Skip to main content

Στα bulk carriers πρωταγωνιστούν οι «Greeks»

Παρά τις υψηλές τιμές που επικρατούν στην αγορά, κυνηγούν «έξυπνες» συμφωνίες και αυξάνουν τους στόλους τους

Πρωταγωνιστές σε αγορές πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου είναι οι Έλληνες εφοπλιστές, κυνηγώντας «έξυπνα» deals, παρά τις ιδιαίτερα υψηλές αξίες των περιουσιακών στοιχείων.

Στοιχεία που συνέλεξε η «Ν» από ναυλομεσίτες καταδεικνύουν ότι το τελευταίο 12μηνο οι «Greeks» ενίσχυσαν τους στόλους τους με 187 bulk carriers, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση σε αυτό το πεδίο, την ώρα που οι δεύτεροι Κινέζοι έχουν υλοποιήσει αγορές 116 πλοίων.

Ένας από τους πιο δραστήριους ναυτιλιακούς ομίλους στο ξηρό φορτίο είναι αυτός της οικογένειας Βαφειά. Σύμφωνα με πληροφορίες από ναυλομεσιτικές πηγές, στη διάρκεια του τελευταίου μήνα η Brave Maritime Corp., συμφερόντων Νικόλα Βαφειά, απέκτησε δύο supramaxes, το Melia 1 (χωρητικότητας 55.612 dwt και κατασκευής 2011) και το Aulac Vanguard (χωρητικότητας 55.848 dwt και κατασκευής 2012). Το πρώτο έχει ήδη μετονομαστεί, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων Equasis, σε Supra Duke.

Η εταιρεία έχει προχωρήσει από πέρυσι σε αγορές 14 φορτηγών πλοίων, εκ των οποίων οκτώ είναι μεγάλα τύπου capesize, τρία supramaxes, δύο kamsarmaxes και ένα handysize bulker. Μετά και τις τελευταίες αγορές, ο στόλος bulk carriers της Brave Maritime έφτασε τα 28 πλοία, εκ των οποίων τα 10 είναι capes.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία αγόρασε τα περισσότερα περιουσιακά στοιχεία στο χαμηλό σημείο του κύκλου της αγοράς και τώρα που τα ναύλα υπεραποδίδουν, σε ένα από τα καλύτερα πρώτα τρίμηνα ιστορικά, αποκομίζει και τα αντίστοιχα οφέλη.

Ο συνολικός στόλος του εφοπλιστικού Ομίλου Βαφειά αποτελείται από 91 πλοία, εκ των οποίων 33 είναι gas carriers, συμπεριλαμβανομένων τριών υπό κατασκευή πλοίων (δύο στην Ιαπωνία και ένα στην Κορέα), 30 tankers και 28 bulk carriers.

Νέο «entry»

Την ίδια ώρα, η οικογένεια Βερνίκου επανήλθε έπειτα από χρόνια στον κλάδο των bulk carriers. Πιο συγκεκριμένα, τα αδέλφια Δημήτρης και Γιώργος Βερνίκος λάνσαραν τη Nautilus Management S.A.

Η εταιρεία υπέγραψε στις 11 Μαρτίου μνημόνιο συμφωνίας για την αγορά του πρώτου της πλοίου, ενός handysize bulker (χωρητικότητας 36.100 dwt και ηλικίας 13 ετών), το οποίο θα παραδοθεί το διάστημα Απριλίου-Μαΐου του τρέχοντος έτους. Το βαπόρι θα μετονομαστεί σε
V Bros.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η εταιρεία θα εστιάσει σε αγορές κι άλλων ίδιου τύπου φορτηγών, τα οποία φέρουν τα εξής χαρακτηριστικά: Έχουν γερανούς, μπορούν να προσεγγίσουν λιμάνια με ρηχά νερά και είναι τύπου box, ενώ έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν πολλαπλά χύδην ξηρά φορτία.

Σημειώνεται ότι η οικογένεια Βερνίκου έχει σε λειτουργία από κοινού με την οικογένεια Παράσχη την Ancora Investment Trust, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Όπως αναφέρει η βάση δεδομένων Equasis, ο στόλος της αποτελείται σήμερα από οκτώ chemical και oil product tankers. Με την ίδρυσή της, το 1986, η Ancora ξεκίνησε να ασχολείται με bulk carriers και αργότερα μετεξελίχθηκε σε αποκλειστικό «παίκτη» των tankers.

H οικογένεια Βερνίκου έχει παρουσία και στον χώρο των ρυμουλκών. Η Vernicos Scafi Tugs and Salvage Maritime Co. δραστηριοποιείται κυρίως στην περιοχή του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αλλά και σε άλλα λιμάνια (East Med/Black Sea/ Red Sea, Πάτρα, Λαύριο, Μύκονος και Κατάκολο), με συνολικό στόλο 48 σύγχρονων ρυμουλκών.

Peak στις αξίες;

Οι τιμές των μεταχειρισμένων bulk carriers σημειώνουν άνοδο 15%-40% (ανάλογα με το μέγεθος και την ηλικία) το τελευταίο εξάμηνο, όπως ανέφερε ο Einar Straume στο τελευταίο S&P report του οίκου Cleaves Securities.

Τo ερώτημα του «ενός εκατομμυρίου», σύμφωνα με τον ίδιο, είναι: Πού πάμε τώρα; Ο ίδιος απαντά πως είναι λογικό να υποθέσει κάποιος ότι πλέον πλησιάζουμε στην κορύφωση αυτών των αυξήσεων στις αξίες των πλοίων.

«Το παρόν αίσθημα στην αγορά δεν φαίνεται να συμβαδίζει με αυτό το συμπέρασμα, αλλά πιστεύουμε ότι θα χρειαστεί μεγαλύτερη ώθηση από τη ναυλαγορά για να φτάσουν οι τιμές σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα» επισημαίνει ο Straume.

Όσο για τις προοπτικές του κλάδου, ο ναυλομεσίτης της Cleaves καταλήγει: «Το αγοραστικό ενδιαφέρον είναι ισχυρό και η προσφορά μοντέρνων πλοίων περιορισμένη και δεδομένου ότι το βιβλίο παραγγελιών παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η κατάσταση είναι απίθανο να αλλάξει τα επόμενα δύο χρόνια. Επομένως, είμαστε αισιόδοξοι για ακόμη καλύτερες εποχές μπροστά μας, αν και ίσως με πιο μέτριο ρυθμό».