Skip to main content

Ινδία: Τι έριξε το αεροπλάνο – φέρετρο για 290 ανθρώπους; Σενάρια, περιμένοντας τα μαύρα κουτιά να «μιλήσουν»

REUTERS/Amit Dave

Ένας επιζών από τους 242 συνολικά επιβαίνοντες στο αεροσκάφος - Θύματα και πολίτες

Ένα από τα φονικότερα αεροπορικά δυστυχήματα των τελευταίων ετών, ήταν αυτό που σημειώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης στην Ινδία, όταν αεροσκάφος Boeing 787-8 Dreamliner της Air India, με 230 επιβάτες και 12 μέλη του πληρώματος, με προορισμό το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου, συνετρίβη λίγο μετά την απογείωση από το διεθνές αεροδρόμιο της Αχμενταμπάντ, παρασύροντας στον θάνατο τουλάχιστον 290 ανθρώπους, ανάμεσά τους και παιδιά.

Το αεροπλάνο έπεσε σε οικοδομικό συγκρότημα που στεγάζει εστία φοιτητών, στο BJ Medical College and Hospital, προκαλώντας πολλαπλές απώλειες τόσο μεταξύ των επιβατών όσο και πολιτών.

Σύμφωνα με πληροφορίες 51 φοιτητές έχουν μεταφερθεί τραυματισμένοι στα νοσοκομεία, ενώ η αστυνομία νωρίτερα είχε αναφέρει ότι υπάρχουν άνθρωποι κάτω από συντρίμμια και ερείπια. Πάντως, με ανακοίνωσή του το υπουργείο πολιτικής αεροπορίας της Ινδίας δήλωσε ότι η επιχείρηση διάσωσης στο σημείο της συντριβής ολοκληρώθηκε.

Να σημειωθεί ότι είναι  η πρώτη που εμπλέκεται σε δυστύχημα το 787 της Boeing, ένα τζετ με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου που ο κατασκευαστής παρουσίασε το 2011 ως το μέλλον των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων και ονόμασε Dreamliner.

Η διεθνής κοινότητα αναμένει με αγωνία τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας – και κυρίως τις απαντήσεις στα «πώς» και «γιατί» που στοίχισαν τη ζωή σε εκατοντάδες ανθρώπους.

REUTERS/Adnan Abidi

Η τραγωδία και οι πρώτες ενδείξεις

Σύμφωνα με τις ινδικές αρχές, το σήμα του Air India Flight 171 χάθηκε λιγότερο από ένα λεπτό μετά την απογείωση, σε υψόμετρο μόλις 625 ποδών. Πριν από τη συντριβή, οι πιλότοι πρόλαβαν να εκπέμψουν σήμα κινδύνου Mayday προς τον πύργο ελέγχου, γεγονός που αποκαλύπτει ότι η κρίσιμη βλάβη εκδηλώθηκε άμεσα και αιφνίδια.

Βίντεο από κάμερες ασφαλείας και αυτόπτες μάρτυρες καταγράφουν την ανεπιτυχή προσπάθεια του αεροσκάφους να πάρει ύψος, πριν βυθιστεί στην κατοικημένη περιοχή. Η ουρά του αεροπλάνου βρέθηκε καρφωμένη στο κτίριο της εστίας, ενώ τμήματα του τροχού προσγείωσης και της αριστερής πτέρυγας εντοπίστηκαν διασκορπισμένα στα γύρω κτήρια.

Οι επιβάτες και ο μοναδικός επιζών

Το αεροσκάφος μετέφερε 242 επιβαίνοντες, ανάμεσά τους 169 Ινδούς, 53 Βρετανούς, επτά Πορτογάλους και έναν Καναδό. Μέχρι στιγμής, οι αρχές έχουν επιβεβαιώσει έναν επιζώντα: Τον Βισβάς Κουμάρ Ραμές που καθόταν στην θέση  11A, κοντά στη θύρα εξόδου.

Ο ίδιος κατέθεσε πως«τριάντα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος και μετά ήρθε η συντριβή». Ο αδερφός του, που καθόταν σε άλλο σημείο του αεροπλάνου, αγνοείται.

