Skip to main content

Η Κίνα πλημμυρίζει τον κόσμο με τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα

Μαγευτική νυχτερινή λήψη ουρανοξυστών και του λαμπρού φωτισμού τους στο Οικονομικό Κέντρο της επαρχίας Χουνάν στις όχθες του ποταμού Σιανγκτζιάνγκ στην πόλη Τσανγκσά. Φωτογραφία του Τσόου Τζιεντζιέν

Τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

«Νέα εποχή, νέο αυτοκίνητο»: η 18η Διεθνής Εκθεση Αυτοκινήτου που άνοιξε στις 25 Απριλίου τις πύλες της στο Πεκίνο αποτελεί μια μεγάλή ευκαιρία για τις  κινεζικές εταιρείες που παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, να δείξουν την πρόοδό τους.

Τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Στις οκτώ τεράστιες αίθουσες  της έκθεση, όπου φιλοξενούνται 1.500 εκθέτες και όπου αναμένονται 800.000 επισκέπτες μέχρι τις 4 Μαΐου, οι κινεζικές μάρκες που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα τραβούν τα φώτα της δημοσιότητας.

Η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας (CAAM) αναφέρει ότι, από τα περίπου 336 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους της αχανούς χώρας, πάνω από το 6%-ή περίπου 20 εκατομμύρια – είναι ηλεκτρικά: ΙΧ, λεωφορεία και φορτηγά.

Η κινεζική αγορά αντιπροσωπεύει επίσης το 69% των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων Στόχος της τώρα είναι η Κίνα να αναπτύξει τις πωλήσεις αυτών των οχημάτων σε όσο το δυνατόν περισσότερες χώρες σε όλο τον κόσμο.

Ήδη, το 25% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη είναι κινεζικές μάρκες.

Άλλαξε το τοπίο

Τα τελευταία τρία ή τέσσερα χρόνια, το τοπίο της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αλλάξει πολύ. Για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα: για 40 χρόνια, η χώρα τους έχει καταφέρει να κυριαρχεί  στον τομέα των σπάνιων γαιών και  των μετάλλων που χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία ηλεκτρικών μπαταριών.

Αποτέλεσμα; υπάρχουν σχεδόν 130 κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Υπήρχαν περίπου 500 το 2019, αλλά πολλά παραγόμενα μοντέλα μέσης ποιότητας καταργήθηκαν από τον σκληρό πόλεμο τιμών που μαστίζει αυτόν τον ταχέως εξελισσόμενο τομέα. Σήμερα, περίπου 20 όμιλοι έχουν καταφέρει, μέσω της ποιότητας σχεδιασμού των αυτοκινήτων τους και των χαμηλών τιμών, να ξεπεράσουν τον ανταγωνισμό.

Νέος προσανατολισμός

Αρχικά, οι περισσότεροι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων ασχολούνταν με άλλες επιχειρήσεις. Η Xiaomi, για παράδειγμα, που κατασκευάζει κυρίως smartphones, ξεκίνησε την παραγωγή του μοντέλου Speed Ultra 7 στις 28 Μαρτίου. Η τιμή αυτού του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα είναι περίπου 28.000 ευρώ, ενώ το αμάξωμά του μοιάζει πολύ με αυτό της Taycan, της ηλεκτρικής έκδοσης της Porsche Panamera, που κοστίζει περίπου 90.000 ευρώ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Xiaomi, Λέι Τζουν ανακοίνωσε ότι το Speed ​​​​Ultra 7 είχε αυτονομία 800 χιλιομέτρων και ότι οι επιταχύνσεις του ήταν υψηλότερες από αυτές των μοντέλων της αμερικανικής εταιρείας Tesla. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης τηςTesla, Ελον Μασκ  βρίσκεται στο Πεκίνο για να συναντήσει Κινέζους.

«Χτίστε τα όνειρά σας»

O ηγέτης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Κίνα ονομάζεται BYD: οι πωλήσεις του αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο της κινεζικής αγοράς. Το κινεζικό όνομα της εταιρείας, Bǐyadí Qìche, μετατράπηκε, για εξαγωγικούς σκοπούς, σε BYD- «Χτίστε τα όνειρά σας ».

Αρχικά ήταν ένα απλό εργοστάσιο μπαταριών, που ιδρύθηκε το 1995 στο Σεντζέν, μια μεγάλη πόλη κοντά στο Χονγκ Κονγκ που έχει γίνει η έδρα πολλών τεχνολογικών ομίλων ομάδων.

Η BYD έχει αναπτύξει μια ολόκληρη σειρά οχημάτων-από αυτοκίνητα μέχρι φορτηγά και ταξί έως λεωφορεία.

