Σε συμφωνία με την ιαπωνική κυβέρνηση για τις διμερείς εμπορικές συναλλαγές, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών 15% στα ιαπωνικά προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ, κατέληξε η Ουάσιγκτον, όπως ανακοίνωσε χθες ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ.
Η ιαπωνική κυβέρνηση εξασφάλισε τη μείωση στο 15% των δασμών στα αυτοκίνητα που εξάγει στην αμερικανική αγορά κι ευρύτερα απέφυγε τους γενικευμένους ανταποδοτικούς δασμούς 25% που θα επιβάλλονταν από 1ης Αυγούστου: θα διαμορφωθούν επίσης στο 15%.
«Τεράστια συμφωνία»
«Μόλις ολοκληρώσαμε τεράστια συμφωνία (για το εμπόριο) με την Ιαπωνία, ίσως τη μεγαλύτερη που κλείστηκε ποτέ», ανέφερε ο πρόεδρος των ΗΠΑ μέσω Truth Social, κάνοντας λόγο περί ιαπωνικών «επενδύσεων», ύψους «550 δισεκατομμυρίων δολαρίων», υπό «δική του κατεύθυνση», στην αμερικανική οικονομία και περί συνεπαγόμενης δημιουργίας «εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας». Στο πλαίσιο της διευθέτησης, «η Ιαπωνία θα πληρώνει ανταποδοτικούς δασμούς 15% στις ΗΠΑ», πρόσθεσε, επίπεδο δέκα εκατοστιαίες μονάδες κάτω από αυτό με το οποίο απειλούνταν οι ιαπωνικές εξαγωγικές εταιρείες από 1ης Αυγούστου.
Αν και σύμμαχος-«κλειδί» των ΗΠΑ, η Ιαπωνία υπόκειται το τρέχον διάστημα στους ίδιους δασμούς «βάσης» 10% όπως οι υπόλοιπες χώρες, καθώς και σε επιπρόσθετους δασμούς 25% στα οχήματα και 50% στον χάλυβα και στο αλουμίνιο που εξάγει στην αμερικανική αγορά. «Θεωρούμε πως είναι μεγάλη επιτυχία πως εξασφαλίσαμε τη μεγαλύτερη μείωση (των επιπρόσθετων δασμών) ανάμεσα στις χώρες που έχουν εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ», δήλωσε ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα.
Σύμφωνα με τον Αμερικανό πρόεδρο Τραμπ, η Ιαπωνία συμφώνησε να ανοίξει την αγορά της σε αμερικανικά «οχήματα, ημιφορτηγά» στο αμερικανικό «ρύζι» και «σε ορισμένα ακόμη αγροτικά προϊόντα» των ΗΠΑ. Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, το διακύβευμα είχε κεφαλαιώδη σημασία για το Τόκιο. Ο τομέας αυτός έκανε σχεδόν το 30% των ιαπωνικών εξαγωγών στις ΗΠΑ πέρυσι. Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει το 8% των θέσεων εργασίας στο αρχιπέλαγος. Η Toyota είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην υφήλιο. Μετά τους επιπρόσθετους δασμούς 25% που επιβλήθηκαν τον Απρίλιο στα ιαπωνικά αυτοκίνητα, οι εξαγωγές στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά το ένα τέταρτο σε ετήσια βάση τον Μάιο και τον Ιούνιο.
Σύμφωνα με τον κ. Ισίμπα, η συμφωνία προβλέπει ότι οι δασμοί στα αυτοκίνητα θα υποδιπλασιαστούν και σε αυτούς θα προστεθούν οι προϋπάρχοντες (12,5%+2,5%), από τους οποίους προκύπτει το 15%. Η μετοχή της Toyota σημείωνε άνοδο 14% περί τις 06:30 στο χρηματιστήριο στο Τόκιο.
Ωστόσο παράγοντες από το Τόκιο εξέφρασαν επιφυλάξεις για τον αντίκτυπο της συμφωνίας ιδίως σε ζητήματα όπως οι εισαγωγές ρυζιού, κάτι που αποτελεί ταμπού για το Τόκιο, καθώς είναι πάντα ζητούμενο η υπεράσπιση των ιαπώνων αγροτών.
Παραμένουν οι δασμοί 50% των ΗΠΑ στον χάλυβα – Εκτός συμφωνίας και οι αμυντικές δαπάνες
Όπως ξεκαθάρισε ο Ιάπωνας διαπραγματευτής Ριόσεϊ Ακαζάουα, οι αμερικανοί επιπρόσθετοι δασμοί 50% που επιβάλλονται το τρέχον διάστημα στις ιαπωνικές εξαγωγές χάλυβα και αλουμινίου μένουν ανεπηρέαστοι από τη διμερή συμφωνία για το εμπόριο που κλείστηκε χθες ανάμεσα στο Τόκιο και την Ουάσιγκτον. «Αν με ρωτάτε αν η συμφωνία έχει εφαρμογή στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, όχι, δεν ισχύει κάτι τέτοιο», δήλωσε στον Τύπο στην Ουάσιγκτον.
Ακόμη, ο κ. Ακαζάουα διευκρίνισε ότι η συμφωνία «δεν συμπεριλαμβάνει» τις αμυντικές δαπάνες. «Η συμφωνία δεν περιέχει τίποτε που να αφορά τις δαπάνες για την άμυνα», είπε ο κ. Ακαζάουα. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει απαιτήσει επανειλημμένα αύξηση των ιαπωνικών στρατιωτικών δαπανών κι ορισμένοι αναλυτές προεξοφλούσαν πως τυχόν ευρεία συμφωνία για το εμπόριο θα συμπεριλάμβανε ρήτρες προς αυτό.