Skip to main content

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας θέτουν ψηλά τον πήχη

Διεκδίκηση συμβολαίων για μέχρι τρία ακτοπλοϊκά πλοία το 2024 - Τα δεδομένα για τις ΜΕΚΟ

Στο κλείσιμο συμβολαίων για τη ναυπήγηση έως τριών ακτοπλοϊκών πλοίων μέχρι το
τέλος του 2024 στοχεύει, σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος ONEX και τα ναυπηγεία
Ελευσίνας.

Έχοντας ήδη συμφωνήσει με την Attica για τη ναυπήγηση του πρώτου νεότευκτου της ακτοπλοΐας μετά από 17 χρόνια -οι υπογραφές πέφτουν μέχρι τα τέλη του Μαΐου-, η ONEX εστιάζει, σύμφωνα με πληροφορίες από την ακτοπλοϊκή αγορά, σε ακόμα δύο περιπτώσεις.

Την υπογραφή δεύτερου συμβολαίου με την Attica μέσα στο 2024, καθώς και τη διεκδίκηση συμβολαίου ναυπήγησης με ακτοπλοϊκή εταιρεία της οποίας η έδρα δεν βρίσκεται στην Ευρώπη.

Σε συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας, αποκάλυψε ότι τα ναυπηγεία Ελευσίνας θα υπογράψουν μέχρι το τέλος Μαΐου σύμβαση με την Attica, ενώ παράλληλα διεκδικούν και το συμβόλαιο για την ανακατασκευή των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, και βρίσκονται σε συζητήσεις με ξένη, εκτός Ευρώπης εταιρεία για την κατασκευή επιβατηγών – οχηματαγωγών πλοίων.

Η συμφωνία με την Attica αφορά τη ναυπήγηση ενός επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου, μήκους 100 μέτρων, το οποίο θα είναι dual fuel με μεθανόλη. Το πλοίο αυτό θα είναι στο στιλ των Blue Star ferries αλλά με νέο σχέδιο, και μάλλον θα χρησιμοποιηθεί στις Κυκλάδες.

O κ. Ξενοκώστας ανακοίνωσε ότι στις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Ελευσίνας θα κατασκευαστούν παράλληλα και δύο ρυμουλκά μήκους 28 μέτρων για λογαριασμό ελληνικής
εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ένωση Ρυμουλκών και τον πρόεδρό της, Παύλο Ξηραδάκη.

Υπογράμμισε επίσης ότι ο όμιλος, μετά τον διεθνή διαγωνισμό που κέρδισε για την επισκευή δύο ακτοπλοϊκών από την Αλγερία, με αντιπάλους ναυπηγεία από τη Νότια Ευρώπη και την Τουρκία, διεκδικεί ακόμα μία διεθνή συνεργασία, για την κατασκευή ενός ακόμα επιβατηγού οχηματαγωγού, από εταιρεία που εδρεύει εκτός Ευρώπης.

Τέλος, επεσήμανε ότι η ONEX έχει καταθέσει προσφορά για την ανακατασκευή των τεσσάρων ΜΕΚΟ που θέλει να τρέξει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Μάλιστα για το θέμα αυτό, υπογράμμισε ότι «για την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ έχουμε δώσει μία πολύ ανταγωνιστική προσφορά στη γερμανική εταιρεία που τις έχει ναυπηγήσει και αναμένουμε, όπως και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, να μας καλέσει το Πολεμικό Ναυτικό που έχει και τον τελευταίο λόγο».

Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι «δεδομένο είναι ότι έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε. Εμείς θα είμαστε πολύ χαρούμενοι ακόμη και αν δεν πάρουμε εμείς το πρόγραμμα και το πάρουν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Είναι δεδομένο ότι και εμείς και ο Σκαραμαγκάς έχουμε την επάρκεια για να αναλάβουμε το έργο της αναβάθμισης. Δεν ανταγωνιζόμαστε τα ελληνικά ναυπηγεία».

Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Η σχέση με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ξεκάθαρα σας λέω ότι είναι άριστη και συμπληρωματική και τίποτα και κανένας δεν μπορεί να τη διαταράξει. Είμαστε ανοιχτοί στο να συνεργαστούμε με τον Σκαραμαγκά για τις ΜΕΚΟ».

