Skip to main content

Απεγκλωβίστηκε έμφορτο bulk carrier από την Οδησσό

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Το δεύτερο πλοίο που κατάφερε να διαφύγει μέσω του ουκρανικού διαδρόμου

Άλλο ένα εγκλωβισμένο πλοίο, αυτή τη φορά bulk carrier, στην εμπόλεμη ζώνη της Ουκρανίας κατάφερε να διαφύγει από το λιμάνι της Οδησσού.

Πρόκειται για το πλοίο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου «Primus» με σημαία Λιβερίας, που σύμφωνα με τη ναυτιλιακή πύλη εντοπισμού  πλοίου MarineTraffic έπλεε xθες έξω σε διεθνή ύδατα στη Μαύρη Θάλασσα και κατευθύνεται προς το Ντακάρ της Σενεγάλης.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πλοίο, που φαίνεται να ελέγχεται από γερμανικά συμφέροντα με έδρα τη Σιγκαπούρη, είναι φορτωμένο με 25.000 τόνους καλαμποκιού.

Το πρώτο πλοίο που είχε αναχωρήσει από το λιμάνι της Οδησσού χρησιμοποιώντας τον ουκρανικό διάδρομο από τη Μαύρη Θάλασσα ήταν το γερμανοκινεζικής ιδιοκτησίας «Joseph Schulte».

Το Κρεμλίνο προειδοποιεί

Η Ουκρανία έχει ανακοινώσει ότι ο διάδρομος θα χρησιμοποιηθεί κατά προτεραιότητα για την απομάκρυνση των πλοίων που βρίσκονταν εγκλωβισμένα στα ουκρανικά λιμάνια μετά την άρνηση της ρωσικής πλευράς τον Ιούλιο να ανανεώσει τη συμφωνία για τη μεταφορά σιτηρών.

Η Μόσχα ζητά διευκολύνσεις εξαγωγών των δικών της σιτηρών και των λιπασμάτων εν μέσω των δυτικών οικονομικών κυρώσεων.

Το Κρεμλίνο έχει προειδοποιήσει επίσης ότι οποιαδήποτε απόπειρα μεταφοράς σιτηρών από τα συγκεκριμένα λιμάνια χωρίς εγγυήσεις εγκυμονεί κίνδυνο για την ασφαλή ναυσιπλοΐα.

Η Μόσχα έδωσε συνέχεια στις συγκεκριμένες απειλές πραγματοποιώντας επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους στην Οδησσό, ενώ ταυτόχρονα διατάραξε την κυκλοφορία των πλοίων στην περιοχή του Δούναβη της Ουκρανίας νοτιότερα, μέσω επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε λιμάνια και αναγκαστικών επιθεωρήσεων εισερχόμενων πλοίων.

Αυτή τη στιγμή τα περισσότερα πλοία κυρίως γενικού φορτίου, χύδην ξηρού φορτίου μικρού μεγέθους αλλά και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τον κόλπο Musura στις προσεγγίσεις του Δούναβη και στο λιμάνι Izmail της Ουκρανίας.

Η συμφόρηση αποδίδεται σε καθυστερήσεις στον έλεγχο των πλοίων, στην εποχιακή χαμηλή στάθμη του Δούναβη, αλλά και σε ενδεχόμενο φόβο επιθέσεων.

Άλλα εγκλωβισμένα πλοία έχουν κολλήσει δυτικότερα, στο Μικολάιβ και τη Χερσώνα. Αυτό σημαίνει ότι για να διαφύγουν θα πρέπει να περάσουν από ρωσικά ελεγχόμενα ύδατα, κάτι που θεωρείται πολύ επικίνδυνο.

Όσον αφορά τη νέα, εισερχόμενη κίνηση στα κύρια λιμάνια της Ουκρανίας που έρχεται από άλλα μέρη του κόσμου, είναι απίθανο να προκύψει όσο το Κίεβο και οι δυτικοί σύμμαχοι δεν παρέχουν ρυθμίσεις ασφαλείας και ασφάλισης ισοδύναμες με εκείνες του διαδρόμου για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας.

Συνομιλίες στη Μόσχα

Σύμφωνα με διεθνή πρακτορεία, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ και ο Τούρκος ομόλογός του Χακάν Φιντάν αναμένεται να έχουν συνομιλίες στη Μόσχα, καθώς η Τουρκία επιχειρεί να πείσει τη Ρωσία να επιστρέψει σε μια συμφωνία που επιτρέπει την εξαγωγή σιτηρών μέσω των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα.

Το Κρεμλίνο έχει δηλώσει ότι ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν πιθανόν να έχει σύντομα συνομιλίες διά ζώσης με τον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν για το ζήτημα της προαναφερθείσας συμφωνίας.

Σημειώνεται πως τα εναπομείναντα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που βρίσκονται τώρα στην Οδησσό είναι το «Puma», χωρητικότητας 35.000 dwt (κατασκευής 2017), και το «Comet», χωρητικότητας 10.100 dwt (κατασκευής 1997).

Περίπου 60 πλοία ήταν παγιδευμένα στην Ουκρανία όταν ξέσπασε ο πόλεμος πέρσι. Ορισμένα επωφελήθηκαν από την πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας προκειμένου να απεγκλωβιστούν από τα σημεία των εμπόλεμων ζωνών.

Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, η σημασία της αναχώρησης των δύο πλοίων από το λιμάνι της Οδησσού δεν πρέπει να υπερτονίζεται, καθώς δεν σηματοδοτεί ακόμη κάποια ουσιαστική επανέναρξη της τακτικής κυκλοφορίας πλοίων από και προς τα μεγάλα λιμάνια σιτηρών της Ουκρανίας.

Πάντως η ασφάλιση κινδύνου πολέμου στην Ουκρανία εξακολουθεί να είναι διαθέσιμη μετά την κατάρρευση του διαδρόμου σιτηρών, ωστόσο πολλά p&i clubs είτε προχωρούν σε αποχή από τις καλύψεις είτε σε αύξηση του ποσοστού ασφαλίστρων. Ναυτασφαλιστές στο Λονδίνο επεξεργάζονται εξάλλου ήδη ένα σχέδιο ασφάλισης των πλοίων που μεταφέρουν σιτηρά στη Μ. Θάλασσα σε συνεργασία με την Οδησσό.