Skip to main content

Σαν σήμερα – 23 Ιανουαρίου: H βότκα, τα Καλάσνικοφ και ένα email σε 300 managers

Στις 23 Ιανουαρίου το ρωσικό μάρκετινγκ «κερνάει» και η IBM αλλάζει

Το ημερολόγιο γράφει 23 Ιανουαρίου 1996, όταν το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων ITAR Tass μεταδίδει ότι η βότκα με την επωνυμία Kalashnikov Vodka θα κάνει την εμφάνισή της στις κάβες πολλών ευρωπαϊκών πόλεων.

Ο Μιχαήλ Καλάσνικοφ, δημιουργός του AK-47, του πιο φονικού και πλέον δημοφιλούς πυροβόλου στον κόσμο, είχε πειστεί να δώσει τελικά την άδειά του να χρησιμοποιηθεί το όνόμα του στη βότκα, που παρήγαγε ένα αποστακτήριο της Σιβηρίας.

Παρασκευάστηκε με συνδυασμό αλατιού, ζάχαρης, βανίλιας και είχε πολύ γρήγορα απήχηση, χάρη και στο  όνομά της, σε όλον τον κόσμο. Θεωρήθηκε μία από τις μεγάλες επιτυχίες του ρωσικού marketing.

6 χρόνια αργότερα  σαν σήμερα, δηλαδή 23 Ιανουαρίου 2002, ο νέος CEO της IBM, Σάμιουελ Παλμιζάνο, αποστέλλει ένα email σε 300 διευθυντικά στελέχη του αμερικανικού κολοσσού τεχνολογίας, με το οποίο τους ενημερώνει ότι η Εκτελεστική Επιτροπή – ένα ελίτ σώμα διοίκησης, που συνεδρίαζε μία φορά τον μήνα για να καθορίσει τη στρατηγική, παύει να υφίσταται, ύστερα από 92 έτη ζωής. Αιτία; Θεωρούσε ότι η επιτροπή έχει χάσει την επαφή με τις εξελίξεις της αγοράς, τις ανάγκες εργαζομένων, αλλά και πελατών. Πέντε ημέρες αργότερα για να δείξει τη νέα κατεύθυνση που δίνει, ζήτησε από το Διοικητικό Συμβούλιο, να του κόψει το μπόνους και να βάλει τα χρήματα σε μία «δεξαμενή», προκειμένου να μοιραστούν σε 20 στελέχη, ανάλογα με τις επιδόσεις τους.

Στη συνέχεια πραγματοποίησε μία έρευνα με τη συμμετοχή περισσότερων από 1.000 υπαλλήλους για να καταλάβει πώς οι άνθρωποι σε όλα τα επίπεδα, τις λειτουργίες και τις τοποθεσίες θα διατύπωναν τις αξίες της IBM και τις φιλοδοξίες τους για την εταιρεία. Οι αναλυτές της εταιρείας εξέτασαν τις απαντήσεις των εργαζομένων, καταλήγοντας σε ένα εκτενές κείμενο, που αντιμετώπιζε βασικά θέματα. Τέλος, μια μικρή ομάδα που περιελάμβανε τον ίδιο τον Παλμιζάνο κατέληξε σε ένα αναθεωρημένο σύνολο εταιρικών αξιών. Ο Διευθύνων Σύμβουλος ανακοίνωσε τις νέες αξίες στους υπαλλήλους σε μια μετάδοση intranet τον Νοέμβριο του 2003:

  • Αφοσίωση στην επιτυχία κάθε πελάτη
  • Καινοτομία που να έχει σημασία για την εταιρεία μας και για τον κόσμο
  • Εμπιστοσύνη και προσωπική ευθύνη σε όλες τις σχέσεις