Skip to main content

Ημιταχώς τα tankers και ολοταχώς τα κέρδη

Ρεκόρ πενταετίας η ποσότητα πετρελαίου «στο νερό».

Σημαντικά κέρδη αναμένεται να παρουσιάσουν το 2023 τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων αυτού.

Η αργή πλεύση των πλοίων λόγω των νέων κανονισμών του ΙΜΟ και οι μακρινές διαδρομές λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία δημιουργούν ένα ευνοϊκό πλαίσιο.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Danish Ship Finance, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί από 5,6% έως 10,9%, ενώ οι στόλοι θα αναπτυχθούν λιγότερο από 3%.

Οι προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων χαρακτηρίζονται «λαμπρές», καθώς οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαιοειδών έχουν ανακατευθύνει τις εμπορικές ροές από τις κοντινές αποστάσεις μεταξύ Ρωσίας και Ευρώπης σε μακρινές από και προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή.

Επίσης, λόγω των κανονισμών του ΙΜΟ από τις αρχές του 2023 που αφορούν τους δείκτες Ενεργειακής Αποδοτικότητας (EEXI) και Έντασης Άνθρακα (CII), τα πλοία έχουν μειώσει τις ταχύτητες, με αποτέλεσμα η χρονική διάρκεια του ταξιδιού να είναι μεγαλύτερη, δημιουργώντας μία από τις ισχυρότερες προοπτικές της αγοράς εδώ και δεκαετίες.

Σύμφωνα με στοιχεία από το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης πλοίων (AIS), η ποσότητα πετρελαίου στο νερό παραμένει φέτος υψηλότερη συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλη φορά από τα προηγούμενα πέντε έτη.

Η ανάλυση του οίκου Braemar νωρίτερα φέτος έδειξε ότι η χρησιμοποίηση των φορτωμένων δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου ήταν κατά μέσο όρο 89% το πρώτο τρίμηνο του έτους, ενώ ναυλομεσίτες προβλέπουν αξιοποίηση κατά 91% μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και στο 92% από το τέλος του 2024 έως το 2026, προτού υποχωρήσει υπό το βάρος παραγγελιών νεότευκτων πλοίων. Μετά από μια μακρά περίοδο χαμηλών κερδών, τα ναύλα τους τελευταίους έξι μήνες έχουν ανακτήσει έδαφος. Στα δεξαμενόπλοια τύπου VLCC τα ναύλα σε συμφωνίες ενός έτους αυξήθηκαν κατά 6% σε 44.200 δολάρια την ημέρα. Επίσης, στη second hand αγορά η τιμής πώλησης ενός VLCC πέντε ετών είναι αυξημένη κατά 12%, στα 100 εκατ. δολ. Το επίπεδο αυτό είχε παρατηρηθεί για τελευταία φορά το 2008.

Σε ένα δεξαμενόπλοιο τύπου suezmax τα ναύλα ενός έτους άγγιξαν τα 42.500 την ημέρα, ενώ η τιμή πώλησης για ένα τέτοιου τύπου πλοίο πέντε ετών είναι αυξημένη κατά 10% στα 68,5 εκατ. δολ.

Στα δεξαμενόπλοια τύπου aframax η αύξηση των τονο-μιλίων ιδίως στις διαδρομές Ρωσίας-Ασίας έχει αυξήσει σημαντικά τα ναύλα. Τους τελευταίους έξι μήνες, η ετήσια χρονοναύλωση ενός aframax έχει φτάσει σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, σημειώνοντας αύξηση 54% στα 50.000 δολάρια την ημέρα. Επίσης η τιμή πώλησης ενός τέτοιου τύπου πλοίου πέντε ετών έχει αυξηθεί κατά 10% στα 62,5 εκατ. δολ.

Χαμηλό το βιβλίο παραγγελιών του στόλου

Το βιβλίο παραγγελιών είναι χαμηλό και αντιπροσωπεύει μόνο το 3% του στόλου.

Πέντε από τα έξι πλοία που έχουν παραγγελθεί έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν φέτος και ελάχιστα συμβόλαια συνάπτονται για νέα πλοία.

Ο στόλος πρόκειται να αυξηθεί κατά 2,6% το 2023 και μόλις κατά 0,6% και 0,5% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα.

Επίσης, λόγω των νέων κανονισμών του ΙΜΟ, η διαθεσιμότητα του στόλου θα μπορούσε
να συρρικνωθεί το 2024 και το 2025, ακόμη και αν δεν υπάρχουν πλοία να διαλυθούν ή αποσυρθούν για ειδική επιθεώρηση. Πλοία που έχουν αποσυρθεί προσωρινά για επιθεωρήσεις κύτους και μετασκευές εκτιμάται ότι θα απορροφήσουν τη χωρητικότητα που αντικατοπτρίζει το 1,6% του στόλου το 2023, το 1,5% το 2024 και το 1,4% το 2025.