Συνεχίζει την ανοδική του πορεία το orderbook των Ελλήνων εφοπλιστών, με τα τελευταία στοιχεία της αγοράς να αποτυπώνουν -μεταξύ άλλων- την αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος στα containerships, καθώς τοποθετήθηκαν 20 επιπλέον παραγγελίες.
Σύμφωνα με την έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, το «γαλανόλευκο» βιβλίο παραγγελιών ανήλθε τον Μάιο σε 629 πλοία (από 606 τον Απρίλιο), καλύπτοντας όλο το φάσμα των κατηγοριών εμπορικών πλοίων.
Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι καταγράφονται συνεχώς παραλαβές νεότευκτων, ο αριθμός των παραγγελιών από τους «Greeks» παραμένει σταθερά πάνω από τα 600 πλοία.
Τα containerships
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι ελληνικές παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 2%, αγγίζοντας το 8% του παγκοσμίου συνόλου.
Σημειώνεται πως το 2025 έχουν τοποθετηθεί συνολικά 70 παραγγελίες, από τα 815 πλοία που ναυπηγούνται παγκοσμίως.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Xclusiv, τον περασμένο μήνα η Capital Maritime, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη, παρήγγειλε 18+2 containerships στα ναυπηγεία HD Hyundai Group shipyards της Νότιας Κορέας.
Εμπιστοσύνη στην αναζωογόνηση του κλάδου δείχνουν και άλλοι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως η TMS, με επικεφαλής τον Γιώργο Οικονόμου, η οποία πριν από λίγους μήνες τοποθέτησε νέα παραγγελία για δέκα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 11.400 TEUs έκαστο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι την προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών έχουν τα πλοία τύπου neopanamax, τα οποία αποτελούν το 57% του συνόλου των παραγγελιών από ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων για containerships.
Ακολουθούν τα μικρότερα feeder με 33% του orderbook και τα panamax με 7% του συνόλου.
Τα δεξαμενόπλοια
Σε σταθερά υψηλά επίπεδα παραμένει το βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς ένα στα τέσσερα tankers που πέφτουν στο νερό ανήκει σε ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων.
Ειδικότερα, από τα 913 δεξαμενόπλοια που ναυπηγούνται σήμερα στις γιάρδες, τα 295, ήτοι το 24%, έχουν τοποθετηθεί από Έλληνες εφοπλιστές, με τα στοιχεία να καταγράφουν αύξηση του orderbook στον τομέα των tankers σε σχέση με πέρυσι.
Οι ελληνικές παραγγελίες παρουσιάζουν μεγάλη διαφοροποίηση ανάμεσα στα μεγέθη πλοίων, με τα suezmaxes να καταλαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, αντιστοιχώντας στο 29% του στόλου στο νερό βάσει DWT.
Ακολουθούν τα aframax/LR2 tankers με ανάλογους αριθμούς (26%) και τα MR2 tankers με αναλογία 17%.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, τα υπό ναυπήγηση panamax/LR1 tankers αντιστοιχούν στο 13% του υφιστάμενου στόλου, τα small tankers στο 8% και τα VLCCs στο 7%.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, εάν εξετάσει κανείς τα ηλικιακά γκρουπ των δεξαμενόπλοιων ξεχωριστά, το 14% του στόλου είναι 0-5 ετών, το 20% 6-10 ετών, το 19% 11-15 ετών, το 29% 16-20 ετών και το 13% από 21 ετών και πάνω.
Τα gas carriers
Σε εξίσου σταθερά επίπεδα βρίσκονται τα υπό παραγγελία gas carriers, με 97 συνολικά πλοία, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο το βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 552.
Ενδεικτικά, αυτή τη στιγμή ναυπηγούνται παγκοσμίως 286 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και 266 LPG carriers.
Στα LNG carriers, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 46 πλοία, που αντιστοιχούν στο 14% των πλοίων που ναυπηγούνται σε όλα τα ναυπηγεία του κόσμου (14% και τον Απρίλιο).
Αντίστοιχα, στον τομέα του LPG (Liquefied Petroleum Gas), κατασκευάζονται 51 πλοία (ένα επιπλέον σε σχέση με το orderbook του Απριλίου), αριθμός που αντιστοιχεί στο 16% των πλοίων που ναυπηγούνται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με την έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, ο συνδυασμός της πολύ καλής ναυλαγοράς στον τομέα με την υψηλή ζήτηση για πλοία αυτού του τύπου διατηρεί σε υψηλά επίπεδα το επενδυτικό ενδιαφέρον του ελληνικού εφοπλισμού.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, το 91% των παραγγελιών αφορά LNG carriers χωρητικότητας 141.000-200.000 κ.μ., ήτοι 42 επί του συνόλου των 46 παραγγελιών από τους «Greeks».
Σε ό,τι αφορά τα LPG, στην κορυφή της προτίμησης βρίσκονται τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς υγραερίου (VLGC) με 26 παραγγελίες επί συνόλου 51, ήτοι το 51% του orderbook.