Skip to main content

Η μυστική συνάντηση του Χίτλερ με τον Πόρσε: Τα 15 λεπτά που έγραψαν ιστορία στον χώρο του αυτοκινήτου

Πώς γεννήθηκε ο θρυλικός Σκαραβαίος

Στις 17 Ιανουαρίου 1934 ο μηχανικός αυτοκινήτων Φέρντιναντ Πόρσε στέλνει το σχέδιό του για το Volkswagen (το αυτοκίνητο του λαού) στον Αδόλφο Χίτλερ.

Οι δύο συναντήθηκαν τον Μάιο του ίδιου χρόνου στο ξενοδοχείο Kaiserhof στο Βερολίνο, όπου μέσα σε 15 λεπτά γράφτηκε ιστορία στον χώρο του αυτοκινήτου. Λέγεται ότι ο Χίτλερ έδωσε εντολή το αυτοκίνητο να είναι μεσαίου μεγέθους, να «μοιάζει σαν σκαθάρι» και να μην στοιχίζει πάνω από 990 μάρκα (ο μέσος μισθός ήταν κοντά στα 300 μάρκα). Γεννήθηκε έτσι το θρυλικό Volkswagen Beetle, ο γνωστός στην Ελλάδα «Σκαραβαίος».

Ο Χίτλερ αγαπούσε τα αυτοκίνητα, αν και δεν είχε άδεια οδήγησης. Θαύμαζε τον Χένρι Φορντ, τον οποίο και αναφέρει στο διαβόητο μανιφέστο του, «Ο Αγών μου» (Mein Kampf). Όταν ανέβηκε στην εξουσία είδε την ανάγκη για ένα νέο εθνικό οδικό δίκτυο και ένα αυτοκίνητο πιο προσιτό στα γερμανικά νοικοκυριά από εκείνα που κατασκεύαζαν τότε οι Adler, Mercedes – Benz και NSU. Η αυτοκινητοβιομηχανία παίρνει το μήνυμα και όλοι αρχίζουν να στρέφονται από τα πολυτελή οχήματα σε πιο mainstream μοντέλα. Ακόμη και η Mercedes – Benz συμμετέχει σε αυτή τη στροφή, με το Mercedes 130.

Ο Πόρσε πρότεινε στον Φίρερ ένα αυτοκίνητο ικανό να μεταφέρει 4 ενήλικες ή 2 ενήλικες και 3 παιδιά, τις αποσκευές τους, με τελική ταχύτητα 100 χλμ/ώρα και αερόψυκτο κινητήρα. Θα ήταν άδικο ωστόσο να πούμε ότι η ιστορία του Σκαραβαίου είναι ταυτισμένη με το Ναζιστικό καθεστώς.

Ο ταλαντούχος μηχανικός Πόρσε

Η ιστορία του δεν ξεκινά με τον Χίτλερ, αλλά με τον Φέρντιναντ Πόρσε. Γεννημένος στη Βοημία, το 1875, ο Πόρσε διακρίνεται για πρώτη φορά για τη δουλειά του με τη βιεννέζικη εταιρεία κατασκευής λεωφορείων Lohner, η οποία παρήγαγε πούλμαν για την αυλή του βασιλιά της Αυστρίας. Εκεί, αναπτύσσει ηλεκτρικούς κινητήρες πλήμνης τροχών. Συνέχισε να εργάζεται στις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Steyr και Austro-Daimler, σχεδιάζοντας μεταξύ άλλων σπορ αυτοκίνητα για την Daimler.

Ίδρυσε τη δική του εταιρεία, Porsche, με τον γιο του, Φέρι, τον γαμπρό του, Άντον Πιχ, Βιεννέζο δικηγόρο, και τον Άντολφ Ρόζενμπεργκ, πρώην οδηγό αγώνων. Η εταιρεία ανέπτυξε σύντομα τα δικά της μοντέλα για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Zündapp και NSU, καθώς και διάφορα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Αλλά είναι το NSU Type 32 που σχεδιάστηκε για την NSU, που θα πλησίαζε περισσότερο το αυτοκίνητο που θα γινόταν το VW Beetle, με έναν αερόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα τοποθετημένο στο πίσω μέρος. Το σχέδιο του NSU Type 32 τελικά δεν έφτασε ποτέ σε φάση κατασκευής.