Γράφει η Λίλιαν Βενετία Βιλδιρίδη, γενική γραμματέας Υπηρεσιών Υγείας
Η υγειονομική φροντίδα, από τη φύση της, αποτελεί έναν τομέα υψηλής ευθύνης και σύνθετων απαιτήσεων. Οι ρυθμοί είναι εντατικοί, η τεχνολογία εξελίσσεται με ταχύτητα, ενώ κάθε παράλειψη μπορεί να επηρεάσει όχι μόνο την ποιότητα αλλά και την ασφάλεια της φροντίδας.
Ταυτόχρονα, οι πολίτες προσδοκούν ένα σύστημα υγείας που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους με ταχύτητα, αποτελεσματικότητα, σεβασμό, λογοδοσία και διαφάνεια.
Απαντώντας σε αυτές τις ανάγκες, από τη Δευτέρα 14 Ιουλίου το υπουργείο Υγείας υλοποιεί μια καινοτόμο πρωτοβουλία με την εφαρμογή του Ψηφιακού Εργαλείου Αξιολόγησης της Εμπειρίας των Ασθενών που νοσηλεύονται σε δημόσια νοσοκομεία.
Με αυτό το εργαλείο, το υπουργείο Υγείας φιλοδοξεί να εντοπίσει με ακρίβεια τα δυνατά και αδύναμα σημεία των δημόσιων νοσοκομείων και να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες ανάγκες και προσδοκίες της κοινωνίας για ποιοτική, ασφαλή και αξιοπρεπή φροντίδα, με οδηγό τη φωνή του ασθενή.
Το νέο εργαλείο αξιολόγησης
Πρόκειται για μια ψηφιακή πλατφόρμα αξιολόγησης της εμπειρίας ασθενών βασισμένη σε ένα ειδικά σχεδιασμένο ερωτηματολόγιο, ικανό να αποτυπώσει τη συνολική εμπειρία του ασθενή που νοσηλεύτηκε.
Ο σχεδιασμός του εργαλείου στηρίχθηκε σε διεθνώς αναγνωρισμένα πρότυπα και σε επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθοδολογίες, αξιοποιώντας τους δείκτες PREMs (Patient-Reported Experience Measures) που καταγράφουν με συστηματικό και αξιόπιστο τρόπο την προσωπική οπτική του πολίτη για την περίθαλψή του.
Με στόχο να ενσωματώσουμε τη φωνή των ασθενών σε όλα τα στάδια της διαδικασίας από τον σχεδιασμό μέχρι τη λήψη αποφάσεων βάσει των δεδομένων που θα συλλεχθούν, κατά το στάδιο διαμόρφωσης του ερωτηματολογίου συνεργαστήκαμε με την Ένωση Ασθενών Ελλάδας, ώστε οι ερωτήσεις να ανταποκρίνονται ουσιαστικά στις πραγματικές ανάγκες και προσδοκίες των ασθενών.
Πώς λειτουργεί το νέο εργαλείο αξιολόγησης
Η διαδικασία συμμετοχής είναι απλή, σύντομη και απόλυτα ασφαλής. Κάθε ενήλικος ασθενής που λαμβάνει εξιτήριο μετά από νοσηλεία έστω και μίας ημέρας και έχει ενεργοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση, θα λαμβάνει 5 ημέρες μετά το εξιτήριό του SMS στο κινητό του τηλέφωνο με έναν μοναδικό υπερσύνδεσμο, μέσω του οποίου θα μπορεί να μεταβεί στην ψηφιακή πλατφόρμα για να συμπληρώσει το ερωτηματολόγιο.
Η αυθεντικοποίηση του χρήστη γίνεται μέσω του ΑΜΚΑ, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι το πρόσωπο που συμπληρώνει το ερωτηματολόγιο πράγματι νοσηλεύτηκε. Μετά την είσοδο στην πλατφόρμα, οποιοδήποτε στοιχείο ταυτοποίησης διαγράφεται, διασφαλίζοντας την ανωνυμία και την προστασία των δεδομένων του συμμετέχοντα.
