Ενισχύεται δυναμικά η παγκόσμια ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων, με τη διαδρομή Άπω Ανατολή – Ευρώπη να ηγείται σε όγκο και τη Λατινική Αμερική σε ρυθμό ανάπτυξης.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και η αύξηση της ζήτησης στις ΗΠΑ οδήγησαν επίσης σε άνοδο των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων, με τον δείκτη Drewry να σημειώνει αύξηση 41%.
Ωστόσο, εκτιμάται ότι αναμένεται επιβράδυνση το β’ εξάμηνο του έτους, καθώς η προσφορά υπερβαίνει σταδιακά τη ζήτηση.
Αύξηση χωρητικότητας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, τους τελευταίους δώδεκα μήνες η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 8,9%, φθάνοντας συνολικά τα 32,1 εκατομμύρια TEUs.
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, προστέθηκαν 2,62 εκατομμύρια TEUs νέας χωρητικότητας, σχεδόν το ένα τρίτο της οποίας απορροφήθηκε μόνο από τη διαδρομή Άπω Ανατολή – Ευρώπη.
Επιπλέον, η χωρητικότητα των πλοίων στη γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη αυξήθηκε κατά 11,7% σε ετήσια βάση, με 817.000 πρόσθετες θέσεις TEUs που αναπτύχθηκαν από τον Μάιο του 2024.
Αυτή η διαδρομή αντιπροσωπεύει πλέον το 24,4% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων, από 20,8% μόλις πριν από δύο χρόνια.
Σε αυτό το διάστημα, οι μεταφορείς έχουν προσθέσει 2,26 εκατομμύρια TEUs επιπλέον χωρητικότητας, ανεβάζοντας το συνολικό όγκο στον εν λόγω διάδρομο στα 7,8 εκατομμύρια TEUs, μια σημαντική αύξηση 40,8% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023.
Αυτή η αύξηση οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και στην εκτεταμένη αλλαγή δρομολόγησης των πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αναφέρει η Alphaliner.
Ωστόσο, ενώ η γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη προηγείται σε απόλυτους αριθμούς, οι υπηρεσίες τακτικών γραμμών που σχετίζονται με τη Λατινική Αμερική κατέγραψαν την ισχυρότερη ποσοστιαία αύξηση.
Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους προστέθηκαν 606.500 TEUs νέας χωρητικότητας στις γραμμές της Λατινικής Αμερικής, σημειώνοντας αύξηση 15,6%, πολύ πάνω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Τον περασμένο μήνα, το 14% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων δραστηριοποιούνταν σε δρομολόγια από και προς τη Λατινική Αμερική, επιβεβαιώνοντας μια τάση που ήταν ήδη ορατή το προηγούμενο έτος.
Ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry αυξήθηκε κατά 41%, σε 3.527 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών αυτή την εβδομάδα και κατά 70% τις τελευταίες 4 εβδομάδες, καθώς η «παύση» του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τους εισαγωγικούς δασμούς οδήγησε σε επανάληψη της κίνησης με προορισμό τις ΗΠΑ μετά την αρχική κατάρρευση του όγκου των πλοίων του Ειρηνικού.
Τιμές ναύλων
Οι τιμές των ναύλων από τη Σαγκάη προς το Λος Άντζελες έκαναν άλμα 57%, στα 5.876 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, την τελευταία εβδομάδα και 117% από τις 8 Μαΐου (πριν από 4 εβδομάδες).
Οι τιμές spot για τη Νέα Υόρκη αυξήθηκαν κατά 39% την τελευταία εβδομάδα και κατά 96% τις τελευταίες 4 εβδομάδες.
Οι τιμές των ναύλων από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ και τη Γένοβα αυξήθηκαν επίσης την τελευταία εβδομάδα, κατά 32% και 38%, αντίστοιχα.
Η τελευταία ξαφνική, βραχυπρόθεσμη ενίσχυση της ισορροπίας προσφοράς και ζήτησης στην παγκόσμια ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων έχει αντιστρέψει την τάση μείωσης των ναύλων που είχε ξεκινήσει τον Ιανουάριο.
Ωστόσο, η Drewry’s Container Forecaster αναμένει ότι το ισοζύγιο προσφοράς-ζήτησης θα αποδυναμωθεί και πάλι κατά το δεύτερο εξάμηνο.
Η μεταβλητότητα και ο χρόνος των μεταβολών των ναύλων θα εξαρτηθούν από την έκβαση των νομικών προσφυγών κατά των δασμών του Τραμπ και από τις αλλαγές στη χωρητικότητα που σχετίζονται με την επιβολή των αμερικανικών κυρώσεων στα κινεζικά πλοία.
Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jensen, εξέφρασε συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της ναυτιλιακής αγοράς.
Σε πρόσφατη διαδικτυακή εκπομπή με ναυλωτές χαρακτήρισε την έναρξη του 2025 ως «καλή αρχή», παρά τη δυσκολία και την αστάθεια της αγοράς.
Όπως ανέφερε, οι κρατήσεις παραμένουν υγιείς, με τις τελευταίες εβδομάδες να χαρακτηρίζονται ως «πολύ, πολύ δυνατές».