Skip to main content

Πλους μέσω υφάλων για το ναυπηγικό όραμα του Τραμπ

SHUTTERSTOCK

Σοβαρές δυσκολίες στην πραγμάτωση του στόχου για 250 πλοία «Made in USA» στη δεκαετία

Σε σκληρές εργασιακές και δομικές πραγματικότητες φαίνεται να προσκρούει η προσπάθεια του Ντόναλντ Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, σύμφωνα με έκθεση του Open Markets Institute, ενός think-tank με έδρα την Ουάσιγκτον.

Όπως τονίζεται, ο Αμερικανός πρόεδρος έχει θέσει τη ναυπηγική στο επίκεντρο της βιομηχανικής του πολιτικής, αμέσως μετά την επάνοδό του στον Λευκό Οίκο, τον Ιανουάριο.

Ωστόσο, ο φιλόδοξος στόχος για την κατασκευή 250 εμπορικών πλοίων «Made in USA» εντός της δεκαετίας μοιάζει, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα, μάλλον ανέφικτος.

Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που καταγράφονται στην έκθεση του Αμερικανικού Ινστιτούτου που πρόσκειται στο Liberal Party, οι ΗΠΑ ναυπηγούν μόλις το 0,13% των μεγάλων εμπορικών πλοίων παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα, επισημαίνεται ιδιαίτερα το γεγονός ότι το 1975 -προτού καταργηθούν οι επιδοτήσεις στη ναυπηγική βιομηχανία-, ο κλάδος απασχολούσε 180.000 εργαζομένους.

Μέχρι το 2021, οι ΗΠΑ είχαν απολέσει σχεδόν το 70% των ναυπηγείων τους και το 45% του εργατικού δυναμικού στον τομέα.

Μάλιστα, τα ευρήματα ενισχύουν πρόσφατες δημοσκοπήσεις που καταγράφουν ισχυρή επιθυμία των Αμερικανών (άνω του 80%) για επιστροφή της βιομηχανικής παραγωγής εντός συνόρων, την ώρα που λιγότερο από το 20% δηλώνει διατεθειμένο να εργαστεί στον τομέα.

Τα δεδομένα για το χάσμα μεταξύ ΗΠΑ και Ασίας στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων -όπως αποτυπώνεται στην έκθεση- είναι εκκωφαντικά: η Κίνα ναυπήγησε, το 2024, περισσότερα πλοία σε όρους χωρητικότητας (dwt) από όσα έχουν κατασκευαστεί στις ΗΠΑ συνολικά από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σχεδόν το 95% των νέων παραγγελιών πραγματοποιείται σε τρεις χώρες, την Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία.

Η Κίνα αντιπροσωπεύει πλέον το 58% όλων των νέων παραγγελιών ναυπηγικής βιομηχανίας, κατασκευάζοντας πάνω από 1.000 ποντοπόρα πλοία ετησίως.

Οι ΗΠΑ, οι οποίες ήταν παγκόσμιος ηγέτης στη ναυπηγική βιομηχανία μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τώρα παράγουν λιγότερα από 10 ποντοπόρα πλοία ετησίως.

Εμπόδια

Στο ίδιο μήκος κύματος και τα στοιχεία που παρέθεσε ο επικεφαλής της αμερικανικής ναυτιλιακής συμβουλευτικής εταιρείας Cavalier Shipping, James Lightbourn, τα οποία καταδεικνύουν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία των ΗΠΑ.

Σε ανάρτησή του, ο Lightbourn ανέφερε ότι, την τελευταία δεκαετία, τα μεγάλα εμπορικά πλοία που ναυπηγήθηκαν στις ΗΠΑ προήλθαν από τέσσερα εγχώρια ναυπηγεία: General Dynamics NASSCO (NASSCO), Hanwha Philly Shipyard, Seatrium AmFELS και το πρώην VT Halter, το οποίο πλέον ανήκει στην Bollinger Shipyards.

Η μέγιστη παραγωγικότητα αυτών των τεσσάρων ναυπηγείων την τελευταία δεκαετία ήταν: έξι δεξαμενόπλοια από τη NASSCO το 2016, τρία από τη Philly Shipyard την ίδια χρονιά, δύο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη VT Halter το 2018, και ένα μεγάλο εμπορικό πλοίο από τη Seatrium AmFELS το 2023.

Υποθέτοντας ότι και τα τέσσερα ναυπηγεία λειτουργούν ταυτόχρονα στην ανώτατη δυναμικότητά τους, μπορούν να παράγουν συνολικά 12 μεγάλα εμπορικά πλοία ετησίως, σύμφωνα με τον Lightbourn.

Ωστόσο, ο νόμος SHIPS for America στοχεύει σε 250 πλοία, κατασκευασμένα στις ΗΠΑ, για τον στρατηγικό εμπορικό στόλο μέχρι το 2035. Αυτό συνεπάγεται 25 πλοία ετησίως για μία δεκαετία.

«Οι ΗΠΑ θα πρέπει να υπερδιπλασιάσουν τη μέγιστη δυναμικότητα ναυπήγησης για να πετύχουν αυτόν τον στόχο -αγνοώντας τα σοβαρά χρονοδιαγράμματα που απαιτούνται για τη λειτουργία πρόσθετων ναυπηγείων και την εξισορρόπηση μεταξύ κυβερνητικών και εμπορικών αναγκών ναυπήγησης», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο Lightbourn.

Μετατόπιση προτιμήσεων από την Κίνα στη Ν. Κορέα

Ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει αφιερώσει σημαντικό χρόνο στους πρώτους μήνες της δεύτερης θητείας του αναζητώντας τρόπους να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στον ναυπηγικό τομέα, με νέες χρεώσεις λιμενικών υπηρεσιών σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα, κάτι που ενδεχομένως να οδηγήσει σε αλλαγή του status quo, καθώς, όπως φαίνεται στην έρευνα της Allied QuantumSea, αποκλειστικά για τη «Ν», ήδη καταγράφεται μετατόπιση των προτιμήσεων των Ελλήνων πλοιοκτητών στα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας.

Ειδικότερα, το 2024, το 63,5% των παραγγελιών τοποθετήθηκε σε κινεζικά ναυπηγεία, ενώ φέτος το ποσοστό αυτό έπεσε στο 32,3%.

Αντίθετα, η Νότια Κορέα απορρόφησε περίπου το 70% των ελληνικών συμβολαίων.

Με φόντο τις κινήσεις του Αμερικανού προέδρου, προκύπτει και μια κινητικότητα ξένων εταιρειών, οι οποίες προχωρούν ή σχεδιάζουν επενδύσεις στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού.

Μία εξ αυτών είναι και η νοτιοκορεατική Ηanwha Ocean, η οποία ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα πως σκοπεύει να καταστήσει το ναυπηγείο της στη Φιλαδέλφεια κορυφαίο στις ΗΠΑ.