Skip to main content

Κερδίζουν έδαφος ως καύσιμα LNG και μεθανόλη

Πώς κινούνται οι παραγγελίες των ναυτιλιακών εταιρειών για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα

Ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών για την παραγγελία νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, ενώ οι πλοιοκτήτες επικεντρώνεται κυρίως σε αυτά που χρησιμοποιούν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και μεθανόλη.

Σύμφωνα με την πλατφόρμα του Alternative Fuels Insight του νορβηγικού νηογνώμονα DNV για τα εναλλακτικά καύσιμα, μέχρι στιγμής το 2023 είχαν δοθεί 268 νέες παραγγελίες, εκ των οποίων 112 ήταν πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο και 152 με καύσιμο μεθανόλη.

Τον Νοέμβριο παραγγέλθηκαν οκτώ νέα πλοία που μπορούν να λειτουργούν με πράσινα καύσιμα, εκ των οποίων τα τέσσερα με υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα τέσσερα με μεθανόλη.

Ο DNV ανέφερε ότι και οι οκτώ παραγγελίες αφορούσαν πλοία RoRo και car carrier.

Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο παρατηρήθηκε η μεγαλύτερη δραστηριότητα που σχετίζεται με το LNG με 47 νέες παραγγελίες.

Επίσης τον Ιούλιο τα πλοία με κινητήρα μεθανόλης ξεπέρασαν το όριο των 200 πλοίων με 48 νέες παραγγελίες.

«Ενώ οι επιδόσεις του Νοεμβρίου μπορεί να μην έφτασαν τον όγκο των προηγούμενων μηνών, ο συνολικός ενθουσιασμός και η ελπιδοφόρα πορεία παραμένουν τόσο για το LNG όσο και για τη μεθανόλη. Το ίδιο ισχύει και για την αμμωνία» είπε ο Martin Wold, κύριος σύμβουλος στον τομέα Maritime Advisory του DNV.

Πρόσθεσε ότι το ενδιαφέρον για νέα πλοία με εναλλακτικά καύσιμα παραμένει ισχυρό, γεγονός που δείχνει ότι ο ρυθμός θα επιταχυνθεί και πάλι.

Σημείωσε ότι η δυναμική στα τμήματα των δεξαμενόπλοιων και των χύδην φορτίων θα συνεχίσει να παρουσιάζει μια πιο σταδιακή επιτάχυνση.

Τα εν λειτουργία πλοία

Η πλατφόρμα της DNV δείχνει ότι υπάρχουν σε λειτουργία τώρα 460 πλοία με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο, ενώ οι συνολικές παραγγελίες ανέρχονται σε 528 πλοία με το ίδιο καύσιμο.

Τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο προηγούνται με 73 σε λειτουργία, ακολουθούμενα από 66 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 50 δεξαμενόπλοια πετρελαίου/χημικών και 43 οχηματαγωγά και επιβατηγά πλοία.

Όσον αφορά τα πλοία υπό παραγγελία, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με κινητήρα LNG αντιπροσωπεύουν μεγάλο μέρος των παραγγελιών με 198 μονάδες.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες παρήγγειλαν επίσης 139 πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων, 48 πετρελαιοφόρα και χημικά δεξαμενόπλοια, 36 δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και 32 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου.

Εκτός από τα πλοία που κινούνται με LNG, υπάρχουν 51 πλοία δεξαμενισμού LNG σε λειτουργία και 15 υπό παραγγελία, σύμφωνα με την πλατφόρμα.

Εκτός από τα 988 επιβεβαιωμένα πλοία που κινούνται με LNG, ο στόλος που κινείται με εναλλακτικά καύσιμα περιλαμβάνει επίσης 234 πλοία που κινούνται με μεθανόλη, 202 πλοία που κινούνται με υγραέριο και 30 πλοία που κινούνται με υδρογόνο.

Στον τομέα των ναυπηγήσεων οι Έλληνες πλοιοκτήτες ανεβάζουν ρυθμούς. Έπειτα από μία διετία, όπου κυρίως λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε για τα νέα πράσινα καύσιμα ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων είχε πέσει, μέσα στο 2023 οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κατά 53% περισσότερες παραγγελίες σε σχέση με πέρσι.

Σύμφωνα με έρευνα της Xclusiv Shipbrokers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου φαίνεται ότι επενδύουν σε όλο το φάσμα των εμπορικών πλοίων.

Σύμφωνα με επεξεργασία της «Ν» των στοιχείων της Xclusiv, το 31% των παραγγελιών τον τελευταίο χρόνο παγκοσμίως είναι ελληνικών συμφερόντων.