Skip to main content

Πρωτοπόροι και πάλι οι Έλληνες εφοπλιστές 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Πρωτοπορούν οι Έλληνες εφοπλιστές στην προσπάθεια που γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας. Από παραγγελίες πλοίων που θα κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (το καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας), δοκιμές βιοκαυσίμων, αλλά και με τη συμμετοχή σε προγράμματα ανάπτυξης πράσινων υποδομών σε θαλάσσιους διαδρόμους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αποδεικνύουν ότι δεν διαθέτουν μόνο τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, αλλά πρωτοστατούν και στην παγκόσμια προσπάθεια που γίνεται να απαλλαγεί ο πλανήτης από ρυπογόνες εκπομπές.

Στην αλυσίδα των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες προστέθηκε και η Neptune Lines, συμφερόντων της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνας Τραυλού. Μια εταιρεία που πρωτοστατεί στον τομέα των pure car carriers. Την ίδια στιγμή η Danaos Shipping, συμφερόντων του δρ. Ιωάννη Κούστα, συμμετέχει σε ένα ευρωπαϊκό έργο που σκοπό έχει να αντιμετωπίσει τη βιολογική ρύπανση (marine biofouling), η οποία αποτελεί σημαντικό οικονομικό και οικολογικό ζήτημα σε έναν κόσμο που οδεύει προς τη βιωσιμότητα.

Η Neptune Lines

Η Neptune Lines ανακοίνωσε ότι υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την Advent Technologies Holdings Inc., μια εταιρεία που καινοτομεί στους τομείς της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου και υδρογόνου.

Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να πραγματοποιήσουν από κοινού ένα πιλοτικό πρόγραμμα για τη διερεύνηση της εφαρμογής ενός βοηθητικού συστήματος ισχύος βασισμένο σε κυψέλες καυσίμου. Αυτή η εφαρμογή θα δοκιμαστεί προκειμένου να αξιολογηθεί η απόδοσή της ως βιώσιμη πηγή παραγωγής ενέργειας. Μετά το στάδιο της αξιολόγησης, οι δύο εταιρείες θα εξετάσουν μια ευρύτερη συνεργασία.

Οι κυψέλες καυσίμου Advent αποτελούν μια αξιόπιστη πηγή παραγωγής ενέργειας κατά παραγγελία σε διάφορες εφαρμογές και βιομηχανίες, όπως η ναυτιλία.

Ο δρ Βασίλης Γρηγορίου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Advent, δήλωσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που ξεκινάμε μια νέα συνεργασία με τη Neptune Lines και ανυπομονούμε να συμβάλουμε στην αποστολή της, να είναι η πιο αξιόπιστη εταιρεία μεταφοράς αυτοκινήτων». Σύμφωνα με τον κ. Βασιλείου, αυτή η νέα συνεργασία μπορεί να έχει μεγάλη επίδραση στην οικοδόμηση ενός πιο βιώσιμου μέλλοντος για τη ναυτιλία, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι οι δραστηριότητες της Neptune Lines εκτείνονται σε 19 χώρες και σε περισσότερα από 30 βασικά λιμάνια. «Οραματιζόμαστε τη βιομεθανόλη και την ηλεκτρονική μεθανόλη ως μελλοντικά καύσιμα στη ναυτιλία και είμαστε χαρούμενοι που η Neptune Lines αναγνώρισε αυτή τη δυνατότητα αποφασίζοντας να συνεργαστεί μαζί μας. Είμαστε βέβαιοι ότι η απόδοση των προϊόντων κυψελών καυσίμου θα ξεπεράσει τις προσδοκίες του νέου μας συνεργάτη και ότι συνεχίζουμε αυτή τη συνεργασία στην επόμενη φάση, για να επιτευχθεί ταχύτερη μετάβαση σε έναν τομέα ναυτιλίας χωρίς ορυκτά καύσιμα», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά του ο κ. Craig Jasienski, διευθύνων σύμβουλος της Neptune Lines, δήλωσε: «Σήμερα σηματοδοτείται μια ιδιαίτερη μέρα για τη Neptune Lines, καθώς αυτή η νέα συνεργασία με την Advent αποδεικνύει τη δέσμευσή μας σε μια από τις πιο σημαντικές αξίες που μοιράζονται όλοι οι εργαζόμενοι της Neptune Lines. Να λειτουργούμε υπεύθυνα και να φροντίζουμε τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε και το περιβάλλον».

