβολή λιμενικών τελών, όπως παρουσιάστηκε από το Γραφείο Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), είχε προκαλέσει σημαντική ανησυχία στην κορυφαία ναυπηγική χώρα παγκοσμίως.

Ωστόσο, η ανταγωνιστικότητα των κινεζικών ναυπηγείων φαίνεται να παραμένει ανεπηρέαστη – κάτι που αντικατοπτρίζεται ξεκάθαρα από τη νέα παραγγελία της Dynacom στο ναυπηγείο
New Times.

Ταυτόχρονα υπάρχει αυξανόμενη αισιοδοξία πως οι παραγγελίες θα συνεχιστούν και σε άλλους τύπους πλοίων που επηρεάζονται από την πολιτική των λιμενικών χρεώσεων.

Η HSBC σημειώνει ότι μια ενδεχόμενη μείωση στα λιμενικά τέλη θα μπορούσε να άρει την αβεβαιότητα για νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων από μη κινεζικές εταιρείες – εξέλιξη θετική για τα κινεζικά ναυπηγεία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η MSC, η οποία επέστρεψε στην Κίνα με παραγγελία για έξι containerships χωρητικότητας 22.000 TEUs, αλλά και η καναδική Seaspan που παρήγγειλε έξι πλοία (10.000 TEUs) στο Waigaoqiao Shipbuilding.

Την ίδια ώρα η αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια ενισχύεται και από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως οι επιθέσεις του Ισραήλ στο Ιράν και η σταδιακή άρση των περικοπών παραγωγής από τον OPEC+.

Όπως ανέφερε και η Tsakos Energy Navigation κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της, η ζήτηση από μεγάλες πετρελαϊκές για μακροχρόνιες ναυλώσεις είναι ισχυρή και αυξανόμενη.

Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της Clarksons Shipyard Orderbook Monitor, το New Times είχε 77 δεξαμενόπλοια υπό κατασκευή πριν από τις νέες παραγγελίες του Προκοπίου, ξεπερνώντας κατά πολύ τα 42 της Dalian Shipbuilding.

Ο Γιώργος Προκοπίου έχει επανειλημμένα στηρίξει το ναυπηγείο, συμβάλλοντας στην ανάδειξή του ως τον μεγαλύτερο κατασκευαστή δεξαμενόπλοιων στον κόσμο.

Επιπρόσθετα, με τη νέα κίνηση όχι μόνο ενισχύεται η θέση του στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη, αλλά ταυτόχρονα επικυρώνεται η ηγετική θέση της Κίνας στη ναυπηγική σκηνή, ακόμη και εν μέσω γεωπολιτικών προκλήσεων.

Παραγγελίες

Ενδεικτικά, τον Μάιο η πλάστιγγα των παραγγελιών νεότευκτων έγειρε υπέρ των κινεζικών ναυπηγείων.

Συγκεκριμένα, βάσει στοιχείων της Clarksons, τα ναυπηγεία της Κίνας εξασφάλισαν παραγγελίες για 42 πλοία αθροιστικής χωρητικότητας 640.000 σε όρους CGT (Compensated Gross Tonnage), το οποίο προκύπτει από τη διαίρεση του τρέχοντος βιβλίου παραγγελιών με τα επίπεδα παραγωγής του προηγούμενου έτους.

Ως εκ τούτου, κατέλαβαν το 39% των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν τον περασμένο μήνα (1,66 εκατ. CGTs).

Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, τα οποία εξασφάλισαν παραγγελίες για οκτώ πλοία συνολικής χωρητικότητας 250.000 CGTs, αντιπροσωπεύοντας το 15% της συνολικής παραγγελθείσας χωρητικότητας του Μαΐου.