Skip to main content

Οι ενήλικες στον πλούσιο κόσμο ξεχνούν πώς… να διαβάζουν: Η άκρως ανησυχητική έρευνα του ΟΟΣΑ

Αποκαλυπτική (και άκρως απογοητευτική) έρευνα για τις ικανότητες των ενηλίκων σε απλά μαθηματικά και ανάγνωση/κατανόηση κειμένου

«Είσαι πιο έξυπνος από ένα 10χρονο;». Την ερώτηση δημοφιλούς τηλεοπτικού παιχνιδιού «δανείστηκε» ουσιαστικά σε έρευνά του ο ΟΟΣΑ. Και τα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι ένα εκπληκτικά μεγάλο ποσοστό ενηλίκων στις πλούσιες χώρες ίσως να μην είναι.

Περίπου το 1/5 των ατόμων ηλικίας 16 έως 65 ετών δεν αποδίδουν καλύτερα σε δοκιμασίες μαθηματικών και ανάγνωσης/ κατανόησης κειμένου από ό,τι θα αναμενόταν από έναν μαθητή δημοτικού, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε από τον ΟΟΣΑ για τα μέλη του, τα οποία είναι ανεπτυγμένες χώρες. Ακόμα χειρότερα, οι ενήλικες σε πολλές περιοχές έχουν γίνει λιγότερο εγγράμματοι τα τελευταία δέκα χρόνια.

Η «Έρευνα Δεξιοτήτων Ενηλίκων» του ΟΟΣΑ διεξάγεται μόνο μία φορά την δεκαετία. Οι ερευνητές οργάνωσαν με τη συμμετοχή 160.000 ενηλίκων από 31 χώρες σύντομες δοκιμασίες στα μαθηματικά, την ανάγνωση/κατανόηση και την επίλυση προβλημάτων. Αυτές οι δοκιμασίες αποσκοπούν στο να εκτιμηθεί αν οι άνθρωποι διαθέτουν τις δεξιότητες για να διατηρήσουν μια δουλειά, να συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή και γενικά να ευημερούν στον πραγματικό κόσμο.

Οι πιο απλές ασκήσεις εξετάζουν πόσο καλά μπορεί κάποιος να κατανοήσει τις προειδοποιήσεις πίσω από μια συσκευασία ασπιρίνης ή να υπολογίσει πόση ταπετσαρία χρειάζεται για να καλύψει ένα δωμάτιο. Οι πιο προχωρημένες διερευνούν πόσο καλά οι άνθρωποι μπορούν να βγάλουν λογικά συμπεράσματα από αναλύσεις και γραφήματα που κάποιος μπορεί να συναντήσει, για παράδειγμα, σε ένα δημοφιλές περιοδικό επικαιρότητας.

Οι καλύτερες και οι χειρότερες επιδόσεις

Η Φινλανδία έχει λόγο να χαίρεται με τα αποτελέσματα. Παρουσιάζει το υψηλότερο μέσο σκορ σε κάθε έναν από τους 3 τομείς. Ολλανδοί, Νορβηγοί και Ιάπωνες τα κατάφεραν επίσης καλύτερα από τον μέσο όρο. Στην Αγγλία καταγράφεται βελτίωση σε σχέση με πριν από 10 χρόνια. Ωστόσο στις ΗΠΑ έχουμε αισθητή επιδείνωση, με αποτέλεσμα η χώρα να βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Επίσης Χιλή, Ιταλία, Πολωνία και Πορτογαλία εμφανίζουν πολύ υψηλό ενηλίκων που υπο-αποδίδουν. Σχεδόν το ήμισυ των συμμετεχόντων από τη Χιλή έχουν εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες, ώστε η χώρα να βρεθεί στον «πάτο» τόσο σε μαθηματικά όσο και σε ανάγνωση.

Γαλλία, Αυστρία, Ισπανία και Νότια Κορέα είναι επίσης κάτω από τον μέσο όρο – γεγονός που σίγουρα εκπλήσσει δυσάρεστα τους υπευθύνους για την παιδεία στις συγκεκριμένες χώρες.

Τι σημαίνει στην πράξη

Οι άνθρωποι που αποδίδουν καλύτερα στις δοκιμασίες έχουν μισθούς 75% υψηλότερους από εκείνους με τις χειρότερες επιδόσεις.

Και οι ωφέλειες από την καλή αριθμητική και αναγνωστική ικανότητα φαίνεται να είναι περισσότερες από απλά οικονομικές. Οι επιτυχόντες υψηλές βαθμολογίες αναφέρουν ότι είναι πιο ευτυχισμένοι και σε καλύτερη υγεία.

Αντίθετα όσοι είχαν χαμηλές βαθμολογίες φαίνεται να είναι πιο καχύποπτοι απέναντι στους άλλους και είναι πιο πιθανό να αναφέρουν ότι αισθάνονται αποξενωμένοι από την πολιτική.

naftemporiki.gr με πληροφορίες από Economist, OECD