Skip to main content

Αύξηση κατά 160% των ναύλων μεταφοράς κοντέινερ από την Ασία στην Ευρώπη

REUTERS/Khaled Abdullah

«Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο λιμάνι του Ρότερνταμ της Ολλανδίας έχει διπλασιαστεί από τον περασμένο Νοέμβριο και κοστίζει 4.400 δολάρια», αναφέρουν στην Ναυτεμπορική ευρωπαϊκές ναυτιλιακές πηγές

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Κατά 160% αυξήθηκαν από την 1η Ιανουαρίου οι ναύλοι μεταφοράς ενός κοντέινερ από τα λιμάνια της Κίνας στην Ευρώπη, λόγω του αναγκαστικού περίπλου της Αφρικής που πρέπει να κάνουν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρουν στην Ναυτεμπορική, ευρωπαϊκές ναυτιλιακές πηγές. «Το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο λιμάνι του Ρότερνταμ της Ολλανδίας έχει διπλασιαστεί από τον περασμένο Νοέμβριο και κοστίζει 4.400 δολάρια», τονίζουν οι ίδιες πηγές.

Ωστόσο, το κόστος μεταφοράς απέχει πολύ από τα 15.000 δολάρια  ανά κοντέινερ που πληρώθηκε τη χειρότερη στιγμή το 2022, που συνέπεσε με τον Covid, λέει ο επικεφαλής έρευνας για τις θαλάσσιες μεταφορές της S&P Global, Rahul Kapoor.

Στη διαδρομή μάλιστα μεταξύ της Κίνας και της δυτικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών, το κόστος έχει αυξηθεί μόλις κατά 30%,στα 2.800 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο. Η αύξηση αυτή οφείλεται στις καθυστερήσεις των πλοίων στη διώρυγα του Παναμά, καθώς η ξηρασία που πλήττει τη χώρα έχει μειώσει την ποσότητα του νερού στο κανάλι. Η διαδρομή μεταξύ του Ρότερνταμ και της δυτικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών επίσης, μετά βίας καταγράφει μια σημαντική αλλαγή μέχρι στιγμής, κάτι που ενισχύει την ιδέα ότι η ευρωπαϊκή οικονομία έχει ένα νέο σημείο έντασης με ένα κόστος που δεν είναι ορατό στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Ο δείκτης Bloomberg Freight Index, ο οποίος μετρά την τιμή της ενοικίασης χώρου σε ένα πλοίο, έχει εκτοξευθεί κατά 90% από την 1η Ιανουαρίου. Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου μήκους 12 μέτρων κοστίζει 3.070 δολάρια σε παγκόσμια κλίμακα, διπλάσιο από αυτό που καταγράφηκε στα τέλη του 2023, σύμφωνα με τον δείκτη τιμών WCI που ετοίμασε το Bloomberg, με βάση στοιχεία της ναυτιλιακής εταιρείας συμβούλων Drewry. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 οι τιμές των εμπορευματικών μεταφορών είχαν μειωθεί κατά 35% λόγω των αδύναμων μακροοικονομικών προβλέψεων και της ανάκαμψης του κλάδου από τα σημεία συμφόρησης μετά την πανδημία. Η μεγάλη αύξηση των ναύλων οφείλεται στη μείωση της θαλάσσιας κυκλοφορίας μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ, που αποτελεί και τη συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Αύξηση ασφαλίστρων αλλά και κερδών

Ο περίπλους της Αφρικής συνεπάγεται μεγαλύτερο κόστος καυσίμων και περισσότερο χρόνο για τα πλοία, με αποτέλεσμα να μειωθεί κατά 12% η προσφορά κοντέινερ, σύμφωνα με την επενδυτική τράπεζα Stifel. «Η συνεχιζόμενη ένταση στην Ερυθρά αναμένεται να οδηγήσει και σε αύξηση στα  ασφάλιστρα για ολόκληρο τον κλάδο», αναφέρει επίσης η Alliance Global Partners.

Αρκετοί αναλυτές μιλούν επίσης για αύξηση των κερδών των ναυτιλιακών εταιρειών για φέτος λόγω της αύξησης των ναύλων. «Οι εξελίξεις αυτές θα μπορούσαν να αυξήσουν κατά αρκετά δισεκατομμύρια τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών, ακόμη και αν η ένταση στην Ερυθρά, διαρκέσει μόνο δύο ή τρεις εβδομάδες», εξήγησε ο επικεφαλής της διεθνούς εταιρείας logistics OL, Αλαν Μπάερ.

Στροφή στις αεροπορικές μεταφορές

Λόγω των επιθέσεων των Χούθι, οι εταιρείες logistics καταγράφουν μάλιστα αυξανόμενη ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές των εμπορευμάτων. «Οι πρώτοι πελάτες έχουν ήδη στραφεί σε συνδυασμό θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών», δήλωσε ο Ινγκβε Ρούντ, αντιπρόεδρος στον όμιλο logistics Kuhne Nagel. Τα εμπορεύματα που φτάνουν σε κοντέινερ από την Ασία επαναφορτώνονται από πλοία και σε αεροπλάνα στο Ντουμπάι ή στο Λος Αντζελες. «Αυτή η αλλαγή θα μπορούσε να αποκτήσει δυναμική τις επόμενες εβδομάδες, προέβλεψε ο Ρούντ. «Εάν η κατάσταση στο Σουέζ δεν επανέλθει στο φυσιολογικό τις επόμενες δύο εβδομάδες, αναμένουμε διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω μεγαλύτερου χρόνου διέλευσης και έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων που θα επιστρέφουν στην Ασία».