Tην τεχνολογία αιχμής και καινοτομίας, με την οποία το εργοστάσιο της HEC στον Πειραιά μετατρέπει τα απόβλητα πλοίων σε καύσιμα, επισημαίνει ο κολοσσιαίος Γερμανικός όμιλος GEA σε άρθρο που φιλοξενεί στην σελίδα του επίσημου ιστοτόπου του.
Παρουσιάζοντας το εργοστάσιο επεξεργασίας της HEC ως ένα από τα πιο προηγμένα και εξελιγμένα παγκοσμίως, o GΕΑ αναφέρει.
«Στην καρδιά του Πειραιά, η Hellenic Environmental Center (HEC) μετατρέπει τα απόβλητα των πλοίων σε καύσιμο, προσφέροντας μια καινοτόμο λύση κυκλικής οικονομίας που καθιστά το λιμάνι πρωτοπόρο στη ναυτιλιακή περιβαλλοντική διαχείριση της Ευρώπης. Με τεχνολογία αιχμής και στρατηγικές συνεργασίες, η HEC δίνει νέα ζωή στα πετρελαιοειδή κατάλοιπα, προστατεύοντας τους ωκεανούς και μειώνοντας το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια συχνά αντιμετωπίζονται ως παθητικές υποδομές -σημεία διέλευσης ανθρώπων και εμπορευμάτων. Στην πραγματικότητα, όμως, πρόκειται για ενεργούς «παίκτες» που ανταγωνίζονται σκληρά για να προσελκύσουν εταιρείες και φορτία. Στη ναυτιλία, τα πιο επιτυχημένα λιμάνια είναι αυτά που προσφέρουν υψηλές ταχύτητες διακίνησης, συνδεσιμότητα πολλαπλών μέσων, αυτοματοποίηση, ψηφιοποίηση και ανταγωνιστικές τιμές σε καύσιμα και υπηρεσίες.
Όλο και περισσότερο, οι ναυτιλιακές εταιρείες απαιτούν και περιβαλλοντικές υπηρεσίες. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζουν οι Υποδομές Υποδοχής Λιμένων (Port Reception Facilities – PRFs), οι οποίες συλλέγουν, επεξεργάζονται και απορρίπτουν με ασφάλεια τα απόβλητα που παράγονται στα πλοία. Σύμφωνα με τις διεθνείς περιβαλλοντικές συμβάσεις, και κυρίως τη MARPOL, οι υποδομές αυτές είναι κρίσιμες για την αποτροπή παράνομων απορρίψεων καταλοίπων και λυμάτων στη θάλασσα.
2,5 εκατ. τόνοι πετρελαιοειδών αποβλήτων ετησίως
Τα φορτηγά πλοία, κατά την άφιξή τους στα λιμάνια, μεταφέρουν μεγάλες ποσότητες υγρών αποβλήτων: ύδατα από σεντίνες (ενα μείγμα πετρελαίου, νερού και ρύπων), προϊόντα διήθησης καυσίμων (κατακάθια) και άλλα πετρελαιοειδή. Παγκοσμίως, παράγονται πάνω από 2,5 εκατομμύρια τόνοι τέτοιων αποβλήτων τον χρόνο – με τα ευρωπαϊκά λιμάνια να διαχειρίζονται περίπου 1 εκατ. τόνους ετησίως.
Στον Πειραιά, που από το 2024 είναι το πέμπτο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι σε διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, η εταιρεία Hellenic Environmental Center (HEC) λειτουργεί μια υπερσύγχρονη εγκατάσταση διαχείρισης αποβλήτων πλοίων. Το εργοστάσιο ειδικεύεται στην επεξεργασία πετρελαιοειδών αποβλήτων, με έμφαση στην ανάκτηση υδρογονανθράκων και τη μετατροπή των καταλοίπων σε καύσιμο, συνιστώντας ένα πρότυπο κυκλικής οικονομίας.
Απόβλητα ή πόροι; Το στοίχημα της ανακύκλωσης
Το έργο της HEC υποστηρίζεται τεχνικά από την PanMarine & Industrial Services Ltd., επίσημο διανομέα της GEA στην Ελλάδα. Από το 2015 έως το 2018, η GEA εγκατέστησε σειρά φυγοκεντρικών διαχωριστών και απομακρυστών νερού, συμπεριλαμβανομένων decanters 2 και 3 φάσεων και διαχωριστών OSE 80.
