Skip to main content

Κίνα: Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός ανοίγει νέους ορίζοντες

Φωτ. Γιαο Φενγκ

Αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις σιδηροδρομικές γραμμές Κίνας–Ευρώπης και τις παραδοσιακές θαλάσσιες οδούς, συμβάλλοντας στην εφοδιαστική αλυσίδα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης

Στις 23 Σεπτεμβρίου εγκαινιάστηκε επίσημα η πρώτη στον κόσμο ταχεία εμπορευματική γραμμή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Κίνας-Ευρώπης μέσω της Αρκτικής.

Ένα φορτηγό πλοίο που αναχωρεί από το λιμάνι της Τζουσάν (Νίνγκμπο) στη Κίνα μπορεί πλέον να φτάσει στο λιμάνι του Φέλιξστοου στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω βόρειας θαλάσσιας διαδρομής της Αρκτικής εντός 18 ημερών.

Η έναρξη της γραμμής αυτής σηματοδοτεί τη μετάβαση της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού από τον στρατηγικό σχεδιασμό της στην ουσιαστική υλοποίηση, διαμορφώνοντας μια «νέα γαλάζια οικονομική αρτηρία» που συνδέει την Ασία με την Ευρώπη. Η εξέλιξη αυτή ανοίγει νέους ορίζοντες για το παγκόσμιο εμπόριο εν μέσω της σημερινής ταραχώδους συγκυρίας.

Το 2017, η Κίνα υπέβαλε για πρώτη φορά τη πρωτοβουλία ως προς τη συν-ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού με τη Ρωσία, η οποία εντάχθηκε μετέπειτα το 2018 στη Λευκή Βίβλο «Η Πολιτική της Κίνας για την Αρκτική» υπό το πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μια Ζώνη και Ένας Δρόμος», αποσκοπώντας στην δημιουργία ενός ανοιχτού και χωρίς αποκλεισμούς συστήματος διακυβέρνησης για τις πολικές περιοχές, με βάση την κατάλληλη αξιοποίηση των αρκτικών θαλάσσιων διαδρομών και την ενίσχυση της διεθνούς συνεργασίας.

Η ανταγωνιστικότητα της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού οφείλεται κυρίως στη ριζική βελτίωση της μεταφορικής αποδοτικότητας.

Σε σύγκριση με τις παραδοσιακές εμπορικές θαλάσσιες διαδρομές Κίνας-Ευρώπης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, η βορειοανατολική αρκτική διαδρομή μειώνει τη διάρκεια μεταφοράς από 40 σε μόλις 18 ημέρες, συντομεύοντας το ταξίδι κατά περίπου 4.000 ναυτικά μίλια. Με τον τρόπο αυτόν συμβάλλει αφενός στην σημαντική μείωση του κόστους και του χρόνου για τις επιχειρήσεις και αφετέρου στην μείωση των εκπομπών ανθράκων κατά 30% έως 50%, πλήρως εναρμονισμένη με την παγκόσμια τάση για πράσινη ανάπτυξη.

Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός αποτελεί μια καίρια πρωτοβουλία της Κίνας για την ενίσχυση της αυτονομίας και της ανθεκτικότητας των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού. Οι παραδοσιακές θαλάσσιες διαδρομές διέρχονται από ευαίσθητες περιοχές, όπως τα Στενά της Μαλάκκας και την Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες αντιμετωπίζουν γεωπολιτικές εντάσεις, απειλές πειρατείας και συμφόρηση των θαλάσσιων οδών. Η ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού περιορίζει αποτελεσματικά αυτές τις αβεβαιότητες, προσφέροντας μια ασφαλέστερη και πιο αξιόπιστη εναλλακτική διαδρομή για το εμπόριο μεταξύ Κίνας και Ευρώπης.

Τα τελευταία χρόνια, η παγκόσμια υπερθέρμανση έχει προκαλέσει τη συνεχιζόμενη τήξη των θαλάσσιων πάγων, γεγονός που βελτιώνει περαιτέρω τις συνθήκες ναυσιπλοΐας κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού. Η Ρωσία έχει ανακοινώσει σχέδιο για την αύξηση του όγκου των αρκτικών μεταφορών σε 103 εκατομμύρια τόνους έως το 2030, ενώ η Κίνα έχει δηλώσει την προθυμία της να συνεργαστεί με όλες τις πλευρές για την οικοδόμηση των σχετικών υποδομών, με σκοπό την επιμήκυνση της θερινής περιόδου ναυσιπλοΐας καθώς και τη σταδιακή επίτευξη πραγματοποίησης δρομολογίων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Η Βόρεια Θαλάσσια Οδός αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις σιδηροδρομικές γραμμές Κίνας–Ευρώπης και τις παραδοσιακές θαλάσσιες οδούς, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός πιο ολοκληρωμένου και πολυδιάστατου δικτύου εφοδιαστικής μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.

Από τον Χερσαίο Δρόμο του Μεταξιού έως τον Θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού και πλέον τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό, η Κίνα διατηρεί σταθερά μια ανοιχτή στάση, μοιραζόμενη τις ευκαιρίες ανάπτυξης με ολόκληρο τον κόσμο. Η δημιουργία αυτής της νέας θαλάσσιας διαδρομής σηματοδοτεί όχι μόνο την επέκταση των εμπορικών οδών, αλλά και την κοινή προσπάθεια της ανθρωπότητας να αντιμετωπίσει τις παγκόσμιες προκλήσεις και να αναζητήσει ένα βιώσιμο μέλλον.