Skip to main content

Τα «πράσινα» καύσιμα που θα μπορούσαν να κάνουν μεγαλύτερη ζημιά στον πλανήτη

Τα καύσιμα από λίπος χοίρων και άλλων ζώων είναι μία πράσινη μορφής ενέργειας. Αλλά η μεγάλη αύξηση της χρήσης τους έχει και «παρενέργειες».

Το λίπος των νεκρών χοίρων, βοοειδών και κοτόπουλων χρησιμοποιείται για την παραγωγή «πράσινων» καυσίμων αεροσκαφών. Αλλά μια νέα μελέτη προειδοποιεί ότι θα μπορούσε να καταλήξει να είναι χειρότερη απειλή για τον πλανήτη.

Τα ζωικά λίπη θεωρούνται απόβλητα, επομένως τα αεροπορικά καύσιμα που παράγονται από το υλικό έχουν πολύ χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα. Η ζήτηση για καύσιμα που παράγονται από ζωικά υποπροϊόντα αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2030. Ωστόσο, οι ειδικοί φοβούνται ότι η ισχυρή ζήτηση θα αναγκάσει άλλες βιομηχανίες να χρησιμοποιούν περισσότερο φοινικέλαιο – το οποίο και αποτελεί μια τεράστια πηγή εκπομπών άνθρακα.

Οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται υπό πίεση να περιορίσουν τις τεράστιες εκπομπές άνθρακα, οι οποίες προέρχονται κυρίως από την καύση κηροζίνης. Ωστόσο όπως αναφέρει μελέτη της Transport & Environment προς το παρόν δεν σφάζονται αρκετά ζώα κάθε χρόνο για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση των αερομεταφορέων για ζωικά λίπη. «Δεν υπάρχει ατελείωτη προσφορά ζώων ή ζωικού λίπους», εξηγεί στο BBC ο Matt Finch από την Transport & Environment.

«Επομένως, εάν δημιουργήσετε μια νέα τεράστια πηγή ζήτησης, που θα απορροφά μεγάλες ποσότητες, οι βιομηχανίες όπου χρησιμοποιείται επί του παρόντος το ζωικό λίπος, θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις. Και αυτή η εναλλακτική είναι το φοινικέλαιο» σημειώνει. Η αυξημένη χρήση φοινικέλαιου συνδέεται με τις αυξανόμενες εκπομπές ρύπων, καθώς τα παλαιότερα δάση που αποθηκεύουν τεράστιες ποσότητες άνθρακα αποψιλώνονται για νέες φυτείες.

Η ανησυχία είναι πως όσο περισσότερο χρησιμοποιούνται τα ζωικά λίπη για καύσιμα στις αερομεταφορές τόσο περισσότερο θα αυξάνεται και η χρήση φοινικελαίου από άλλους κλάδους. Σε όλη την Ευρώπη, τα καύσιμα που παράγονται από νεκρά ζώα έχουν αυξηθεί σαράντα φορές από το 2006, σύμφωνα με τη νέα έρευνα.

Μεγάλο μέρος αυτού του υλικού χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα και φορτηγά ως βιοντίζελ, το οποίο ταξινομείται ως βιώσιμο καύσιμο και ως εκ τούτου έχει πολύ χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα σύμφωνα με τους κανόνες.Το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ επιθυμούν τώρα να αυξήσουν τη χρήση αυτών των τύπων αποβλήτων για να κάνουν τις αερομεταφορές πιο «πράσινες». Για τον σκοπό αυτό, θέτουν σε εφαρμογή απαιτητικές εντολές που θα απαιτούν από τις αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν μεγαλύτερο ποσοστό βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στις δεξαμενές τους. Για το Ηνωμένο Βασίλειο θα είναι 10% έως το 2030, για την ΕΕ 6% – αλλά σύμφωνα με τους παρατηρητές αυτά τα σχέδια θα μπορούσαν να ασκήσουν πίεση στην τρέχουσα αγορά ζωικών αποβλήτων.

Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στην προσέγγιση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι πιθανό να περιορίσει τη χρήση στέατος καλύτερης ποιότητας σε καύσιμα – ενώ στην Ευρώπη θα δοθεί κίνητρο για τη χρήση αυτού του τύπου υλικού καθώς η μείωση των αερίων του θερμοκηπίου που επιτυγχάνεται με αυτό το λίπος είναι υψηλότερη.

Στην ΕΕ, οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν στόχο 6% για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα για το 2030, εκ των οποίων το 1,2% πρέπει να προέρχεται από την ηλεκτρονική κηροζίνη. Υποθέτοντας ότι το υπόλοιπο 4,8% προέρχεται εξ ολοκλήρου από ζωικό λίπος, αυτό θα απαιτούσε περίπου 400 χοίρους ανά υπερατλαντική πτήση.

Μεταξύ εκείνων των βιομηχανιών που μπορεί να χρειαστεί να προμηθευτούν διαφορετικά συστατικά εάν η αεροπορία καταναλώνει μεγαλύτερο μερίδιο ζωικού λίπους είναι οι βιομηχανίες ζωοτροφών για κατοικίδια. «Αυτά είναι πραγματικά πολύτιμα συστατικά για εμάς και είναι δύσκολο να αντικατασταθούν, και χρησιμοποιούνται ήδη με πολύ βιώσιμο τρόπο», δήλωσε στο BBC η Nicole Paley, αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος του UK Pet Food, της εμπορικής ένωσης βιομηχανιών ζωοτροφών στη Βρετανία.