Skip to main content

Νέες παραγγελίες για LNG carriers από το Κατάρ

SHUTTERSTOCK

Στο 106 ανεβαίνει ο αριθμός των συμβολαίων της αραβικής χώρας στα ασιατικά ναυπηγεία

Στη δεύτερη φάση εισέρχεται το μεγαλεπήβολο ναυπηγικό πρόγραμμα πλοίων μεταφοράς LNG του Κατάρ, με νέο και μεγαλύτερο τονάζ, το οποίο παρουσιάζει και ελληνικό ενδιαφέρον.

Το Κατάρ στοχεύει να αυξήσει την ικανότητα παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά 126 εκατ. τόνους ετησίως έως το 2027. Σε αυτό το πλαίσιο, η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία QatarEnergy έχει κλείσει εκατοντάδες ναυπηγικές κλίνες σε γιάρδες της Νότιας Κορέας και της Κίνας. Κατόπιν διαγωνιστικών διαδικασιών επιλέγονται οι πλοιοκτήτες που θα παραγγείλουν τα πλοία, τα οποία θα είναι ναυλωμένα επί μακρόν στην QatarEnergy, εξυπηρετώντας τις ανάγκες της χώρας.

Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» πως κατά την πρώτη φάση του project υπεγράφησαν συμβόλαια ναυπήγησης για συνολικά 66 LNG carriers. Μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους -και μετά από ορισμένες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα- εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τη δεύτερη φάση, κατά την οποία αναμένονται έως και 40 νέα συμβόλαια. Προς το παρόν, λοιπόν, το πλάνο περιλαμβάνει την κατασκευή 106 LNG carriers, χωρίς να αποκλείεται να αυξηθεί ο αριθμός.

Το ελληνικό ενδιαφέρον

Από ελληνικής πλευράς, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, κατά την πρώτη φάση του project συμμετείχε μόνο η TMS Cardiff Gas, ο βραχίονας LNG carriers του εφοπλιστικού ομίλου συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως δεν περιμένουν πολλούς παραπάνω πλοιοκτήτες να συμμετέχουν στις νέες διαδικασίες, καθώς οι όροι των ναυλοσυμφώνων που υπογράφονται με την καταριανή εταιρεία δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστικοί, τουλάχιστον προς το παρόν.

Υπενθυμίζεται ότι στα υποψήφια ονόματα που είχαν ακουστεί ότι ενδιαφέρονται, όταν είχε ανακοινωθεί το project του Κατάρ, ήταν η Maran Gas, συμφερόντων Μαρίας Αγγελικούση, η οποία έχει δημιουργήσει εδώ και αρκετά χρόνια κοινοπραξία διαχείρισης LNG carriers με τη ναυτιλιακή καταριανή εταιρεία Nakilat. Τελικά, βέβαια, δεν υπήρξε κάποια συμφωνία και μένει να δούμε αν ο όμιλος θα πάρει μέρος στις προσεχείς διαδικασίες.

Σημειώνεται ότι στην αγορά των πλοίων μεταφοράς LNG δραστηριοποιούνται, εκτός των δύο προαναφερθέντων, ο όμιλος GasLog του Πήτερ Λιβανού, η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η Alpha Gas της Άννας Αγγελικούση, η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, η Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου, η Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου, η Latsco Marine Management, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα-Λάτση, η Chandris (Hellas), συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή, ενώ εσχάτως επεκτάθηκε στον κλάδο η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη.

Mega πλοία

Πριν από λίγες ημέρες, ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV έδωσε αρχική έγκριση στο κινεζικό ναυπηγείο Hudong Zhonghua για ένα νέο σχέδιο πλοίου μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 271.000 κυβικών μέτρων. Αυτό θα είναι το μεγαλύτερο LNG carrier του κόσμου.

Όπως πληροφορείται η «Ν» από πηγές κοντά στον ναυπηγικό χώρο, το βασικό σχέδιο του πλοίου είναι σχεδόν ολοκληρωμένο, και το μοντέλο φαίνεται άρτιο και ανταγωνιστικό.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εάν όλα κυλήσουν βάσει προγραμματισμού, οι πλοιοκτήτες θα μπορούν στο τέλος του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του επόμενου να παραγγείλουν το πλοίο.

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το ενδιαφέρον γι’ αυτά τα πλοία προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από το Κατάρ, το οποίο θέλει να αναβαθμίσει τη χωρητικότητα του τονάζ που θα εξυπηρετεί το project. Αυτό το νέο mega LNG carrier θα έχει μήκος 344 μέτρα, πλάτος 53,6 μέτρα και πέντε δεξαμενές φορτίου. Παρά το μέγεθός του, το ναυπηγείο εκτιμά ότι το πλοίο θα μπορεί να αγκυροβολήσει σε περισσότερους από 70 τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου κατά μήκος κύριων εμπορικών διαδρομών.