Skip to main content

Προτεραιότητα ζητεί η ECSA για τα πράσινα καύσιμα

Καμπανάκι προς τις Βρυξέλλες από τους Ευρωπαίους εφοπλιστές

Το υψηλό ενδεχόμενο έλλειψης επαρκών ποσοτήτων πράσινων καυσίμων για τη ναυτιλία, στο πλαίσιο υλοποίησης των στόχων για απανθρακοποίηση μέχρι το 2050, αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα που έχει θέσει ο κλάδος στη διεθνή κοινότητα.

Πέρα από τις τεχνικές ή άλλες δυσκολίες που παρουσιάζονται στην εξέλιξη των καθαρών από άνθρακα καυσίμων για τη ναυτιλία, όλες οι οργανώσεις έχουν επισημάνει από τη μια το κόστος και από την άλλη τον υψηλό ανταγωνισμό που θα υπάρχει με άλλες βιομηχανίες για την εξασφάλιση επαρκών ποσοτήτων.

Οι επισημάνσεις αυτές φαίνεται ότι επαληθεύονται στην πράξη, αφού, όπως τονίζει η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA), οι Βρυξέλλες εξετάζουν να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για τη χρήση πρόσθετων ποσοτήτων βιοκαυσίμων και RFNBOs στις βαριές οδικές μεταφορές με την εισαγωγή του λεγόμενου Συντελεστή Διόρθωσης του Άνθρακα (CCF).

Η ECSA εκτιμά ότι για τα βαρέα οχήματα υπάρχουν και άλλες λύσεις προκειμένου να πετύχουν την απανθρακοποίηση, κάτι που δεν συμβαίνει όμως για τον τομέα της ναυτιλίας, και ζητά να μη δοθούν «περιττά» περαιτέρω κίνητρα στα βαρέα οχήματα και να υπάρξει προτεραιότητα στη ναυτιλία.

«Η σημερινή έλλειψη διαθεσιμότητας κινδυνεύει να μπλοκάρει την απαλλαγή του τομέα από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», υπογραμμίζει.

Το ευρωπαϊκό σχέδιο

Η Ε.Ε. υιοθέτησε πρόσφατα τη δέσμη μέτρων «Fit for 55», η οποία εισάγει τα νέα φιλόδοξα μέτρα για τη μείωση των εκπομπών κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 και την ουδετεροποίηση των εκπομπών διοξειδίου του
άνθρακα έως το 2050.

Η ναυτιλία θα συμβάλει για πρώτη φορά στους κλιματικούς στόχους της Ε.Ε., καθώς αποτελεί μέρος του ΣΕΔΕ της Ε.Ε. και του κανονισμού FuelEU.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός πέτυχε επίσης τον περασμένο Ιούλιο μια ιστορική συμφωνία ώστε οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία να φτάσουν στο καθαρό μηδέν έως το 2050.

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές επίσης χαιρέτισαν την αυξημένη φιλοδοξία της δέσμης μέτρων «Fit for 55» για το κλίμα και αναγνώρισαν ότι η ναυτιλία θα πρέπει να συνεισφέρει το μερίδιο που της αναλογεί και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το «Fit for 55» εισάγει μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και πρότυπο καυσίμων για τη ναυτιλία.

Σύμφωνα με την ECSA, αν και όλοι οι τομείς της ευρωπαϊκής οικονομίας χρειάζονται πρόσβαση σε καθαρά καύσιμα και πηγές ενέργειας, η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία ανησυχεί για τις εκκλήσεις να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για τη χρήση πρόσθετων ποσοτήτων βιοκαυσίμων και RFNBOs στις βαριές οδικές μεταφορές με την εισαγωγή του λεγόμενου Συντελεστή Διόρθωσης του Άνθρακα (CCF).

Αξίζει να σημειωθεί ότι η άμεση χρήση υδρογόνου σε κυψέλες καυσίμου δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του CCF και ορίζεται ως τεχνολογία οχημάτων μηδενικών εκπομπών, σύμφωνα με τα πρότυπα CO2 για τα βαρέα οχήματα.

«Πιστεύουμε ότι η εισαγωγή του CCF θα δημιουργήσει τεχνητή ζήτηση για τα καύσιμα αυτά στις οδικές μεταφορές, όπου υπάρχουν άλλες εναλλακτικές λύσεις, και θα εκτρέψει κρίσιμες ποσότητες από τη ναυτιλία και άλλους τομείς οι οποίοι δεν έχουν άλλες εναλλακτικές λύσεις για την απαλλαγή από τον άνθρακα» σημειώνει η ECSA.