Skip to main content

Εκτεθειμένα στο στόχαστρο ακτιβιστών μη «πράσινα» πλοία

REUTERS/Mehmet Emin Calsikan/File Photo

Προειδοποίηση από ναυτιλιακούς δικηγόρους σε διεθνές σεμινάριο

Από την έντυπη έκδοση

Τον κίνδυνο να βρεθούν πλοία στο στόχαστρο ακτιβιστών για το περιβάλλον, εν όψει των νέων κανονισμών του ΙΜΟ από το 2023 για τη μείωση εκπομπών αερίων ρύπων, προειδοποίησαν ναυτιλιακοί δικηγόροι σε διεθνές σεμινάριο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

Ομάδες ακτιβιστών θα μπορούσαν να στοχοποιήσουν πλοιοκτήτες που θα αποτύχουν να προχωρήσουν σε αλλαγές για τη μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία τους ή θα έχουν διατυπώσει υπερβολικούς ισχυρισμούς σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνουν, ανέφεραν οι ίδιοι. Δεν απέκλεισαν πλοία που δεν έχουν προλάβει διεθνώς να συμμορφωθούν πλήρως με τους νέους όρους του ΙΜΟ για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας να εντοπιστούν σε χώρες με μεγάλη εμπορική δραστηριότητα και να βρεθούν στο στόχαστρο περιβαλλοντικών εκδηλώσεων υψηλής δημοσιότητας.

Ο Χάρης Ζωγραφάκης, ειδικός σε θέματα ναυτιλίας στη νομική εταιρεία Stephenson Harwood, είπε ότι η σύμβαση των Βρυξελλών του 1952 σχετικά με τις προσωρινές κατασχέσεις πλοίων θα μπορούσε να υιοθετηθεί από τις ομάδες των ακτιβιστών με αγωγές για αξιώσεις που προκαλούνται από οποιοδήποτε πλοίο ή συμβαίνουν σε σχέση με τη λειτουργία του στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής. «Είναι δυνατόν η ναυτιλία να είναι μοναδικά ευάλωτη σε αυτές τις δράσεις;» διερωτήθηκε ο ίδιος, ενώ δεν απέκλεισε η απεξάρτηση από τον άνθρακα να… διαμορφωθεί μέσα σε δικαστικές αίθουσες.

Είναι «απολύτως πιθανό» να υπάρξουν υποθέσεις κατά του ναυτιλιακού τομέα «λόγω των ανησυχιών ότι η ναυτιλία είναι ένας από τους αφανείς τομείς εκπομπών στους οποίους η παγκόσμια κοινότητα για το κλίμα αρχίζει να δίνει μεγαλύτερη προσοχή», δήλωσε η Catherine Higham, αναλύτρια στο Grantham Research Institute on Climate Change & the Environment στο London School of Economics.

Οι κανονισμοί

Σημειώνεται ότι από την 1η Ιανουαρίου 2023 θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα πλοία να είναι συμβατά με τους δύο δείκτες του ΙΜΟ, τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (Carbon Intensity Indicator – CII) και τον Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας των Υφιστάμενων Πλοίων (Energy Efficiency Existing Ship Index – EEXI).

Σχετικά με τον δείκτη CII, θα υπάρχει ένα σύστημα αξιολόγησης του δείκτη σε κλίμακα A, B, C, D και E. Αν ένα πλοίο αξιολογείται με D ή Ε για τρία διαδοχικά χρόνια, θα πρέπει να υποβάλει ένα πλάνο διορθωτικών δράσεων.

Ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι περίπου το ένα τρίτο των πλοίων έως το τέλος του χρόνου θα έχει αξιολόγηση D ή E, που σημαίνει ουσιαστικά ότι θα βρίσκονται εκτός αγοράς.
Ναυτιλιακοί δικηγόροι πάντως τονίζουν ότι πιθανοί στόχοι για τους ακτιβιστές για το περιβάλλον θα είναι τα πλοία με τις χαμηλότερες βαθμολογίες D και E.

Σύμφωνα με το Tradewinds, ερευνητές έχουν εντοπίσει περισσότερες από 2.000 περιπτώσεις δικαστικών προσφυγών για την κλιματική αλλαγή, με ομάδες όπως η περιβαλλοντική φιλανθρωπική οργάνωση ClientEarth να βρίσκουν όλο και πιο καινοτόμους τρόπους για να θέσουν τις βιομηχανίες προ των ευθυνών τους για αποτυχίες στον περιορισμό των εκπομπών.

Επισημαίνει ότι ο ενεργειακός τομέας αντιπροσωπεύει περίπου τις μισές από τις δικαστικές υποθέσεις που ασκήθηκαν, ενώ περιβαλλοντικές ομάδες κέρδισαν το 2021 μια ολλανδική απόφαση που διέταξε τη Shell να μειώσει τις εκπομπές της κατά 45% έως το 2030.