Skip to main content

Γιατί η Gen Z «σκοτώνει» τα μπέργκερ στις ΗΠΑ – Στροφή προς τα σάντουιτς με κοτόπουλο

Πού οφείλεται η αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Αμερικανών

Η λατρεία για το fast food θεωρείται μέρος του αμερικανικού τρόπου ζωής, με σήμα κατατεθέν τα… μπέργκερ. Ωστόσο, η μακροβιότητά του απειλείται από την Gen Z και το ενδιαφέρον της για ένα υγιεινό και βιώσιμο τρόπο ζωής.

Η στροφή αυτή είναι ήδη εμφανής στις καταναλωτικές συνήθειες, με τους Αμερικανούς να στρέφονται στην κατανάλωση σάντουιτς με κοτόπουλο.

Ενδεικτικά, την περίοδο μεταξύ 2019 και 2024, άνοιξαν στις Ηνωμένες Πολιτείες περίπου 2.800 εστιατόρια που σερβίρουν κοτόπουλο ενώ περίπου 1.200 μπεργκεράδικα έκλεισαν, σύμφωνα με τους Sunday Times που επικαλούνται  την έκθεση τάσεων του Circana για το 2025.

Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η κατανάλωση σάντουιτς με τηγανητό κοτόπουλο στα εστιατόρια αυξήθηκε κατά 19% σε εθνικό επίπεδο, ενώ η κατανάλωση χάμπουργκερ μειώθηκε κατά 3%.

Οι επισκέψεις σε εστιατόρια που σερβίρουν κοτόπουλο έχουν επίσης ξεπεράσει τις αντίστοιχες σε εστιατόρια fast food και fast casual, σημειώνοντας αύξηση 4,3% σε ετήσια βάση το τρίτο τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας τάσεων Placer.ai.

Οι αλυσίδες εστιατορίων κοτόπουλου ξεπέρασαν επίσης σε απόδοση τα υπόλοιπα εστιατόρια το 2024 στην κατηγορία των χάμπουργκερ, σύμφωνα με την έκθεση της Circana για το 2025.

Για να συμπεριληφθεί ένα εστιατόριο στην κατάταξη των 50 κορυφαίων της Circana, πρέπει να σημειώνει ετήσιες καταναλωτικές δαπάνες άνω των 1,35 δισ. δολαρίων, και τα McDonald’s και Chick-fil-A, τα οποία πωλούν σάντουιτς με κοτόπουλο, είναι δύο από τις αλυσίδες που βρέθηκαν ψηλά στη λίστα, με πάνω από 100 δισ. δολάρια.

Σχολιάζοντας τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών, τα McDonald’s δήλωσαν στο Newsweek ότι «το κοτόπουλο παραμένει μια σημαντική προτεραιότητα» για την εταιρεία, κάνοντας λόγο για σημαντική ευκαιρία.

Οι μεγάλες αλυσίδες εστιατορίων κοτόπουλου έχουν επίσης δει να καταγράφεται αυξανόμενη ζήτηση για μπιφτέκια κοτόπουλου.

Πού οφείλεται η τάση

Γενικότερα, η κατανάλωση κοτόπουλου αυξάνεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ η κατανάλωση βοδινού κρέατος έχει μειωθεί. Συζητώντας τους λόγους που έχουν οδηγήσει σε αυτή την προτίμηση για κοτόπουλο έναντι του βοδινού κρέατος, ο Χάρι Μ. Κάιζερ, καθηγητής Εφαρμοσμένης Οικονομίας και Διοίκησης στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ, εξήγησε το Newsweek:

  • Πρώτον, «το κοτόπουλο είναι πολύ φθηνότερο από το βοδινό κρέας. Το 2024, η μέση τιμή του βοδινού κρέατος ήταν λίγο πάνω από 8 δολάρια ανά λίβρα, ενώ η μέση τιμή του κοτόπουλου ήταν λίγο κάτω από 2 δολάρια ανά λίβρα».
  • Δεύτερον, το κοτόπουλο θεωρείται «πιο υγιεινό από το μοσχάρι και οι άνθρωποι είναι πλέον περισσότερο ευαισθητοποιημένοι για την υγεία τους με την πάροδο του χρόνου. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο λόγος για τον οποίο βλέπουμε μια στροφή προς το κοτόπουλο από προϊόντα όπως τα χάμπουργκερ, τα οποία έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά».
  • Τρίτον, «οι νεότεροι τρώνε λιγότερο κρέας και πολύ λιγότερο μοσχάρι από τις παλαιότερες γενιές»

Καθώς οι ΗΠΑ γίνονται μια χώρα ενδιαφέρεται για την κατάσταση της υγείας και το βάρος, και δεδομένου ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές των σκευασμάτων απώλειας βάρους, όπως το Ozempic, όλο και περισσότεροι Αμερικανοί φαίνεται να επιλέγουν το κοτόπουλο αντί του βοδινού, δήλωσε επίσης Τζιλ ΜακΚλάσκι, διευθύντρια της Σχολής Οικονομικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον.

Την τάση φαίνεται επίσης να ενισχύουν οι περιβαλλοντικές ανησυχίες καθώς υπάρχει «η αντίληψη ότι τα μπιφτέκια είναι ανθυγιεινά και κακά για το περιβάλλον», δήλωσε η ΜακΚλάσκι, προσθέτοντας ότι «το κοτόπουλο θεωρείται πιο βιώσιμο και πιο υγιεινό». Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη Gen Ζ, συνέχισε, καθώς «οι καταναλωτές αυτής της γενιάς ενδιαφέρονται περισσότερο για τη βιωσιμότητα από τις προηγούμενες γενιές».

Διαβάστε ακόμα:

→ Gen Z και millennials αφήνουν το αλκοόλ και «πιάνουν» την ευεξία