Skip to main content

Τιμή-ρεκόρ 140 εκατ. δολ. για ελληνόκτητο containership

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Γεωργίου
[email protected]

«Χρυσά» deals πωλήσεων πλοίων συνάπτουν ναυτιλιακές εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, στην αγορά των containerships, αξιοποιώντας την «εκτόξευση» των αξιών των βαποριών στη διάρκεια των προηγούμενων μηνών. Σε μία από τις τελευταίες συμφωνίες, ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι το containership Rhodos (χωρητικότητας 6.881 TEUs και κατασκευής 2013) φέρεται να πουλήθηκε έναντι 140 εκατ. δολαρίων, ποσό που θεωρείται ρεκόρ για τη second hand αγορά containerships.

Το εν λόγω βαπόρι ανήκει στην International Maritime Enterprises της οικογένειας Εμπειρίκου. Οι ίδιες πηγές υποδεικνύουν ως αγοραστή τη γαλλική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, CMA CGM. Εάν επιβεβαιωθεί, θα πρόκειται για ένα ακόμη mega deal της IME τους τελευταίους μήνες. Στη διάρκεια του 2021 ναυλομεσίτες είχαν αναφέρει ότι η εταιρεία πούλησε το Crete I (χωρητικότητας 7.000 TEUs και κατασκευής 2009), έναντι 46 εκατ. δολαρίων, κι ενώ το είχε αγοράσει με κόστος πλησίον των 11 εκατ. δολαρίων.

Παράλληλα, λίγο αργότερα συνδέθηκε με την πώληση των Skyros και Symi I (χωρητικότητας 8.666 TEUs και κατασκευής 2014 έκαστο), έναντι 187 εκατ. δολαρίων συνολικά. Όσο για το τίμημα των 140 εκατ. δολαρίων, αναλυτής της αγοράς λέει στη «Ν» ότι αυτές οι υψηλές αξίες των πλοίων καθορίζονται βάσει των βραχυπρόθεσμων ναυλώσεων και δεν μπορεί να δοθεί μία γενική αρχή. Όπως εξηγεί, το Rhodos, το οποίο έχει δυνατότητα μεταφοράς περίπου 5.000 full containers, μπορεί να κάνει ετησίως πέντε ταξίδια μετ’ επιστροφής (round trips) από την Κίνα στην Ευρώπη σε διάστημα δέκα εβδομάδων, όπερ σημαίνει ότι θα αποφέρει έσοδα 125 εκατ. δολαρίων σε έναν χρόνο. Έτσι, το πλοίο λαμβάνει αξία 140 εκατ. δολαρίων και ένα αδελφό βαπόρι, το οποίο είναι ναυλωμένο με μεγάλη διάρκεια, για παράδειγμα μέχρι το 2026, μπορεί να αξίζει λιγότερο, καταλήγει ο αναλυτής.

Deals στο ξηρό φορτίο

Παρότι η αγορά μεταχειρισμένων bulk carriers είναι ακόμη «μουδιασμένη», λόγω των χαμηλών ναύλων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κυνηγούν ευκαιρίες ενίσχυσης των στόλων τους.

Αρχικά, ναυλομεσίτης λέει στη «Ν» ότι ιδιαίτερα «ζωηρό» ήταν το ενδιαφέρον για το newcastlemax Baosteel Elevation (χωρητικότητας 206.312 dwt και κατασκευής 2007). Το ιαπωνικό σκαρί φέρεται να κατέληξε σε ελληνικά συμφέροντα, έναντι περίπου 18-19 εκατ. δολαρίων. Μέχρι τώρα τρία ονόματα έχουν συνδεθεί με το πλοίο, χωρίς, όμως, να έχει επιβεβαιωθεί ακόμη ο αγοραστής. Το τίμημα θεωρείται λίγο κάτω από τα επίπεδα της αγοράς για ένα βαπόρι αυτών των προδιαγραφών. Αυτό, ίσως, οφείλεται στο γεγονός ότι είναι προγραμματισμένες διαδικασίες δεξαμενισμού και ειδικής επιθεώρησης εντός του τρέχοντος έτους και συγκεκριμένα τον Απρίλιο, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers.

Παράλληλα, Έλληνας φέρεται να βρίσκεται και πίσω από την απόκτηση του handysize Loch Maree (χωρητικότητας 33.382 dwt και κατασκευής 2013), με τη ναυλομεσιτική Banchero Costa να υποδεικνύει ως αγοραστή τη Meadway Shipping & Trading, του Κώστα Δελαπόρτα. Το κόστος ανέρχεται, σύμφωνα με τρεις διαφορετικές ναυλομεσιτικές πηγές, στα 18 εκατ. δολάρια, το οποίο θεωρείται σύμφωνο με τα επίπεδα της αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2021 έγινε γνωστό ότι τα αδέρφια Δελαπόρτα θα ακολουθήσουν διαφορετικούς «ναυτιλιακούς δρόμους», χωρίζοντας τον στόλο της Meadway Shipping & Trading στα δύο. Έτσι, ο Κώστας παρέμεινε στα ηνία της Meadway Shipping & Trading και ο Γιώργος ανέλαβε τη Meadway Bulkers. Αμφότερες ήταν ιδιαίτερα δραστήριες σε αγοραπωλησίες πλοίων το περασμένο έτος. Επίσης, διάφοροι ναυλομεσίτες αναφέρουν την πώληση του supramax West Wind (χωρητικότητας 56.557 dwt και κατασκευής 2008) έναντι σχεδόν 17 εκατ. δολαρίων. Η πλατφόρμα βάσης δεδομένων Equasis καταγράφει την εδρεύουσα στον Πειραιά LA Maritime ως ιδιοκτήτρια του πλοίου.

Πρόκειται για κίνηση που εξασφαλίζει σημαντικά κέρδη στην εταιρεία, καθώς είχε αγοράσει το West Wind από την ελληνικών συμφερόντων Byzantine Maritime, στη διάρκεια του 2021, έναντι περίπου 12 εκατ. δολαρίων. Τέλος, όπως έχει γράψει η «Ν», την αγορά bulk carrier ανακοίνωσε πρόσφατα και η EuroDry, συμφερόντων του Αριστείδη Πίττα. Ο λόγος για το supramax Molyvos Luck (χωρητικότητας 57.924 dwt και κατασκευής 2014), το οποίο αποκτήθηκε έναντι 21,2 εκατ. δολαρίων.