Οι τέσσερις ΜΕΚΟ είναι ηλικίας από 25 έως 31 ετών, και εφόσον ολοκληρωθεί η αναβάθμισή τους θα επεκτείνουν τον επιχειρησιακό τους βίο για τουλάχιστον 15 με 20 χρόνια.

Η συμφωνία του 1 δισ.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας του ομίλου ONEX με την Attica, ύψους 1 δισ. ευρώ, που περιλαμβάνει επισκευές, ενεργειακή αναβάθμιση και ναυπηγήσεις, η Ελευσίνα θα κατασκευάσει το πρώτο νεότευκτο πλοίο για την ελληνική ακτοπλοΐα μετά από 17 έτη.

«To μνημόνιο συνεργασίας με την Attica Group δουλεύει πάρα πολύ καλά και πιστεύω ότι μέχρι τα τέλη Μαΐου θα έχουμε υπογράψει τη σύμβαση για κατασκευή ενός νέου πλοίου, για πρώτη φορά σε ελληνικά ναυπηγεία μετά από 17 χρόνια. Θα είναι μήκους 100 μέτρων και θα έχει δυνατότητα διπλού καυσίμου, μάλλον μεθανόλη. Θα είναι στη φιλοσοφία των Blue Star, αλλά σε μοντέρνο και πιο προχωρημένο σχέδιο από ελληνικό γραφείο», ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας.

Όσον αφορά τα μεγαλύτερα πλοία, μήκους 200 μέτρων, όπως είναι για παράδειγμα τα πλοία της Κρήτης ή της Αδριατικής, σημείωσε ότι θα «πρέπει να κάνουμε επενδύσεις για να μπορέσουμε να πάμε σε κόστος που θα μπορεί να συγκριθεί με αυτό που βρίσκουν κάπου αλλού. Δηλαδή το κόστος σε κινεζικά ναυπηγεία ήταν πριν από δύο χρόνια 180 εκατ. δολ. και
τώρα είναι 200-220 εκατ. δολ. επειδή είναι γεμάτες οι γιάρδες.

Θα πρέπει να κάνουμε επενδύσεις με ρομποτικά, αλλά θα πρέπει να βρούμε μία καλή παραγγελία για να στηρίξει τη χρηματοδότηση των επενδύσεων αυτών».

Επενδυτικό πρόγραμμα

Παρά το γεγονός ότι η μεταβίβαση των ναυπηγείων, μέσω του σχεδίου εξυγίανσης, δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί, η ONEX έχει τοποθετήσει στα ναυπηγεία Ελευσίνας περίπου 45 εκατ. ευρώ σε επενδύσεις και σε αποζημιώσεις εργαζομένων.

Επίσης, η δεξαμενή «Στρατής Γ. Ανδρέαδης» των ναυπηγείων Ελευσίνας, η πρώτη κατηγορίας panamax, άρχισε να δουλεύει από τον περασμένο Ιούλιο. Για τη δεξαμενή «Σταύρος Νιάρχος», τη νέα δεξαμενή, aframax, ο στόχος είναι μέχρι τις 20 Μαρτίου να γίνει ο πρώτος δεξαμενισμός.

«Μιλάμε για άλλη μία μεγάλη δεξαμενή που αλλάζει τελείως τον ρόλο της Ελλάδας στον χάρτη της ναυπηγικής και ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στην ευρύτερη περιοχή», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα δύο ναυπηγεία του ομίλου, Ελευσίνα και Σύρος, θα έχουν τη δυνατότητα σε λίγα χρόνια να μπορούν να κάνουν επισκευές σε περίπου 300 πλοία τον χρόνο.

«Παρών» για τις φρεγάτες Constellation

Αναφερόμενος στην ενδεχόμενη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών Constellation, πρόθεση που ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΟΝΕΧ, Πάνος Ξενοκώστας, υπογράμμισε:

«Είναι αμερικανικό πρόγραμμα του αμερικανικού ΠΝ, άρα ανήκει στο αμερικανικό κράτος. Εκ των πραγμάτων και με βάση τις σχέσεις που έχουμε ως όμιλος με το αμερικανικό κράτος έχουμε κάνει κάποιες συζητήσεις για να μπορέσουμε να τοποθετηθούμε στο πρόγραμμα αυτό.

Θεωρούμε τα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ κατάλληλα για να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα αυτό και ως τεχνολογία και ως επενδυτικό πρόγραμμα και ικανότητα των ναυπηγείων. Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο μας ενδιαφέρει».