Skip to main content

Καθελκύστηκε στην Ολλανδία το «Carbon Destroyer 1»

Πρόκειται για το πρώτο ευρωπαϊκό πλοίο αποθήκευσης άνθρακα

Το πρώτο ευρωπαϊκό πλοίο που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε αποκλειστικά για τη μεταφορά υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στο πλαίσιο έργου δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), το «Carbon Destroyer 1», καθελκύστηκε στην Ολλανδία.

Η τελετή καθέλκυσης πραγματοποιήθηκε στο ναυπηγείο Royal Niestern Sander, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής στη θαλάσσια διαχείριση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Το «Carbon Destroyer 1» θα μεταφέρει έως και 5.000 τόνους υγροποιημένου CO2 μεταξύ του λιμανιού του Έσμπιεργκ στη Δανία και της υπεράκτιας πλατφόρμας Nini West, ενός εξαντλημένου κοιτάσματος πετρελαίου στη Βόρεια Θάλασσα.

Το πλοίο εντάσσεται στο πλαίσιο του έργου Greensand Future, υπό την ηγεσία της INEOS Energy, που το 2023 πραγματοποίησε την πρώτη διασυνοριακή μεταφορά και υπόγεια έγχυση CO2 στην Ευρώπη.

Ο διευθύνων σύμβουλος της INEOS Energy Europe, Mads Weng Gade, σημείωσε πως το «Carbon Destroyer 1» θα λειτουργεί ως «εικονικός αγωγός» για τη μεταφορά του συλληφθέντος CO2 από διάφορες περιοχές της Ευρώπης σε ασφαλή αποθήκευση κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας.

Το σκάφος βασίζεται στη σχεδίαση του πλοίου EasyMax της Royal Wagenborg και έχει προσαρμοστεί για τη μεταφορά CO2 υπό πίεση και χαμηλές θερμοκρασίες.

Με μήκος 150 μέτρων και πλάτος 16 μέτρων, διαθέτει αυξημένη αποδοτικότητα και μειωμένες ενεργειακές απαιτήσεις.

Κατασκευή σταθμού

Παράλληλα, ξεκίνησαν οι εργασίες για τη δημιουργία ενός τερματικού σταθμού στο λιμάνι του Έσμπιεργκ στο νοτιοδυτική Δανία, όπου το CO2 που θα συλλέγεται κυρίως από δανέζικες μονάδες βιοαερίου θα αποθηκεύεται προσωρινά πριν φορτωθεί στο πλοίο.

Το «Carbon Destroyer 1» αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στα τέλη του 2025 ή στις αρχές του 2026, συγχρονισμένα με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου Greensand, το οποίο προβλέπει την αποθήκευση CO2 σε βάθος 1.800 μέτρων κάτω από τον βυθό.

Στόχος του έργου είναι η διαχείριση 400.000 τόνων CO2 ετησίως, με μελλοντική δυνατότητα αύξησης έως και 8 εκατομμύρια τόνους ετησίως έως το 2030.

Μεγαλύτερο

Το νέο πλοίο είναι μεγαλύτερο από τα δύο πλοία νοτιοκορεατικής κατασκευής που παραδόθηκαν στα τέλη του 2024 για το έργο CCS Northern Lights της Νορβηγίας.

Η δέσμευση, χρήση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CCUS) αναδεικνύεται σε κρίσιμο εργαλείο για την επίτευξη των παγκόσμιων στόχων μηδενικών εκπομπών, με τη δυναμική της να ενισχύεται κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.