Η Avtovaz, η εταιρεία που κατασκευάζει την πιο δημοφιλή μάρκα αυτοκινήτων στη Ρωσία, δήλωσε την Τρίτη ότι ενδέχεται να υιοθετήσει το μοντέλο της τετραήμερης εργασίας εν μέσω προβλέψεων για κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων την φετινή χρονιά.
Η αυτοκινητοβιομηχανία, που κατασκευάζει τα αυτοκίνητα Lada, δήλωσε στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης ότι αντιμετωπίζει πολλά εμπόδια, όπως η «εισβολή» κινεζικών εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων στην τοπική αγορά. Έτσι, εξετάζει το ενδεχόμενο να μικρύνει την εργάσιμη εβδομάδα από τις 29 Σεπτεμβρίου.
Παράλληλα, η εταιρεία υπογράμμισε ότι η τελική απόφαση για την υιοθέτηση αυτού του μοντέλου εργασίας θα ληφθεί με βάση τα αποτελέσματα ανάλυσης των τάσεων της αγοράς και των οικονομικών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένου του επιπέδου του βασικού επιτοκίου και της διαθεσιμότητας πιστωτικών προϊόντων.
Η εταιρεία κατασκευάζει το Lada, την κατηγορία αυτοκινήτων με την μεγαλύτερη παραγωγή στη Σοβιετική Ένωση που αποτέλεσε το σύμβολο της εποχής του Ψυχρού Πολέμου. Το Lada εξακολουθεί να είναι το αυτοκίνητο που χρησιμοποιείται περισσότερο στη Ρωσία.
Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως δεν είναι η πρώτη φορά που η Avtovaz επιλέγει να μειώσει τις εργάσιμες ημέρες στα εργοστάσιά της. Τελευταία φορά που υιοθέτησε προσωρινά το μοντέλο της τετραήμερης εργασίας ήταν το 2022. Το εφάρμοσε για τρεις μήνες εκείνη την χρονιά.
Οι πωλήσεις και η κινεζική «εισβολή»
Φέτος οι πωλήσεις της Avtovaz επλήγησαν σοβαρά, σύμφωνα με την εταιρεία, από την αυστηροποίηση των κανόνων για τα δάνεια αυτοκινήτων και τα υψηλά επιτόκια, μέτρα αποφυγής χρέους που επέβαλε η Μόσχα εν μέσω των κυρώσεων της Δύσης.
Παράλληλα, η εταιρεία απέδωσε την δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζει στις εισαγωγές ξένων αυτοκινήτων το 2024. Με σχεδόν όλες τις διεθνείς μάρκες αυτοκινήτων να έχουν σταματήσει τις επίσημες πωλήσεις στη Ρωσία μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, στον κλάδο κυριαρχούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων πούλησαν πάνω από 1 εκατομμύριο οχήματα στη Ρωσία το 2024, σημειώνοντας επταπλάσια αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Την ίδια ώρα η ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία εκτιμάει ότι τα έσοδά της θα συνεχίσουν να μειώνονται. Συγκεκριμένα, τον περασμένο μήνα ανακοίνωσε ότι αναμένει ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων της θα μειωθούν κατά 25% στα 1,1 εκατομμύρια οχήματα το 2025 σε σύγκριση με πέρυσι.
Αυτές οι εκτιμήσεις έρχονται εν μέσω μιας συνολικής πτώσης που παρατηρείται στις πωλήσεις αυτοκινήτων σε ολόκληρη τη Ρωσία. Σύμφωνα με την ρωσική Autostat, τον Ιούνιο πουλήθηκαν 90.116 νέα επιβατικά αυτοκίνητα, αριθμός μειωμένος κατά 27,6% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, η Avtovaz κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά, πουλώντας λίγο περισσότερο από το ένα τέταρτο αυτών των αυτοκινήτων τον Ιούνιο.
Η Avtovaz και η Solaris, μια νέα αυτοκινητοβιομηχανία που λειτουργεί ένα παλιό εργοστάσιο της Hyundai στην Αγία Πετρούπολη, είναι οι μόνες ρωσικές εταιρείες μεταξύ των δέκα κορυφαίων εταιρειών επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας με βάση τις πωλήσεις. Επτά από τις υπόλοιπες είναι κινεζικές εταιρείες και μία είναι λευκορωσική.