Skip to main content

Κίνα: Ποσοτική και ποιοτική βελτίωση για τη θαλάσσια οικονομία

ΦΩΤΟΓΡΑΦΊΑ: ECONOMIC DAILY

Οι 3 παράγοντες που την ενίσχυσαν το 2023

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα το υπουργείο Φυσικών Πόρων, μετά από προκαταρκτικό υπολογισμό, η συνολική αξία της θαλάσσιας παραγωγής της Κίνας το 2023 ανήλθε σε 9.909,7 δισεκατομμύρια γιουάν, σημειώνοντας αύξηση 6,0% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 0,8 ποσοστιαία μονάδα υψηλότερη από τον ρυθμό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, παρουσιάζοντας ισχυρή τάση ανάκαμψης. Το ακαθάριστο θαλάσσιο προϊόν αντιπροσώπευε το 7,9% του Ακαθαρίστου Εγχωρίου Προϊόντος, σημειώνοντας αύξηση 0,1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Ωκεανογραφικών Πληροφοριών της Κίνας Τσούι Σιαοτζιέν, η ποσοτική και ποιοτική βελτίωση της θαλάσσιας οικονομίας της Κίνας οφείλεται στους εξής τρεις παράγοντες:

Ο ΠΡΩΤΟΣ παράγοντας αφορά τη συνεχή αύξηση της κατανάλωσης στον κλάδο της ναυτιλίας. Το 2023 το μέγεθος της επιβατικής κίνησης στις θαλάσσιες μεταφορές και ο κύκλος εργασιών αυξήθηκαν κατά 122,3% και 125,4% αντίστοιχα. Ο συνδυασμός τεχνών του θεάματος ή επισκέψεων σε μουσεία με τον θαλάσσιο τουρισμό αποτελεί πλέον μια νέα δημοφιλή τάση. Επιπλέον, η ποιότητα των τροφίμων βελτιώνεται σταδιακά, ενώ αυξάνεται και η καταναλωτική ζήτηση για προϊόντα της θάλασσας.

Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ παράγοντας είναι η καλή αναπτυξιακή πορεία των επενδύσεων. Όσον αφορά την κατασκευή λιμένων, από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2023, οι επενδύσεις έφτασαν τα 83,5 δισ. γιουάν, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 16,8%. Η κατασκευή διαθαλάσσιων σιδηροδρόμων υψηλών ταχυτήτων και υποθαλάσσιων σηράγγων προχωρά, ενώ ολοκληρώθηκαν και μπήκαν σε λειτουργία η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Φουτσόου – Σιάμεν και η υποθαλάσσια σήραγγα του κόλπου Ντάλιεν μαζί με τα έργα επέκτασής της.

Ο ΤΡΙΤΟΣ παράγοντας αφορά τη σταθερή αύξηση του όγκου του εξωτερικού θαλάσσιου εμπορίου. Το 2023, παρά την υποτονική διεθνή ζήτηση και τη γεωπολιτική αστάθεια, οι τρεις κύριοι δείκτες της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας, ήτοι οι ολοκληρωμένες παραγγελίες, οι παραγγελίες νέων ποντοπόρων πλοίων και οι υπό επεξεργασία παραγγελίες βρέθηκαν στην κορυφή του κόσμου, με τις εξαγωγές να αυξάνονται κατά 35,4% σε ετήσια βάση και πλοία να καταφθάνουν σε εκατόν ενενήντα μία χώρες και περιοχές. Η σημαντική αύξηση των εξαγωγών νέων κινεζικών ενεργειακών οχημάτων αντανακλάται στο σύνολο των νέων παραγγελιών που έλαβαν οι μεταφορείς αυτοκινήτων και που αντιστοιχεί στο 82,7% των παραγγελιών σε παγκόσμιο επίπεδο. Το 2023 η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων προς προορισμούς του εξωτερικού αυξήθηκαν πάνω από 4% και περίπου 10% αντίστοιχα σε ετήσια βάση.

ΤΟ 2023, η προστιθέμενη αξία των θαλάσσιων υπηρεσιών έφτασε τα 5.896,8 δισ. γιουάν, αντιπροσωπεύοντας το 4,7% του ΑΕΠ και 0,3 ποσοστιαία μονάδα εθνικής οικονομικής ανάπτυξης.

Η ΥΠΕΡΑΚΤΙΑ παραγωγή αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 5,8% και 9,1% αντίστοιχα σε ετήσια βάση. Η υπεράκτια παραγωγή αιολικής ενέργειας αυξήθηκε επίσης πάνω από 17% σε ετήσια βάση.