Περισσότερες από 60 χώρες σε όλο τον κόσμο σπεύδουν να αντιδράσουν στο νέο κύμα δασμών των ΗΠΑ που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ την Πέμπτη.
Εκπρόσωποι της βιομηχανίας, τόσο από πλούσιες όσο και από φτωχές χώρες, προειδοποιούν για απώλειες θέσεων εργασίας, καθώς οι νέοι δασμοί ανατρέπουν το παγκόσμιο εμπορικό σύστημα δεκαετιών, με ποσοστά που κυμαίνονται από 10% έως 41%, όπως 39% για την Ελβετία, 40% για τη Βραζιλία και 41% για τη Συρία.
Σε όλο τον κόσμο, οι ηγέτες προσπαθούσαν να θέσουν σε εφαρμογή σχέδια έκτακτης ανάγκης, καθώς οι απειλές του Τραμπ για δασμούς έγιναν πραγματικότητα ένα λεπτό μετά τα μεσάνυχτα ώρα Ουάσιγκτον.
Η κυβέρνηση της Βραζιλίας ανακοίνωσε ότι προετοιμάζει σχέδιο κρατικής στήριξης για τις πληγείσες επιχειρήσεις. Ο πρόεδρος Λούλα ντα Σίλβα χαρακτήρισε τους δασμούς «απαράδεκτο εκβιασμό».

Η Ελβετία δήλωσε ότι επιδιώκει νέες συνομιλίες με τις ΗΠΑ, αφού η πρόεδρος Κάριν Κέλερ-Σούτερ απέτυχε σε αποστολή της στην Ουάσιγκτον να αποτρέψει την επιβολή του δασμού 39%, τον οποίο η Swissmem — ένωση του βιομηχανικού κλάδου — χαρακτήρισε ως «σενάριο τρόμου».
Σε ανακοίνωση μετά από έκτακτη συνεδρίαση με την Κέλερ-Σούτερ, η Ελβετική κυβέρνηση δήλωσε ότι οι δασμοί «θα ασκήσουν σημαντική πίεση στην εξαγωγική οικονομία της Ελβετίας».

«Για τους πληγέντες τομείς, τις εταιρείες και τους εργαζόμενους τους, αυτή είναι μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση», δήλωσε η Κέλερ-Σούτερ στους δημοσιογράφους.
Η Ταϊβάν συνεχίζει επίσης τις συνομιλίες με τις ΗΠΑ. Ο πρόεδρός της, Λάι Τσινγκ-τε, δήλωσε ότι ο δασμός 20% που επιβλήθηκε στον σημαντικό αυτό σύμμαχο των ΗΠΑ είναι «προσωρινός».
Η Ιρλανδία, που δεσμεύεται από μια συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ που ορίζει ανώτατο όριο δασμών στο 15%, δήλωσε ότι θα ανακοινώσει νέο σχέδιο για τη διαφοροποίηση της οικονομίας της, η οποία εξαρτάται έντονα από αμερικανικές πολυεθνικές όπως η Intel, η Pfizer και η Johnson & Johnson — όλες στο στόχαστρο του Τραμπ.
Παρά το γεγονός ότι ο Τραμπ χαμήλωσε τους δασμούς για το Λεσότο από 50% σε 15% την τελευταία στιγμή, η φτωχή αφρικανική χώρα δήλωσε ότι ήδη πλήττεται.
Εταιρείες κλωστοϋφαντουργίας στη χώρα — η οποία παράγει τζιν και άλλα ρούχα για αμερικανικές εταιρείες όπως η Levi’s και η Walmart — ανέφεραν ότι η αβεβαιότητα των τελευταίων μηνών γύρω από τους δασμούς έχει καταστρέψει τον κλάδο, με ακυρώσεις παραγγελιών και απολύσεις.
Το Λάος, το οποίο — όπως η Βραζιλία και η Μιανμάρ — επλήγη με δασμό 40%, ήταν μεταξύ των χωρών που υπέστησαν μεγάλη αύξηση εισαγωγικών δασμών λόγω εμπορικού ελλείμματος με τις ΗΠΑ.
Οι δασμοί 25% στην Ινδία ενδέχεται να αυξηθούν συνολικά σε 50%, αφού ο Τραμπ υπέγραψε προεδρικό διάταγμα την Τετάρτη επιβάλλοντας πρόσθετη επιβάρυνση ως αντίποινα για την αγορά ρωσικού πετρελαίου από την Ινδία.

Τι λέει ο Τραμπ
Λίγο πριν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί, ο Τραμπ δήλωσε μέσω κοινωνικών δικτύων ότι δισεκατομμύρια δολάρια θα αρχίσουν να εισρέουν στις ΗΠΑ ως αποτέλεσμα αυτών.
Ωστόσο, αν και οι τελωνειακοί δασμοί καθιστούν τις εξαγωγές άλλων χωρών ακριβότερες και λιγότερο ανταγωνιστικές, καταβάλλονται κατά την εισαγωγή και συνήθως μετακυλίονται στους καταναλωτές.

Ο Τραμπ έγραψε με κεφαλαία:
«Το μόνο που μπορεί να σταματήσει το μεγαλείο της Αμερικής είναι ένα ριζοσπαστικό αριστερό δικαστήριο που θέλει να δει τη χώρα μας να αποτυγχάνει», αναφερόμενος σε υπόθεση που εκκρεμεί σε εφετείο των ΗΠΑ σχετικά με το αν παραβίασε τις εξουσίες του επιβάλλοντας τους δασμούς.
Ορισμένοι εμπορικοί εταίροι έχουν ήδη εξασφαλίσει εξαιρέσεις ή μειώσεις μέσω διαπραγματεύσεων ή συμφωνιών, μεταξύ αυτών:
Ηνωμένο Βασίλειο, Ταϊλάνδη, Καμπότζη, Βιετνάμ, Ινδονησία, Φιλιππίνες, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Πακιστάν και η ΕΕ.
Τι συμβαίνει με την ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο μόνος εμπορικός εταίρος του οποίου το βασικό ποσοστό δασμών (15%) θα περιλαμβάνει και προηγούμενους δασμούς. Για παράδειγμα, τυριά που υπόκεινται συνήθως σε εισαγωγικό δασμό 14,9% θα φορολογούνται πλέον με 15% αντί για 29,9%.
Ωστόσο, η συμφωνία έχει τεθεί σε ισχύ μόνο εν μέρει, με δασμούς 27,5% να εξακολουθούν να επιβάλλονται στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την ΕΕ, καθώς οι λεπτομέρειες της συμφωνίας βρίσκονται ακόμη υπό επεξεργασία.

Η Χίλντεγκαρντ Μίλερ, πρόεδρος της γερμανικής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε:
«Η συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ δεν έφερε καμία σαφήνεια ή βελτίωση για τον κλάδο. Οι δασμοί 27,5% στα αυτοκίνητα και τα ανταλλακτικά, που ισχύουν από τον Απρίλιο και τον Μάιο αντίστοιχα, παραμένουν σε ισχύ και αποτελούν σημαντικό βάρος για τους Γερμανούς κατασκευαστές και προμηθευτές, όπως και για το διατλαντικό εμπόριο, Είναι σημαντικό να επιτευχθεί τώρα η υποσχόμενη συμφωνία και να εφαρμοστούν άμεσα τα μέτρα ανακούφισης».
Με πληροφορίες από Guardian