Ο πολίτης έχει στη διάθεσή του 7 ημέρες για να απαντήσει, ώστε να έχει μεσολαβήσει ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής στην καθημερινότητά του και να αξιολογήσει την εμπειρία του με αντικειμενικότητα και ψυχραιμία.
Γιατί έχει αξία αυτή η πρωτοβουλία
Το βασικό πλεονέκτημα του νέου ψηφιακού εργαλείου είναι η αξιοπιστία των δεδομένων που συλλέγονται. Για πρώτη φορά, διασφαλίζεται ότι οι απαντήσεις προέρχονται αποκλειστικά από άτομα που όντως νοσηλεύτηκαν σε δημόσιο νοσοκομείο, γεγονός που προσδίδει υψηλή εγκυρότητα στην αξιολόγηση και επιτρέπει τη λήψη στοχευμένων και τεκμηριωμένων αποφάσεων για τη βελτίωση των υπηρεσιών.
Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λιγότερο από πέντε λεπτά και η πλατφόρμα είναι φιλική προς τον χρήστη, χωρίς να απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις.
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 35 στοχευμένες ερωτήσεις, που καλύπτουν τη διαδρομή του ασθενή, από την είσοδο στο νοσοκομείο έως το εξιτήριο. Εξετάζονται όλοι οι κρίσιμοι τομείς της νοσοκομειακής εμπειρίας όπως: προσβασιμότητα στις υπηρεσίες – συντονισμός και οργάνωση της φροντίδας – επικοινωνία και συμπεριφορά προσωπικού – συνθήκες καθαριότητας, υγιεινής και σίτισης – υποστήριξη και καθοδήγηση που προσφέρεται στον ασθενή κατά την αποχώρησή του – καθώς και δεδομένα για χρόνο αναμονής – αλληλεπίδραση του ασθενή με το προσωπικό – συμμετοχή του ασθενή στη λήψη αποφάσεων – εμπειρία του ασθενή με το Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας και εν γένει τον σεβασμό των δικαιωμάτων του.
Αξιοποίηση των δεδομένων
Η πρόσβαση στα δεδομένα θα περιορίζεται σε εξουσιοδοτημένους χρήστες, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια των πληροφοριών. Η συλλεγόμενη πληροφορία θα αξιοποιείται με στρατηγικό και ουσιαστικό τρόπο, με κάθε επίπεδο του Εθνικού Συστήματος Υγείας να αναλαμβάνει συγκεκριμένες αρμοδιότητες στην επεξεργασία και χρήση της.
Τα νοσοκομεία θα έχουν τη δυνατότητα να αναλύουν τα αποτελέσματα που τα αφορούν, ώστε να επανεξετάζουν πρακτικές και διαδικασίες, εντοπίζοντας τόσο τις αδυναμίες όσο και τις καλές πρακτικές που αξίζει να ενισχυθούν.
Οι διοικήσεις των Υγειονομικών Περιφερειών θα διαθέτουν μια συγκριτική και ολοκληρωμένη εικόνα για τα νοσοκομεία αρμοδιότητάς τους, επιτρέποντάς τους να υλοποιούν παρεμβάσεις και στρατηγικές ενέργειες αναβάθμισης.
Τέλος, το υπουργείο Υγείας με τον ρόλο του κεντρικού συντονιστικού φορέα θα έχει εποπτικό καθήκον για τη συνολική διαδικασία αξιολόγησης και βελτίωσης των υπηρεσιών των νοσοκομείων.
Τα επόμενα βήματα
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε διαδοχικές φάσεις, ώστε να προσαρμοστεί πλήρως στις ιδιαιτερότητες κάθε πληθυσμιακής ομάδας και στα διαφορετικά περιβάλλοντα παροχής φροντίδας.
Στο αρχικό στάδιο, δεν θα αποστέλλονται SMS σε ασθενείς που νοσηλεύτηκαν σε παιδιατρικά και ογκολογικά νοσοκομεία ή κλινικές. Μετά την ανάπτυξη πιο εξειδικευμένων ερωτηματολογίων, θα επεκταθεί αρχικά στα ογκολογικά νοσοκομεία και σταδιακά θα καλύψει και άλλες ειδικές κατηγορίες.