Η εργασιακή κόπωση εξακολουθεί να αποτελεί σοβαρό πρόβλημα στη ναυτιλία, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ.
Και αυτό παρά τις προσπάθειες καλύτερης παρακολούθησης και εφαρμογής των κανονισμών για τις ώρες εργασίας και ανάπαυσης στα πλοία.
Η μελέτη, που πραγματοποιήθηκε από το Seafarers International Research Centre, βασίστηκε σε ανώνυμα ερωτηματολόγια και συνεντεύξεις με περισσότερους από 2.400 ναυτικούς, τόσο σε φορτηγά πλοία όσο και σε κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με την επικεφαλής της έρευνας, καθηγήτρια Χέλεν Σάμπσον, παρά την τυπική τήρηση των κανονισμών της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (Maritime Labour Convention), οι ναυτικοί εξακολουθούν να μην έχουν επαρκή ανάπαυση.
Τα αποτελέσματα της έρευνας βλέπουν το φως τη δημοσιότητας λίγες ημέρες μετά το περιστατικό προσάραξης ενός containership, μήκους 135 μέτρων, στη Νορβηγία.
Το πλοίο προσάραξε κοντά σε κατοικημένη περιοχή και λίγο έλειψε να προσκρούσει σε κατοικία, ενώ -όπως έγινε γνωστό- το containership είχε επισκεφθεί τρία λιμάνια εντός 24 ωρών πριν από το περιστατικό.
Σύμφωνα με δηλώσεις του αξιωματικού βάρδιας στις τοπικές αρχές, ο ίδιος αποκοιμήθηκε στη γέφυρα, λίγο πριν από το συμβάν.
Οι νορβηγικές αρχές ερευνούν ήδη το περιστατικό, με έμφαση στο αν τηρούνταν οι διεθνείς κανονισμοί για τις ώρες ανάπαυσης και εργασίας του πληρώματος.
Η κ. Σάμπσον ανέφερε ότι συχνά παρατηρείται παραποίηση των καταγραφών ωρών εργασίας και ανάπαυσης, προκειμένου να αποκρυφτεί η υπερεργασία των πληρωμάτων.
Μάλιστα, τόνισε ότι είναι αναγκαία η αναθεώρηση των υφιστάμενων κανονισμών, ώστε να διασφαλίζεται για όλους τους ναυτικούς μια περίοδος συνεχούς και επαρκούς ανάπαυσης, σύμφωνα με τις επιστημονικές συστάσεις για τον ύπνο των ενηλίκων.
«Καμπανάκι»
Τα ευρήματα είναι ανησυχητικά: πάνω από το ένα τρίτο των ναυτικών στα φορτηγά πλοία δήλωσαν ότι δεν είχαν επαρκή ύπνο κατά τις τελευταίες 48 ώρες, λόγω του προγράμματος εργασίας, των καθηκόντων στο λιμάνι και των συνθηκών στο πλοίο.
Το πρόβλημα έχει οξυνθεί σημαντικά συγκριτικά με αντίστοιχες έρευνες το 2016 και το 2011, ιδιαίτερα μεταξύ ανώτερων αξιωματικών, οι οποίοι αναφέρουν εντονότερα εργασιακό στρες και ψυχολογική κόπωση.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία απασχολεί πάνω από 1,5 εκατ. άτομα παγκοσμίως, αντιμετωπίζει εκτεταμένη υποαναφορά αυτών των προκλήσεων.
Πολλοί ναυτικοί, ανησυχώντας για την ασφάλεια της εργασίας τους, λόγω επισφαλών συμβάσεων, διστάζουν να αναφέρουν προβλήματα.
Εξίσου σοβαρό ζήτημα αποτελεί η πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη. Συγκεκριμένα, σχεδόν το 20% των ναυτικών που αντιμετώπισαν σοβαρό τραυματισμό ή ασθένεια στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας δήλωσαν ότι δεν είχαν επαρκή ιατρική φροντίδα, λόγω έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού εν πλω και ελλιπούς τηλεϊατρικής υποστήριξης.
«Η παρουσία εκπαιδευμένου ιατρικού προσωπικού στα πλοία θα εξασφάλιζε ότι οι ναυτικοί δεν θα μένουν χωρίς την απαραίτητη ιατρική βοήθεια για μεγάλα χρονικά διαστήματα», σημείωσε χαρακτηριστικά η Χέλεν Σάμπσον.
Στα κρουαζιερόπλοια, αν και η κατάσταση είναι καλύτερη, περίπου οι μισοί εργαζόμενοι δήλωσαν ότι επίσης δεν ξεκουράζονται αρκετά λόγω του ωραρίου εργασίας, ενώ περίπου ένας στους δέκα ανέφερε ιατρικά προβλήματα που σχετίζονται άμεσα με την εργασία του.