Skip to main content

Ξεφουσκώνει το ενδιαφέρον στις παραγγελίες νέων πλοίων

SHUTTERSTOCK

Εντυπωσιακή πτώση 57% στο orderbook με εξαίρεση τα containerships

Σημάδια κόπωσης εμφανίζει σταδιακά η αγορά ναυπηγήσεων, με ναυλομεσιτικούς οίκους να τονίζουν ότι έπειτα από μία τριετία έντονων παραγγελιών και ισχυρής επενδυτικής δραστηριότητας, τα στοιχεία αποτυπώνουν μείωση τόσο του orderbook όσο και των τιμών των νεότευκτων πλοίων.

Σε ανάλυσή της η Clarksons Research αποκαλύπτει μια εντυπωσιακή μείωση 57% σε ετήσια βάση στη ζήτηση για νέα πλοία, γεγονός που έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τις τιμές προς τα κάτω.

Συγκεκριμένα, από τις αρχές του 2025, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν μειωθεί κατά 1,2%.

Ωστόσο, όπως προσθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος, παρότι πρόκειται για σχετικά μικρή μείωση, σηματοδοτεί μεταστροφή της τάσης, καθώς μέχρι πρότινος οι τιμές ήταν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, οι επιμέρους κλάδοι παρουσιάζουν διαφορετική συμπεριφορά.

Οι μεγαλύτερες πιέσεις τιμών εντοπίζονται στα δεξαμενόπλοια, όπου οι τιμές έχουν υποχωρήσει κατά 5% από την αρχή του 2025. Ακολουθούν τα bulk carriers με μείωση 2,2%
και τα containerships με 1,4%.

Η μείωση αυτή αντανακλά τη σημαντική πτώση της ζήτησης σε συγκεκριμένους τομείς και την έναρξη του κύκλου αποκλιμάκωσης των τιμών, έστω και από υψηλά σημεία εκκίνησης.

Όπως επισημαίνεται στη μηνιαία έκθεση του οίκου Danish Ship Finance, η αποδυνάμωση της ζήτησης θα συνεχιστεί σε βραχυπρόθεσμο τουλάχιστον επίπεδο.

Στο πλαίσιο αυτό, το μειωμένο ενδιαφέρον από πλοιοκτήτες, σε συνδυασμό με μια πτώση των ναύλων -όπως αυτή διαμορφώθηκε στην αρχή του έτους-, αυξάνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ναυπηγείων για νέες παραγγελίες. Μάλιστα, η κατάσταση χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα κρίσιμη για μικρότερα ναυπηγεία που δεν έχουν εξασφαλίσει συμβόλαια μακράς διάρκειας.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η ανάλυση της BRS, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται περαιτέρω επιβράδυνση στις αγορές εμπορευματικών μεταφορών, γεγονός που θα μπορούσε να καθυστερήσει ή και να «παγώσει» επενδυτικές αποφάσεις.

«Αναμένουμε ότι οι παγκόσμιες αβεβαιότητες θα συνεχιστούν και η αυξημένη δυναμική της ναυπηγικής βιομηχανίας θα πιέσει καθοδικά τις τιμές των νεότευκτων πλοίων. Η μείωση θα μπορούσε να ξεπεράσει το 10% εντός του 2025, ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του πλοίου» σημειώνει η BRS.

Για χαμηλή κινητικότητα στον τομέα των ναυπηγήσεων εμπορικών πλοίων κάνει λόγο και ο οίκος δεδομένων VesselsValue, τα στοιχεία του οποίου καταγράφουν μόλις 369 νέες παραγγελίες για bulk carriers, δεξαμενόπλοια (tankers), containerships και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (gas carriers), κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2025.

Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, όπως δείχνουν τα στοιχεία, καταγράφεται πτώση της τάξης του 37% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, κατά την οποία είχαν γίνει 590 παραγγελίες.

Σε σύγκριση με το 2023, όταν είχαν τοποθετηθεί 500 παραγγελίες στο ίδιο χρονικό διάστημα, η μείωση φτάνει το 26%.

Σύμφωνα με τη VesselsValue, το 2025 έχουν παραγγελθεί:

  • 136 bulk carriers, αριθμός μειωμένος κατά 18% σε σχέση με πέρυσι.
  • 97 tankers, με πτώση 66% συγκριτικά με το 2024.
  • 23 gas carriers, έναντι 125 το 2024, δηλαδή μείωση άνω του 80%.
  • Αύξηση καταγράφεται μόνο στα containerships: 113 έναντι 18 το περασμένο έτος.

Όπως επισημαίνεται, η εντυπωσιακή μείωση στις παραγγελίες για tankers και gas carriers φαίνεται να είναι ο βασικός παράγοντας της συνολικής πτώσης.

Από την άλλη πλευρά, όμως, η αύξηση στις παραγγελίες containerships φαίνεται να υποδηλώνει αλλαγή στρατηγικής κάποιων ναυτιλιακών εταιρειών.

Η αγορά παραμένει επιφυλακτική, με τους αναλυτές να αποδίδουν την τάση σε παράγοντες όπως η οικονομική αβεβαιότητα, οι υψηλές τιμές ναυπηγήσεων και η αναμονή για πιο ξεκάθαρες κατευθύνσεις ως προς τους κανονισμούς περιβαλλοντικής συμμόρφωσης.