Σχεδόν 1 δισ. ευρώ αναμένεται να διαθέσει η Δανία προκειμένου να ασφαλίσει τον εμπορικό στόλο της σε περίπτωση πολέμου ή μεγάλης κρίσης.
Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση της Κοπεγχάγης χαρακτήρισε την εν λόγω νέα νομοθεσία ως κίνηση «έγκαιρης προφύλαξης», ενώ η χρηματοδότηση θα κατοχυρώσει ένα κρατικό σχέδιο πολεμικής ασφάλισης για την κάλυψη των πλοίων σε περίπτωση κατάρρευσης των ασφαλιστικών αγορών λόγω γεωπολιτικής αστάθειας.
Η Δανία διαθέτει έναν εμπορικό στόλο αξίας άνω των 135 δισεκατομμυρίων κορονών, ήτοι 18 δισ. ευρώ, ενώ πιο γνωστή εταιρεία της χώρας είναι ο ναυτιλιακός κολοσσός AP Moller-Maersk – η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
«Υπάρχουν παγκόσμιες εντάσεις και πόλεμος σε ευρωπαϊκό έδαφος», δήλωσε ο υπουργός Επιχειρήσεων Μόρτεν Μπόντσκοφ. «Γι’ αυτό είναι σημαντικό να είμαστε προετοιμασμένοι – ακόμη και για τα πιο δυσάρεστα σενάρια».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχέδιο περιλαμβάνει τη συγκρότηση και ενεργοποίηση δημόσιου Ασφαλιστικού Ινστιτούτου Πολέμου και την παροχή δανειακής πρόσβασης σε πάνω από 800 εκατ. ευρώ για την κάλυψη πιθανών απαιτήσεων.
Ο «σκιώδης στόλος»
Πρόσφατα, η Δανία ανέλαβε πρωτοβουλίες με στόχο και τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο μέσω της Βαλτικής.
Η Ρωσία στέλνει περίπου το ένα τρίτο του μεταφερόμενου διά θαλάσσης πετρελαίου της που προορίζεται για εξαγωγές, ή 1,5% της παγκόσμιας προσφοράς, μέσω των στενών της Δανίας που χρησιμεύουν ως πύλη στη Βαλτική, άρα οποιαδήποτε προσπάθεια να σταματήσουν οι προμήθειες θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών του πετρελαίου και να πλήξει τη ρωσική οικονομία.
Η Δανία συγκέντρωσε μια ομάδα συμμαχικών χωρών προκειμένου να αξιολογήσουν μέτρα με στόχο αυτόν τον σκιώδη στόλο, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας Λαρς Λόκε Ράσμουσεν. «Υπάρχει ευρεία συναίνεση πως ο σκιώδης στόλος είναι ένα διεθνές πρόβλημα και πως απαιτούνται διεθνείς λύσεις. Είναι σημαντικό οποιαδήποτε νέα μέτρα να μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη και να είναι νομικά βάσιμα από πλευράς διεθνούς δικαίου», πρόσθεσε.
Σημειώνεται πως η Κοπεγχάγη ανησυχεί ότι τα παλιά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο από τα στενά της αποτελούν κίνδυνο για το περιβάλλον.