Skip to main content

Ελσίνκι: Έκλεισε έναν χρόνο χωρίς θάνατο από τροχαίο – Τα μέτρα που εφάρμοσε

Περίπου 1,5 εκατομμύριο πολίτες ζουν και μετακινούνται καθημερινά στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή

Το Ελσίνκι έκλεισε ένα χρόνο χωρίς να καταγραφεί ούτε ένας θάνατος που να σχετίζεται με τροχαίο, όπως ανακοίνωσαν οι δημοτικές αρχές της φινλανδικής πόλης αυτή την εβδομάδα.

Αν και το Ελσίνκι είναι μία από τις μικρότερες πρωτεύουσες της Ε.Ε., με λίγο λιγότερους από 690.000 κατοίκους, περίπου 1,5 εκατομμύριο πολίτες ζουν και μετακινούνται καθημερινά στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή.

Το να περάσει ένας ολόκληρος χρόνος χωρίς δυστύχημα είναι ένα αξιοσημείωτο γεγονός για τις περισσότερες πόλεις – πόσο μάλλον για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, σχολιάζει το Politico σημειώνοντας ότι παρόλο που οι θάνατοι από τροχαία παρουσιάζουν μείωση στην ΕΕ, με τη μείωση να ανέρχεται στο 3% το 2024, τα ατυχήματα που έχουν τραγικά αποτελέσματα εξακολουθούν να αποτελούν ένα σημαντικό πρόβλημα, ειδικά για τις μεγάλες πόλεις.

Σύμφωνα με στοιχεία που επικαλείται το Politico:

  • Το 2023, έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία σε πόλεις της ΕΕ 7.807 Ευρωπαίοι.
  • Πενήντα πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία στο Βερολίνο πέρυσι και εννέα άτομα έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις στην περιοχή των Βρυξελλών τους τελευταίους 12 μήνες.

Συγκριτικά, μόνο τον Ιούλιο έχασαν την ζωή τους έντεκα άτομα σε τροχαία δυστημάτα στην Αττική, ενώ τραυματίστηκαν 703 άτομα, εκ των οποίων 14 τραυματίστηκαν σοβαρά.

Πού οφείλεται το επίτευγμα

Σύμφωνα με τον Ρόνι Ουτριάινεν, μηχανικό κυκλοφορίας στην Υπηρεσία Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, το επίτευγμα οφείλεται «σε πολλούς παράγοντες… αλλά τα όρια ταχύτητας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς».

Επικαλούμενες δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζού μειώνεται στο μισό όταν η ταχύτητα πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου μειώνεται από τα 40 στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι δημοτικές αρχές επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της πόλης ήδη από το 2021.

Τα μειωμένα όρια επιβλήθηκαν με την εγκατάσταση 70 νέων καμερών για τον έλεγχο της ταχύτητας και υιοθετώντας μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Vision Zero», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία.

Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από την Liikenneturva, τον φορέα οδικής ασφάλειας της Φινλανδίας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι έχουν μειωθεί έκτοτε.

Αυτό το επίτευγμα δεν σημειώθηκε για πρώτη φορά στην πόλη καθώς το 2019 είχε επίσης καταφέρει να μην καταγράψει κανένα θάνατο πεζού ή ποδηλάτη σε τροχαία.

Οι αρχές στο Ελσίνκι προσπαθούν τα τελευταία πέντε χρόνια να επαναλάβουν αυτό που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν δεν σημειώθηκε κανένας θάνατος πεζού ή ποδηλάτη από τροχαίο με αυτοκίνητο.

Ο Ουτριάινεν τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται στις πολιτικές που βασίζονται σε δεδομένα και τις στρατηγικές αστικής ανάπτυξης με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, οι οποίες έχουν μεταμορφώσει την πρωτεύουσα της Φινλανδίας, αλλάζοντας τα δεδομένα της καθώς ήταν μία πόλη προσανατολισμένη στο αυτοκίνητο.

Στενότεροι δρόμοι και… ενοχλητικά δέντρα

Σε πολλά μέρη της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με σκοπό να κάνουν τους οδηγούς να αισθάνονται άβολα — με το σκεπτικό ότι τα σύνθετα αστικά τοπία αναγκάζουν τους οδηγούς να κινούνται πιο προσεκτικά μέσα σε κατοικημένες περιοχές.

Η πόλη έχει επίσης επενδύσει σε νέες υποδομές για πεζούς και ποδηλάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που εκτείνεται σε πάνω από 1.500 χιλιόμετρα. Επιπλέον, έχει ενισχύσει το δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών της και έχει λάβει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μια νέα γραμμή τραμ.

Οι αναβαθμίσεις αυτές συνέβαλαν στη «μείωση της χρήσης αυτοκινήτου και, μαζί με αυτή, και στον περιορισμό των σοβαρών ατυχημάτων», σύμφωνα με τον Ουτριάνεν. Το επιβεβαιώνουν όμως και τα στατιστικά στοιχεία, καθώς το διάστημα μεταξύ 2003 και 2023, ο αριθμός των τραυματισμών από τροχαία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.

Τα επιτεύγματα του Ελσίνκι δεν περνάνε μάλιστα απαρατήρητα από τις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί πιέσεις για τον περιορισμό των θανάτων από τροχαία. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι τα περισσότερα κράτη-μέλη δεν βρίσκονται σε τροχιά για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ, που τέθηκε το 2018, για μείωση των θανάτων από τροχαία κατά 50% έως το 2030.