Skip to main content

Ναυπηγική ψήφο στην Κίνα δίνει η Dynacom

SHUTTERSTOCK

Παραγγελία στο New Times Shipbuilding από τον Όμιλο Γ. Προκοπίου παρά τα τέλη Τραμπ

Επεκτείνει το ναυπηγικό πρόγραμμα δεξαμενόπλοιων η Dynacom Tankers Management του Γιώργου Προκοπίου, παρέχοντας ψήφο εμπιστοσύνης στα κινεζικά ναυπηγεία, παρά την επιβολή τελών (port fees) στα πλοία κινεζικής προέλευσης που προσεγγίζουν τις ΗΠΑ.

Με περισσότερα από 130 πλοία στο νερό και ένα ναυπηγικό πρόγραμμα περίπου 100 πλοίων (tankers, bulkers, LNG Carriers), ο ναυτιλιακός όμιλος του Γιώργου Προκοπίου (Dynacom που διαχειρίζεται δεξαμενόπλοια, Dynagas που διαχειρίζεται LNG carriers και Sea Traders η οποία διαχειρίζεται bulk carriers) επιστρέφει στην Κίνα και στο ναυπηγείο New Times Shipbuilding, υπογράφοντας συμβόλαια για δύο νέες ναυπηγήσεις τάνκερ suezmax 159.000 dwt με ημερομηνία παράδοσης το 2028.

Συμβατικά με scrubbers

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο αυτά πλοία θα κινούνται με συμβατικά καύσιμα, θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers και το κόστος τους θα είναι περίπου 160 εκατ. δολάρια.

Άλλωστε, όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν ο Έλληνας εφοπλιστής, η απόφασή του είναι να επενδύει σε νεότευκτα που διαθέτουν συμβατικά καύσιμα και την καλύτερη υπάρχουσα τεχνολογία για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο 2025 ο Γιώργος Προκοπίου αναμένεται να παραλάβει 27 νεότευκτα, ενώ -σύμφωνα με την Clarksons- η Dynacom έχει παραγγείλει 49 δεξαμενόπλοια έως τον Απρίλιο (ο μεγαλύτερος αριθμός παγκοσμίως), έναντι 47 της Union Maritime που βρίσκεται στη δεύτερη θέση.

Αναλυτές ανέφεραν ότι το σχέδιο για τα λιμενικά τέλη που δημοσίευσε ο αντιπρόσωπος για το εμπόριο της αμερικανικής προεδρίας (USTR) είχε οδηγήσει σε μεγάλη ανησυχία το μεγαλύτερο ναυπηγικό έθνος στον κόσμο, ωστόσο -όπως φαίνεται- η ανταγωνιστικότητα των ναυπηγικών μονάδων της ασιατικής χώρας παραμένει άθικτη, κάτι που αντικατοπτρίζεται και από την παραγγελία της Dynacom στο New Times.

Την ίδια ώρα, υπάρχει αισιοδοξία ότι οι παραγγελίες θα συνεχιστούν και για τους υπόλοιπους τύπους πλοίων που επηρεάζονται από τα port fees, με την HSBC να επισημαίνει σχετικά ότι πιθανά μειωμένα λιμενικά τέλη να απομακρύνουν την αβεβαιότητα σχετικά με συμφωνίες για κατασκευή νεότευκτων από μη κινεζικές εταιρείες, κάτι που θα θεωρείται ιδιαίτερα θετικό για τα κινεζικά ναυπηγεία.

Σύμφωνα με την ίδια, παράδειγμα αποτελεί και η MSC, η οποία επέστρεψε και αυτή στην Κίνα για παραγγελίες, υπογράφοντας deal για έξι containership 22.000 TEUs.

Αναδιάταξη στη σκακιέρα

Στο μεταξύ, ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson προβλέπει επανατοποθέτηση των τάνκερ στον παγκόσμιο χάρτη εμπορίου, στον απόηχο των ανακοινώσεων για επιβολή τελών στα αμερικανικά λιμάνια.

Όπως επισημαίνει σε σχετικό report ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson, τα μέτρα αντιμετώπισης της φερόμενης κινεζικής κυριαρχίας στη θάλασσα έφεραν μία κάποια ανακούφιση στις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς ήταν σαφώς πιο ήπια από τις αρχικές εκτιμήσεις.

Όμως, η τελευταία αυτή πρόταση εξακολουθεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις για τα δεξαμενόπλοια.

Βάσει των αμερικανικών σχεδιασμών, τα λιμενικά τέλη διαφοροποιούνται μεταξύ πλοίων κινεζικής κατασκευής και πλοίων κινεζικής ιδιοκτησίας ή εκμετάλλευσης.

Για παράδειγμα, στα δεξαμενόπλοια κινεζικής ιδιοκτησίας ή εκμετάλλευσης, ο δασμός ορίζεται αρχικά στα 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο (NT) ανά λιμενική προσέγγιση ή εναλλαγή λιμενικών προσεγγίσεων, με κλιμακωτή εφαρμογή τα επόμενα τρία χρόνια.

Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα ορίζεται ο όρος «ιδιοκτήτης σκάφους» ή «διαχειριστής σκάφους».

Δεδομένου ότι τα τέλη για τα πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν υπό κινεζική ιδιοκτησία είναι απαγορευτικά υψηλά, τα δεξαμενόπλοια αυτά είναι απίθανο να πραγματοποιήσουν εμπορικές συναλλαγές με τις ΗΠΑ.

Ενδεικτικά, η μέση χωρητικότητα ενός VLCC είναι 105.000 τόνοι και με την επιβολή του σχεδίου, το ποσό θα έφτανε στα 5,25 εκατ. δολάρια για μια προσέγγιση σε αμερικανικό λιμάνι.

Για τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα αλλά δεν ανήκουν ή λειτουργούν υπό κινεζική ιδιοκτησία, τα τέλη ορίζονται σε περίπου 1,9 εκατ. δολ. για ένα μέσο VLCC.