Ο ιδιοκτήτης της PanMarine, Βαγγέλης Δούσης, εξηγεί τις τεχνικές προκλήσεις: «Κάθε φορτίο είναι διαφορετικό — μείγμα νερού, αλάτων, πετρελαιοειδών και στερεών. Το υλικό είναι εύφλεκτο, τοξικό και δύσκολα διαχωρίσιμο λόγω της μικρής διαφοράς πυκνότητας μεταξύ πετρελαίου και νερού. Το πετυχαίνουμε συνδυάζοντας τη δική μας εμπειρία με την τεχνολογία αιχμής της GEA.»
Η τεχνολογία της GEA: ευελιξία, αποτελεσματικότητα και ασφάλεια
Ο Markus Arndt, Διευθυντής Πωλήσεων της GEA στον τομέα πετρελαίου και ενέργειας, εξηγεί: «Η διαδικασία απαιτεί φυγοκεντρικούς διαχωριστές υψηλής απόδοσης, αδρανές περιβάλλον αζώτου για αποφυγή εκρήξεων και προθέρμανση στους 100°C για μείωση του ιξώδους. Προστίθενται και διασπαστές γαλακτωμάτων για να διαχωρίσουμε τα δεσμευμένα μόρια.»
Η διαδικασία περιλαμβάνει αρχικά φυγοκεντρητές διαχωριστή που αφαιρούν τα στερεά. Ακολουθούν λιποσυλλέκτες («polishing separators») για επιπλέον καθαρισμό, καθώς και διαχωριστές νερού-λαδιού που μειώνουν τα κατάλοιπα υγρασίας και βελτιώνουν την ποιότητα του ανακτημένου καυσίμου.
«Οι συλλέκτες μας (decanters) έχουν μεγάλη ευελιξία και δυνατότητα plug-and-play εγκατάστασης. Μπορούν να επεξεργάζονται από 1.000 έως 20.000 λίτρα την ώρα. Το έργο στον Πειραιά ήταν πλήρες, από σχεδιασμό MARPOL εγκατάστασης έως παράδοση σε λειτουργία», λέει ο Arndt.
Κερδισμένο το περιβάλλον, μειωμένο το κόστος
Ο κ. Δούσης υπογραμμίζει το όφελος για τις ναυτιλιακές εταιρείες: «Όσο μεγαλύτερη η ανάκτηση λαδιού, τόσο μικρότερο το υπόλειμμα και άρα το κόστος. Οι τιμές μας είναι πολύ χαμηλότερες από την απλή αποκομιδή χωρίς επεξεργασία. Αυτό αποτρέπει τους πλοιοκτήτες από λύσεις αμφίβολης νομιμότητας και προστατεύει τους ωκεανούς.»
Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι επίσης κρίσιμος. Η επεξεργασία επιτρέπει την ανάκτηση καυσίμων με υψηλή θερμογόνο αξία, που μπορούν να επανεισαχθούν στην αγορά είτε από την ίδια τη μονάδα είτε μέσω διυλιστηρίων, και μειώνει την εξάρτηση από νέο μαζούτ. Το νερό που διαχωρίζεται μπορεί να υποβληθεί σε τελική κατεργασία και να απορριφθεί με ασφάλεια.
Ένα παγκόσμιο δίκτυο για την πράσινη ναυτιλία
Η μονάδα του Πειραιά είναι η πρώτη από μια σειρά εγκαταστάσεων της ομάδας Global Green Ports, που έχει παρουσία σε Ελλάδα, Γερμανία, Γιβραλτάρ και Μάλτα, και φιλοδοξεί να επεκτείνει το μοντέλο αυτό παγκοσμίως σε λιμάνια υπό καθεστώς MARPOL.
«Επεξεργαζόμαστε περίπου το 20% των αποβλήτων MARPOL της ΕΕ», λέει η Γεωργία Ρέππα, διευθύντρια R&D της HEC. «Είναι μια τεράστια ευθύνη αλλά και ευκαιρία να οικοδομήσουμε μια πιο καθαρή, κυκλική θαλάσσια οικονομία. Μαζί με τη GEA, διασφαλίζουμε την υγεία της ομάδας μας, την προστασία του περιβάλλοντος και την επαναξιοποίηση των αποβλήτων ως πολύτιμης ενεργειακής πηγής».