Η οργάνωση Ινδών ιατρών ανέφερε ότι τουλάχιστον 50-60 φοιτητές ιατρικής έχουν μεταφερθεί τραυματισμένοι σε νοσοκομεία. Ανάμεσα στους νεκρούς περιλαμβάνονται και ανήλικοι.

REUTERS/Amit Dave
REUTERS/Adnan Abidi

Τι διερευνούν οι αρχές

Η Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας (DGCA) επιβεβαίωσε την ανάκτηση του σήματος κινδύνου και ανέθεσε την υπόθεση στο Γραφείο Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), που ήδη συγκροτεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Όπως ανέφερε ο Υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας Ραμ Μοχάν Νάιντου Κιντζαράπου, η έρευνα θα ακολουθήσει τα διεθνή πρωτόκολλα του ICAO και θα επιδιώξει να εντοπίσει τα αίτια αλλά και τα πιθανά συστημικά λάθη.

Πρώην αξιωματούχος του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, η Μέρι Σκιάβο, δήλωσε στο CNN ότι εκτός από την Ινδία, στη διερεύνηση συμμετέχουν οι ΗΠΑ – καθώς η Boeing είναι αμερικανική εταιρεία –το Ηνωμένο Βασίλειο – λόγω του προορισμού –καθώς και χώρες που έχουν υπηκόους μεταξύ των θυμάτων.

Η Boeing, η Rolls-Royce (κατασκευάστρια των κινητήρων) και οι προμηθευτές ηλεκτρονικών και συστημάτων ελέγχου του αεροσκάφους θα συνδράμουν στις έρευνες.

Βασικός στόχος είναι η ανάλυση των μαύρων κουτιών – καταγραφέων πτήσης και συνομιλιών – που, σύμφωνα με τις αρχές, έχουν ήδη εντοπιστεί.

Τα κρίσιμα δευτερόλεπτα της απογείωσης

Όπως τονίζουν ειδικοί της αεροπλοΐας, η φάση της απογείωσης – όπως και αυτή της προσγείωσης – είναι η πιο επικίνδυνη στιγμή κάθε πτήσης. Ο αναλυτής του CNN Ντένις Τάζερ εξηγεί πως το αεροσκάφος έχει το μέγιστο βάρος, βρίσκεται σε φάση επιτάχυνσης και οποιαδήποτε δυσλειτουργία απαιτεί άμεση αντίδραση.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) δεν επιτρέπει καμία περιττή συνομιλία κάτω από τα 10.000 πόδια, ακριβώς λόγω της κρισιμότητας. Το γεγονός ότι το Boeing 787 συνετρίβη στα 625 πόδια ίσως υποδηλώνει μηχανική βλάβη ή αποτυχία απογείωσης που δεν μπόρεσε να αναστραφεί εγκαίρως.

Η αντίδραση της Boeing και οι αποζημιώσεις

Ο πρόεδρος της Boeing, Κέλι Όρτμπεργκ, επικοινώνησε με τον πρόεδρο της Air India, προσφέροντας πλήρη υποστήριξη στην έρευνα. Σε δήλωσή του ανέφερε: «Οι σκέψεις μας είναι με τους επιβάτες, το πλήρωμα, τα θύματα και τις οικογένειές τους».

Η Tata Group, ιδιοκτήτρια της Air India, ανακοίνωσε αποζημίωση ύψους 1 crore (περίπου $117.000) για κάθε θύμα, ως ένδειξη στήριξης προς τους συγγενείς.

Πολλά ερωτήματα, λίγες απαντήσεις

Η τραγωδία στην Αχμενταμπάντ επαναφέρει στο προσκήνιο τα ερωτήματα για την αξιοπιστία των σύγχρονων αεροσκαφών, την εκπαίδευση των πληρωμάτων, την τεχνική υποστήριξη και τους ελέγχους ασφάλειας. Ενώ η Ινδία συγκαταλέγεται στις αναπτυσσόμενες αεροπορικές αγορές με υψηλά στάνταρ, το δυστύχημα δείχνει ότι κανένα σύστημα δεν είναι άτρωτο.

Η είδηση μεταδίδεται εκτάκτως. Οι δημοσιογράφοι του naftemporiki.gr συμμετέχουν στην απεργία της ΕΣΗΕΑ