Skip to main content

Air Show Παρισιού: Απογείωση των αεροπορικών μεταφορών

REUTERS/Benoit Tessier

Τουλάχιστον 320.000 επαγγελματίες του κλάδου της αεροναυτικής και εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες αναμένονται στους χώρους της έκθεσης.

Η Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού  άνοιξε σήμερα και για μία εβδομάδα τις πύλες του στο αεροδρόμιο του Μπουρζέ, μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας λόγω της κρίσης του Covid, με τους διοργανωτές να αναμένουν ρεκόρ επισκεψιμότητας: Τουλάχιστον 320.000 επαγγελματίες του κλάδου της αεροναυτικής και εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες αναμένονται στους χώρους της έκθεσης. Ο λόγος είναι απλός: όλοι οι δείκτες ανάπτυξης των αεροπορικών μεταφορών κινούνται ανοδικά.

Τους πρώτους μήνες του έτους, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) ανέφερε ότι η κίνηση συνεχίζει να αυξάνεται έντονα. Τον Απρίλιο, η συνολική αεροπορική δραστηριότητα έφτασε στο 90% του προπανδημικού επιπέδου.

Στη γενική της συνέλευση, η IATA τριπλασίασε τις οικονομικές της προβλέψεις για το τρέχον έτος: οι αεροπορικές εταιρείες θα αποκομίσουν κέρδη 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων το  2023.

Ο Γενικός Διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς δήλωσε ότι «από το 2010 έως το 2019, ο κλάδος γνώρισε ετήσια ανάπτυξη 6,5%. Κατά τη γνώμη μου, αυτό είναι το ελάχιστο ποσοστό που μπορούμε να περιμένουμε για τα επόμενα 10  χρόνια».

Περίπου 40.000 νέα αεροσκάφη

Ο Κρίστιαν Σίρερ  εμπορικός διευθυντής της Airbus, είναι ακόμη πιο αισιόδοξος: «Το πραγματικό ερώτημα είναι: υπάρχει όριο στην ανάπτυξη του κλάδου; Αντιμετωπίζουμε τεράστια ζήτηση από την κοινωνία των πολιτών, τόσο για αναψυχή όσο και για επαγγελματικούς λόγους. Εχουμε προβλέψει ότι θα χρειάζονταν 40.000 νέα αεροσκάφη τα επόμενα 20 χρόνια».

Εκτός από τη συνεχή αύξηση της ζήτησης, οι ανάγκες της οικολογικής μετάβασης – αλλά και τα πιθανά οικονομικά οφέλη – ενθαρρύνουν έντονα τις εταιρείες να ανανεώσουν τους σημερινούς στόλους τους με αεροσκάφη νέας γενιάς, μειώνοντας σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και συνεπώς τις εκπομπές CO2. «Από τα 24.000 αεροπλάνα που πετούν, μόνο το 20 με 25% είναι σύγχρονα αεροσκάφη, τα οποία καταναλώνουν 20% λιγότερα καύσιμα και είναι πιστοποιημένα ότι ενσωματώνουν έως και 50% βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF). Σήμερα», εξήγησε ο  Γκιγιόμ Φορί, εκτελεστικός Πρόεδρος της  Airbus.

Ρεκόρ παραγγελιών

Ο αεροπορικός στόλος του αύριο θα είναι το αποτέλεσμα των σημερινών παραγγελιών αεροσκαφών. Και αρκετές εταιρείες έχουν ήδη αναλάβει τα ηνία των παραγγελιών.

Οι μεγάλες παραγγελίες νέων αεροσκαφών έχουν πολλαπλασιαστεί τους τελευταίους μήνες (ακόμα και αν οι περισσότερες δεν έχουν ακόμη εγγραφεί επίσημα στο βιβλίο παραγγελιών): στα τέλη του 2022, η United αγόρασε 100 Boeing 787, τον Φεβρουάριο η Air India επέλεξε 250 Airbus και 220 Boeing, τον Μάρτιο η Σαουδική Αραβία επέλεξε το 787 για τις εταιρείες της Saudia και Riyadh Air με 78 αεροσκάφη, τον Μάιο η Ryanair δεσμεύτηκε τελικά να αγοράσει  150  737 MAX.

Η Turkish Airlines διαπραγματεύεται με την Airbus και την Boeing για την αγορά 400 ν αεροσκαφών 737 MAX και A320neo, καθώς και 200 ​​αεροσκαφών μεγάλων αποστάσεων. Σε αυτό το τμήμα, ο τουρκικός όμιλος θέλει κυρίως Boeing 787 ή Airbus A350, αλλά θέλει και 25 έως 30 πολύ jumbo jet από τη σειρά 777X ή A350-1000.

Η ινδική εταιρεία IndiGo, με επικεφαλής το πρώην αφεντικό της KLM, Pieter Elbers, διαπραγματεύεται με την Airbus για την αγορά 500 μονόκλιτων A320 NEO οικογένειας και 25 μεγάλων αποστάσεων 787 ή A350.

Ελλειψη έμπειρου προσωπικού

Η Riyadh Air θέλει επίσης να αποκτήσει έναν στόλο μεσαίων αποστάσεων, με την παραγγελία 150 έως και 175 αεροσκαφών. «Δεν θα δώσω ακριβή στοιχεία, αλλά θα είναι μεγάλη παραγγελία», είπε ο Τόνι Ντάγκλας, γενικός διευθυντής της εταιρείας.

Η αναπτυσσόμενη χαμηλού κόστους  τουρκική αεροπορική εταιρεία Pegasus Airlines  αναμένεται επίσης να κινηθεί γρήγορα για να επωφεληθεί από τη συνεχιζόμενη επέκταση του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης. Τέλος, η Delta Air Lines πρέπει να αντικαταστήσει τα 60 Boeing 767  που βρίσκονται ακόμα στον στόλο, πιθανώς με Airbus A330 ή A350.

Ο μεγάλος πονοκέφαλος των αεροπορικών εταιρειών είναι η έλλειψη έμπειρων υπαλλήλων, μετά τις μαζικές αποχωρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η ηλικιακή πυραμίδα στον κλάδο, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολλές συνταξιοδοτήσεις τα επόμενα 10 χρόνια. Ως εκ τούτου, η πρόσληψη θεωρείται απόλυτη προτεραιότητα για αυτήν την Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού, παράλληλα με την απαλλαγή από τον άνθρακα.