H Danaos Shipping

Η Danaos Shipping συμμετέχει στο πρόγραμμα SleekShip, που είναι ένα έργο χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του πρόγραμμα Ορίζοντας 2020 για Έρευνα και Καινοτομία. Στο πλαίσιο του έργου, μια κοινοπραξία εταιρειών από την Ελλάδα, τη Γαλλία και το Ισραήλ, οι οποίες δραστηριοποιούνται στον χώρο της μηχανικής, της ρομποτικής, των θαλάσσιων υπηρεσιών και της ναυτιλίας (Subsea Tech, qcell, TWI Hellas, M.Danchor), έχει αναλάβει να αντιμετωπίσει τη βιολογική ρύπανση (marine biofouling), η οποία αποτελεί σημαντικό οικονομικό και οικολογικό ζήτημα σε έναν κόσμο που οδεύει προς τη βιωσιμότητα.

Ο βασικός σκοπός του έργου είναι να αναπτύξει μια νέα μέθοδο ανίχνευσης και καθαρισμού των υφάλων των πλοίων, ικανή να εξαλείψει το φαινόμενο σε πρώιμο στάδιο, ακόμα και σε θολά ύδατα. Εδώ και δεκαετίες έχει διαπιστωθεί ότι το πρόβλημα της βιολογικής ρύπανσης παίζει σημαντικό ρόλο στην υδροδυναμική απόδοση των πλοίων, αυξάνοντας δραματικά την αντίσταση στο νερό και συνεπώς την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές άνθρακα, ευνοώντας παράλληλα τη μεταφορά θαλάσσιων χωροκατακτητικών ειδών (biofouling organisms).

Το SleekShip σύστημα ανίχνευσης και καθαρισμού της βιορύπανσης αποτελείται από ένα ημιαυτόνομο υποβρύχιο όχημα, μια κάμερα υπερφασματικής απεικόνισης και ένα εργαλείο καθαρισμού με βάση τη σπηλαίωση. Παρέχει ακριβείς μετρήσεις βιορύπανσης, οι οποίες στο παρελθόν ήταν σχεδόν αδύνατον να γίνουν με τα συμβατικά μέσα oπτικής επιθεώρησης.

Οι άλλες εταιρείες

Πρόσφατα, η Star Bulk Carriers, συμφερόντων Πέτρου Παππά, μαζί με την Oldendorff Carriers, καθώς και δύο μεταλλουργικούς κολοσσούς, τις BHP και Rio Tinto, και με επικεφαλής το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ, υπέγραψαν επιστολή προθέσεων προκειμένου να αναπτύξουν έναν πράσινο θαλάσσιο διάδρομο για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος μεταξύ Αυστραλίας και Ασίας. «Αυτή η νέα συνεργασία για τη δημιουργία πράσινου διαδρόμου μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος είναι ένα σημαντικό βήμα για το πέρασμα στις μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου τόσο από την πλευρά της προσφοράς όσο και από την πλευρά της ζήτησης», ανέφερε η Johannah Christensen, διευθύνων σύμβουλος στο Global Maritime Forum.

Από την πλευρά της, η Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων Νίκου Τσάκου, προχώρησε σε παραγγελίες δεξαμενόπλοιων που θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν με LNG, ενώ και η Danaos έχει προχωρήσει σε παραγγελίες containerships που θα μπορούν να κινηθούν με μεθανόλη. Ο όμιλος Βαρδινογιάννη πρόσφατα παρέλαβε το πρώτο «ammonia ready» δεξαμενόπλοιο στον κόσμο, κάτι που θα του δώσει τη δυνατότητα όταν αναπτυχθεί δίκτυο να μπορεί να χρησιμοποιήσει πράσινη αμμωνία ως καύσιμο. Όσον αφορά τους εν ενεργεία στόλους, η τάση είναι οι εταιρείες να δοκιμάζουν τη χρήση βιοκαυσίμων. Σύμφωνα με ανακοινώσεις που έχουν γίνει, τόσο ο όμιλος της Μαρίας Αγγελικούση όσο και ο όμιλος της Άννας Αγγελικούση έχουν ολοκληρώσει δοκιμές βιοκαυσίμων σε πλοία τους. Στο ίδιο πλαίσιο έχουν κινηθεί και η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννο, αλλά και η Seanergy Maritime Holdings σε συνεργασία με τη Nippon Yusen Kaisha Line (NYK) της Ιαπωνίας