Skip to main content

Τα «Ιπτάμενα φέρετρα» του Ιράν και οι δυτικές κυρώσεις

Ali Hamed Haghdoust/IRNA/WANA via REUTERS

Το αμερικανικής κατασκευής Bell 212 που μετέφερε τον πρόεδρο της χώρας ήταν σχεδόν 30 ετών

Ισραηλινοί αξιωματούχοι έχουν διαμηνύσει ότι το Ισραήλ δεν εμπλέκονται, ενώ ο Τσακ Σούμερ, επικεφαλής της πλειοψηφίας της αμερικανικής Γερουσίας, δήλωσε ότι οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών του ξεκαθάρισαν ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για εγκληματική ενέργεια.

Η Τεχεράνη δεν έχει ακόμη δώσει επίσημη εξήγηση για τη συντριβή του – αμερικανικής κατασκευής- ελικοπτέρου Bell 212 που μετέφερε τον πρόεδρο και τον υπουργό Εξωτερικών του Ιράν.

Αναλυτές και πρώην αξιωματούχοι κλίνουν ωστόσο, στο ότι ο πιο πιθανός ένοχος είναι ο γερασμένος εναέριος στόλος της χώρας, που έχει υποστεί φθορά δεκαετιών.

«Μπλοκαρισμένο» για χρόνια, λόγω των δυτικών κυρώσεων το Ιράν, έχει εμποδιστεί να ανανεώσει το στόλο του, να αποκτήσει πρόσβαση σε ανταλλακτικά ή να συνάψει συμφωνίες συντήρησης.

A300, σχεδόν 40 ετών

Τα πολιτικά αεροσκάφη του Ιράν περιλαμβάνουν ελάχιστα αεροσκάφη Airbus A300 που σταμάτησαν να παράγονται εδώ και πάνω από μια δεκαετία,αναφέρουν οι Financial Times.  Ο μέσος όρος ηλικίας των ενεργών αεροσκαφών του επιβατικού στόλου του είναι σχεδόν 28 ετών, υπερδιπλάσιος του παγκόσμιου μέσου όρου, σύμφωνα με τον όμιλο αεροπορικών δεδομένων Cirium. Η Iran Air, ο εθνικός αερομεταφορέας, εξακολουθεί να πετάει ένα A300 που είναι σχεδόν 40 ετών.

«Είναι παλιός, δεν θα έπρεπε να μπορεί να συνεχίσει να πετάει, και όμως πετάει. Μέχρι που ξαφνικά δεν πετάει…», δήλωσε στους Financial Times ο Ali Ansari, ιδρυτής του Ινστιτούτου Ιρανικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του St Andrews για τον ιρανικό εναέριο στόλο.

Το παράθυρο που έκλεισε ο Τραμπ

Ορισμένες δυτικές κυρώσεις άρθηκαν όταν το Ιράν υπέγραψε την πυρηνική συμφωνία του 2015. Τότε η Τεχεράνη συνήψε συμφωνίες με την Boeing και την Airbus, αξίας άνω των 40 δισ. δολαρίων για την ανανέωση του στόλου της.

Αλλά αυτό το παράθυρο έκλεισε απότομα το 2018, καθώς ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ εγκατέλειψε μονομερώς την πυρηνική συμφωνία και επέβαλε εκατοντάδες επιπλέον εξουθενωτικές κυρώσεις.

Ακόμη χειρότερα στην πολεμική αεροπορία

Μεγάλο μέρος της πολεμικής αεροπορίας του Ιράν είναι ακόμη παλαιότερο από τον πολιτικό στόλο του. Περιλαμβάνει αμερικανικά αεροσκάφη δεκαετιών, πολλά από τα οποία αγοράστηκαν τη δεκαετία του 1970, αεροσκάφη σοβιετικής κατασκευής και μερικά  γαλλικά Mirage F1.  

Δυτικοί αξιωματούχοι των μυστικών υπηρεσιών πιστεύουν ότι η Ρωσία προχώρησε φέτος σε μυστικές συμφωνίες για την προμήθεια στο Ιράν προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών Su-35. Αλλά δεν υπάρχουν αποδείξεις  για αυτο.

Αξιόπιστα τα Bell ελικόπτερα

Το ελικόπτερο Bell 212, με δύο πτερύγια, καθώς και η παραλλαγή του, Bell 412 με τέσσερα πτερύγια, είναι γνωστά για την αξιοπιστία τους.
Αναπτύχθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1960 και χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο του Βιετνάμ. Έκτοτε παραμένει ένα από τα σταθερά ατού των παγκόσμιων αεροπορικών επιχειρήσεων.

Σήμερα χρησιμοποιείται από διάφορους φορείς όπως η αυστριακή πολεμική αεροπορία, η ακτοφυλακή της Ιαπωνίας, οι αστυνομικές δυνάμεις της Ταϊλάνδης και οι πυροσβεστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ.

«Τα Bell 212 και 412 είναι ευρέως χρησιμοποιούμενα ελικόπτερα με πολύ καλό ιστορικό ασφάλειας», δήλωσε ο Carlos Cesnik, καθηγητής αεροδιαστημικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν. «Αλλά σε κάθε ατύχημα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι συνθήκες λειτουργίας, με τις καιρικές συνθήκες και τη συντήρηση να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας»

Από το 1994

 Το Ιράν διαθέτει 62 ελικόπτερα Bell σε ενεργή λειτουργία, συμπεριλαμβανομένων 13 Bell 212, σύμφωνα με την Cirium. Οι αναλυτές των μυστικών υπηρεσιών ανοικτής πηγής πιστεύουν ότι το ελικόπτερο που συνετρίβη είχε αριθμό μητρώου 6-9207, ο οποίος προσδιορίζει ότι παραδόθηκε στην ιρανική πολεμική αεροπορία ήδη από το 1994.

Ο Ντάνιελ Μάρτιν, συνεργάτης σε θέματα οικονομικών και εμπορικών κυρώσεων στη δικηγορική εταιρεία HFW, δήλωσε ότι τα ανταλλακτικά για τα τεχνικά συστήματα που υπήρχαν στο ελικόπτερο Bell σίγουρα υπόκεινται σε αμερικανικούς, βρετανικούς και ευρωπαϊκούς εξαγωγικούς ελέγχους.

naftemporiki.gr