Skip to main content

Μεταφορά αργού: «Άλμα» στις ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων

Ένα στα δύο deals αφορά «Greeks»

Στο προσκήνιο επέστρεψαν φέτος οι ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, με τους Έλληνες εφοπλιστές να οδηγούν την κούρσα των deals.

Σύμφωνα με έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Braemar, στο επτάμηνο του τρέχοντος έτους τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 49 crude tankers, εκ των οποίων 13 αφορούν υπερδεξαμενόπλοια, τύπου VLCC (χωρητικότητας περίπου300.000 dwt) και 36 μεσαίου μεγέθους suezmaxes (χωρητικότητας περίπου 158.000 dwt). Ενδεικτικό στοιχείο της φετινής ανόδου είναι ότι στο σύνολο του 2022 είχαν υπογραφεί συμβόλαια ναυπήγησης μόλις δύο VLCCs και έξι suezmaxes.

Πίσω από τις περισσότερες συμφωνίες βρίσκονται μεγάλα ονόματα της εγχώριας ναυτιλιακής σκηνής. Ειδικότερα, οι «Greeks» έχουν τοποθετήσει φέτος παραγγελίες για24 crude tankers, αριθμός που αντιστοιχεί στο 48,98% των ναυπηγήσεων. Απ’ αυτά, έξι είναι VLCCs και18 suezmaxes.

Όσο για τα ναυπηγεία που προτιμούν οι Έλληνες, η πίτα είναι μοιρασμένη κυρίως σε Κίνα και Νότια Κορέα. Παραγγελίες για συνολικά14 πλοία έχουν τοποθετηθεί σε κινεζικές γιάρδες, οκτώ σε νοτιοκορεατικές, ενώ καταγράφεται και συμφωνία για δύο βαπόρια στην Ιαπωνία. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, το μέσο κόστος κατασκευής ενός VLCC αγγίζει τα 125,4 εκατ. δολάρια και ενός suezmax τα 84,7 εκατ. δολάρια. Η θεαματική άνοδος των ναύλων, μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και τη δραστική αλλαγή των θαλάσσιων εμπορικών διαδρομών, σε συνδυασμό με τις κερδοφόρες πωλήσεις πολλών πλοίων παλαιότερης γενιάς, γέμισε τα ταμεία των εγχώριων ναυτιλιακών εταιρειών. Τώρα επανεπενδύουν στην αγορά, για λόγους ανανέωσης των στόλων και συμμόρφωσης με το νέο αυστηρό περιβαλλοντικό ρυθμιστικό πλαίσιο.

Ποιοι παραγγέλνουν

Ανάμεσα στις συμφωνίες που υπέγραψαν οι ελληνικές ναυτιλιακές το τρέχον έτος, ξεχωρίζουν φυσικά οι παραγγελίες της Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου για έξι VLCCs. Η έκθεση, όμως, της Braemar αποκαλύπτει κι άλλα ενδιαφέροντα deals. Ένα απ’ αυτά αφορά την Ionic Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Σαρακάκη. Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες, η εταιρεία έχει παραγγείλει δύο suezmaxes στο ιαπωνικό ναυπηγείο JMU Corp.Αυτή η συμφωνία σηματοδοτεί την επιστροφή της εταιρείας στα ναυπηγεία μετά από κάποια χρόνια, καθώς τα τελευταία νεότευκτα τα παρέλαβε το 2020, ένα tanker τύπου aframax και ένα bulker τύπου kamsarmax. Η ναυτιλιακή είναι ένθερμος υποστηρικτής των ιαπωνικών ναυπηγείων, καθώς από τα 21 πλοία του στόλου της (14 bulkers καιε πτά tankers), μόνο ένα έχει κατασκευαστεί σε γιάρδα άλλης χώρας.

Σημειώνεται ότι, με βάση τη νBraemar, crude tankers -όλαsuezmaxes- έχουν παραγγείλει φέτος, μεταξύ άλλων, η Tsakos Energy Navigation του ΝικόλαΤσάκου, η Polembros Shippingτου Σπύρου Πολέμη, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδηκαι η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα.

Την αρχή των παραγγελιών για τα δεξαμενόπλοια αυτού του τύπου έκανε στο τέλος του 2022 ο Όμιλοςτου Γιώργου Οικονόμου, ο οποίος συμφώνησε με κινεζικό ναυπηγείο για τέσσερα suezmaxes.