Skip to main content

Έλληνες εφοπλιστές: Νέα «entries» στην αγορά των bulk carriers

Κίνητρο για επενδύσεις το ευνοϊκό ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Αρκετοί νέοι Έλληνες «παίκτες» εμφανίζονται την τελευταία διετία στην αγορά των bulk carriers, αξιοποιώντας την κατά καιρούς διόρθωση των αξιών και πιστεύοντας στις προοπτικές του κλάδου.

Μία κατηγορία μόνες τους είναι η Costamare του Κωνσταντίνου Κωνσταντακόπουλου, συνεχίζοντας τις αγορές τονάζ, με έμφαση πλέον στα μεγαλύτερα μεγέθη και η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα, η οποία επεκτάθηκε στη διάρκεια του 2023 στα υπερμεγέθη φορτηγά, τύπου capesize, έχοντας πλέον χτίσει ένα στόλο 9 πλοίων.

Κι άλλες, όμως, μη εισηγμένες εταιρείες εισέρχονται «κάτω από το ραντάρ» στην αγορά, δημιουργώντας σιγά σιγά μικρομεσαίους στόλους.

Μία από αυτές είναι η Y/Knot Shipmanagement, η οποία είναι νέο «entry» στη ναυτιλία γενικότερα. Μέσα στο Φεβρουάριο, η εταιρεία παρέλαβε το bulk carrier Dimitra (χωρητικότητας 32.751 dwt και κατασκευής 2010), πρώην Nord Manila. Αυτό έγινε το πέμπτο bulk carrier που ενέταξε στο στόλο η ναυτιλιακή, 18 μήνες από την ίδρυσή της. Πρόκειται για φορτηγά χωρητικότητας 28.355 – 32.751 dwt και κατασκευής 2006-2011.

Επικεφαλής της νεοσύστατης εταιρείας στο ρόλο του Managing Director είναι ο Ρήγας Τζώρτζης, μέλος, παράλληλα, του Διοικητικού Συμβουλίου της γερμανικής GUTMANN GmbH, διεθνούς προμηθευτή αλουμινίου.

Η Velos

Την απόκτηση ενός ακόμη bulk carrier γνωστοποίησε με ανάρτηση στα social media η Velos Shipping, συμφερόντων Πασχάλη Διαμαντίδη. Ειδικότερα, αγόρασε το post panamax Double Miracle (χωρητικότητας 95.444 dwt και κατασκευής 2014), το οποίο θα μετονομαστεί σε Velos Onyx.

H ναυτιλιακή παρέλαβε μέσα στο 2023 δύο bulk carriers, τα Velos Libra και Velos Star, δύο μεσαίου μεγέθους πλοία κατασκευής 2014 και 2015 αντίστοιχα.

Η Velos έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια στη ναυτιλιακή βιομηχανία, λόγω της δραστηριότητας στα δεξαμενόπλοια, ελέγχοντας επί του παρόντος ένα στόλο από εννέα tankers.

Η Westport

Το πρώτο της bulk carrier παρέλαβε προς το τέλος του 2023 η Westport Bulkers, μία νέα εταιρεία, η οποία αποτελεί συνέχεια της Westport Tankers, οντότητας που έγινε γνωστή στη διάρκεια του 2022 για την πώληση δεξαμενόπλοιων σε αρκετά υψηλότερες τιμές από τα ποσά που καταβλήθηκαν για την αγορά τους.

Ειδικότερα, η βάση δεδομένων Equasis αναφέρει πως στο στόλο της Westport Bulkers εντάχθηκε το Νοέμβριο του 2023 το bulker, τύπου capesize Nicholas G.S. (χωρητικότητας 179.221 dwt και κατασκευής 2010), πρώην Cape Agamemnon, το οποίο πούλησε πέρυσι η Capital Product Partners, κίνηση που σηματοδότησε την έξοδο της τελευταίας από το ξηρό φορτίο.

Επικεφαλής των δύο εταιρειών είναι ο Γιώργος Σταμούλας. Η «Ν» είχε αναφερθεί πέρυσι το Μάιο στην απόφαση της Westport να επεκταθεί στο ξηρό φορτίο, αναζητώντας ευκαιρίες τόσο στα ναυπηγεία όσο και στη δευτερογενή αγορά.

Το momentum

Ευκαιρίες για «entries» στα bulk carriers από εταιρείες με δραστηριότητες σε άλλους κλάδους, όπως τα tankers «βλέπει» ο Bilal Muftuoglu, επικεφαλής έρευνας ξηρού φορτίου στο ναυλομεσιτικό οίκο Howe Robinson Partners.

«Οι εταιρείες με δεξαμενόπλοια έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη και κοιτάζουν να επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους. Από τη δική τους πλευρά, ίσως η αγορά του ξηρού φορτίου να είναι υποτιμημένη» τονίζει ο ίδιος στη «Ν».

«Παρότι οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων στο ξηρό φορτίο είναι στα ύψη και τα ναυπηγεία πλήρη, η δυναμική της ζήτησης είναι υποστηρικτική» σχολιάζει ο Muftuoglu. «Μπορείς ακόμη να αγοράσεις κάποια παλαιότερα panamaxes ή supramaxes και να ασχοληθείς με ινδικές και κινεζικές παράκτιες δραστηριότητες» προσθέτει.

Ενθαρρυντικές προοπτικές στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης διαβλέπει και ο οίκος Veson Nautical. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι συνθήκες στο εμπόριο βωξίτη, άνθρακα, αλλά και στα μικρότερα εμπορεύματα χύδην ξηρού φορτίου αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης ανά τονο-μίλια κατά 2,7% κατά μέσο όρο ετησίως από φέτος έως και το 2026.

Επίσης, ο κλάδος θα βιώσει χαμηλά επίπεδα προσφοράς που απορρέουν από το μικρό βιβλίο παραγγελιών, την επιβράδυνση του στόλου (μείωση των ταχυτήτων κατά 2% το 2023 σε ετήσια βάση) και τις διαταραχές στις Διώρυγες Σουέζ και Παναμά.