Skip to main content

Τι δείχνουν τα statistics για τη ναυτιλία

Πρωτιές για τους Έλληνες πλοιοκτήτες - Με αποκλίσεις τα στοιχεία των Veson Nautical, UNCTAD και BIMCO

Στη δεύτερη θέση μετά την Κίνα τοποθετείται σε όρους dwt (μονάδα μέτρησης που ορίζει το βάρος του φορτίου που επιτρέπεται να κουβαλήσει ένα πλοίο) η ελληνόκτητος ναυτιλία, ενώ την τρίτη θέσει καταλαμβάνει η Ιαπωνία.

Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η Veson Nautical, ο κινεζικός στόλος σε όρους dwt συγκεντρώνει συνολική χωρητικότητα 420.064.563 εκατ. τόνων έναντι 403.955.270 εκατ. τόνων του ελληνόκτητου στόλου, που καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση.

Ωστόσο τα στοιχεία αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τα στοιχεία του ΟΗΕ (UNCTAD), όπου ο ελληνόκτητος στόλος τον Αύγουστο του 2023 καταλάμβανε την πρώτη θέση σε όρους dwt, με τη συνολική χωρητικότητά του να διαμορφώνεται σε 393 εκατ. τόνους, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).

Ανάλογα της UNCTAD είναι και τα στοιχεία των Clarksons, τα οποία επεξεργάστηκε και δημοσιοποίησε η BΙΜCO τον Νοέμβριο του 2023, όπου στην τελευταία μέτρηση δείχνει να ξεκαθαρίζει περισσότερο η εικόνα, αφού υπολογίζει αποκλειστικά τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Στη μέτρηση της BIMCO καταγράφονται αποκλειστικά τα πλοία που μεταφέρουν φορτία (cargo carrying). Σε αυτή τη μέτρηση και σε όρους dwt οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν και πάλι την πρωτιά, με ποσοστό επί του παγκόσμιου στόλου 19%, ενώ ακολουθούν οι Κινέζοι με 15%.

Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Veson Nautical, στην τρίτη θέση είναι η Ιαπωνία με 294.890.188 εκατ. dwt και ακολουθεί η Σιγκαπούρη με 133.401.900 dwt και η Νότια Κορέα 98.153.4500 εκατ. dwt.

Τρίτος σε αξία

Η Ελλάδα διατηρεί την 3η θέση στην παγκόσμια ναυτιλία με στόλο αξίας 169 δισ. δολ. ΗΠΑ, σύμφωνα με τον ετήσιο κατάλογο World Fleet Values με τους δέκα κορυφαίους στόλους στον κόσμο που παρουσίασε η VesselsValue.

Ο ελληνικός στόλος δεξαμενόπλοιων έχει την υψηλότερη αξία με 69,5 δισ. δολ., ξεπερνώντας τη δεύτερη Κίνα κατά 22,1 δισ. δολ., που ωστόσο κατέχει περισσότερα δεξαμενόπλοια.

Η Ελλάδα είναι επίσης ο ιδιοκτήτης του δεύτερου μεγαλύτερου στόλου LNG, με 143 πλοία και αξία στόλου 31,1 δισ. δολ.

Την πρώτη θέση σε αξία στόλου κατέχει η Ιαπωνία, που ελέγχει περιουσιακά στοιχεία αξίας 206 δισ. δολ., αυξημένα κατά 5% σε σχέση με πέρυσι, και προηγείται της δεύτερης Κίνας που καταγράφει αξία 204 δισ. δολ.

Η Ιαπωνία έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, με την προσθήκη σχεδόν 100 πλοίων στον στόλο, αυξάνοντας τη συνολική αξία κατά 15,5% περίπου.

Για άλλη μια φορά, επίσης, η Κίνα διατηρεί την πρώτη θέση σε επίπεδο ιδιοκτησίας πλοίων, διαθέτοντας συνολικά 6.084 πλοία και μια τρέχουσα αξία στόλου που ανέρχεται σε 204 δισ. δολ. ΗΠΑ.

Η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο bulkers, τόσο από πλευράς πλοίων όσο και από πλευράς αξίας.

Τα κρουαζιερόπλοια

Στην τέταρτη θέση σε αξία στόλου είναι οι ΗΠΑ, με συνολικό ποσό 99,9 δισ. δολάρια. Από τη συνολική αξία τα 49 δισ. δολ. αντιπροσωπεύουν τα κρουαζιερόπλοια, εδραιώνοντας τη θέση των ΗΠΑ ως του μεγαλύτερου ιδιοκτήτη κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο.

Επίσης η Σιγκαπούρη διατήρησε και φέτος την 5η θέση, με αξία στόλου περίπου 85,7 δισ. δολ. Ο στόλος εμπορευματοκιβωτίων της είναι ο τρίτος πολυτιμότερος παγκοσμίως, αξίας 22,1 δισ. δολ.

Η Νότια Κορέα διατήρησε την 6η θέση φέτος με την αξία του στόλου της να ανέρχεται σε 67 εκατ. δολ. Η Νορβηγία ανέβηκε στην 7η θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία, με συνολική αξία 59,3 δισ. δολ., κυρίως με επενδύσεις στους τομείς του φυσικού αερίου. Το Ηνωμένο Βασίλειο ανέβηκε και πάλι στην 8η θέση, με αξία 53,8 δισ. δολ., και ακολουθεί η Γερμανία της οποίας η αξία του στόλου της έχει μειωθεί από 32,1 δισ. δολ. σε 17,8 δισ. δολ. Το Χονγκ Κονγκ είναι νεοεισερχόμενο στη λίστα, με αξία στόλου 44,7 δισ. δολάρια ΗΠΑ.