Το ηλεκτρικό λεωφορείο Κ9, συγκεκριμένα, έχει αγοραστεί από πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο. Το σχέδιο της BYD  είναι τώρα να επεκταθεί στην Ευρώπη, επιχειρώντας να πουλήσει στη Γηραιά Ηπειρο, 300.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μόνο εφέτος.Τα μοντέλα BYD αποτελούν την πλειονότητα στις μεγάλες ποσότητες κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που  μεταφέρουν εδώ και αρκετούς μήνες κινεζικά φορτηγά πλοία στο λιμάνι της  Αμβέρσας.

Αιφνιδιασμός στη Δύση

Η εμπορική επίθεση που ξεκίνησε η Κίνα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται να έχει αιφνιδιάσει τις δυτικές μάρκες.

Για περισσότερα από 40 χρόνια, η προσέγγισή τους ήταν να εγκατασταθούν στην Κίνα για να παράγουν και να πουλήσουν τα αυτοκίνητά τους στην αχανή χώρα. Έτσι συνεργάστηκε η Honda με την Dongfeng, η Ford με την Chang’an ή ακόμη, από το 1984, η Volkswagen με τη SAIC.

Αρκετές άλλες κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στοχεύουν επίσης στις εξαγωγές. Το 2023, η MG, η οποία γεννήθηκε αρχικά από την εξαγορά της κάποτε διάσημης αγγλικής μάρκας, πούλησε περισσότερα από 20.000 αυτοκίνητα MG4, μόνο στη Γαλλία.

Επιπλέον, η Geely, η οποία απέκτησε την ιδιοκτησία από τη Volvo το 2010, προσφέρει ένα ηλεκτρικό crossover, το Zeekr 001, το οποίο είναι ένα υπερυψωμένο στέισον βάγκον μήκους 5 μέτρων.

Τα περισσότερα από τα κέρδη από τις πωλήσεις κινεζικών οχημάτων στο εξωτερικό, φαίνεται ότι προορίζονται να επανεπενδυθούν στην Κίνα, ιδιαίτερα στην έρευνα και τις τεχνολογικές βελτιώσεις.

Η κινεζική κυβέρνηση παρακολουθεί στενά την ανάπτυξη ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα και παρέχει τακτικά βοήθεια στον κλάδο.

Για περίπου 10 χρόνια, οι αγοραστές επωφελήθηκαν από φορολογικές απαλλαγές και, από τον Ιούνιο του 2023, από φορολογικές μειώσεις.

Κουπόνια αγοράς διανέμονται και σε όσους αποφασίσουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Από την άλλη, το κινεζικό κράτος χορηγεί κάθε είδους οικονομική βοήθεια στους κατασκευαστές.

Για περισσότερα από σαράντα χρόνια, η προσέγγισή τους ήταν να εγκατασταθούν στην Κίνα για να παράγουν και να πουλήσουν τα αυτοκίνητά τους εκεί. Η διαδικασία συνίστατο στη δημιουργία μιας κοινοπραξίας, στην οποία μια κινεζική εταιρεία είχε την πλειοψηφία. Έτσι συνεργάστηκε η Honda με την Dongfeng, όπως η Nissan ή η Peugeot-Citroën, η Ford με την Chang’an ή ακόμη, από το 1984, η Volkswagen με τη SAIC.

Αλλά σήμερα πλέον, η κίνηση των πωλήσεων έχει αντιστραφεί. Κατευθύνεται από την Κίνα στη Δύση, καθώς οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν έχουν σχεδόν αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών. Προς το παρόν, οι τεχνολογίες και η τιμή των μπαταριών που παράγονται στην Κίνα είναι πολύ αποδοτικές.

Εμπορικός πόλεμος

Στα τέλη του 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη διεξαγωγή έρευνας, κάνοντας λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η κινεζική κυβέρνηση φέρεται να παρέχει σημαντικές επιδοτήσεις στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων.

Στο Πεκίνο, το Υπουργείο Εμπορίου προειδοποίησε ότι η έρευνα αυτή είναι πιθανό να «παραβιάζει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και τους νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνεχίζεται, πάντως.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι επίσης, πολύ πιο αποφασισμένες από την Ευρώπη να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό εμπορικό επεκτατισμό, και ως εκ τούτου να εμποδίσουν την πώληση κινεζικών αυτοκινήτων στην επικράτειά τους. Έχουν επιβάλει υψηλούς δασμούς στα κινεζικά οχήματα.

Αυτό εξηγεί γιατί οι Κινέζοι κατασκευαστές αφιερώνουν τώρα τις προσπάθειες πωλήσεών τους στις ευρωπαϊκές αγορές.

Η BYD εξάγει οκτώ μοντέλα στην Ευρώπη, ενώ περιμένει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία. Η αμερικανική Tesla από την πλευρά της αντέδρασε μειώνοντας τις τιμές των ηλεκτρικών της αυτοκινήτων στην Ευρώπη.