Skip to main content

Η θαλάσσια οικονομία της Κίνας αναπτύσσεται σταθερά

Γου Σαογιάνγκ/ Economic Daily

Φορτηγά πλοία φορτώνουν και εκφορτώνουν εμπορευματοκιβώτια σε διάφορες θέσεις ελλιμενισμού στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Τσιένουαν.

Η απέραντη θάλασσα προσφέρει άπειρες ευκαιρίες. Το θέμα αυτό συζητήθηκε εκτενώς στο Παγκόσμιο Φόρουμ Θαλάσσιας Οικονομίας της Σεντζέν που διοργανώθηκε πρόσφατα με τίτλο «Ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας, προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και ενίσχυση της θαλάσσιας ισχύος».

Ο Επικεφαλής Μηχανικός του Υπουργείου Φυσικών Πόρων της Κίνας Τσανγκ Τσανχάι (Zhang Zhanhai), δήλωσε ότι η θάλασσα αποτελεί στρατηγικό χώρο για μια υψηλής ποιότητας ανάπτυξη καθώς προσφέρει σημαντικούς στρατηγικούς πόρους, ενώ η θαλάσσια οικονομία έχει καταστεί ένα νέο παγκόσμιο ορόσημο οικονομικής ανάπτυξης.

Τα τελευταία χρόνια η θαλάσσια βιομηχανία της Κίνας βελτιώνεται σταδιακά, με τη συνολική ισχύ της θαλάσσιας οικονομίας της συνεχώς να αυξάνεται. Ο Διευθυντής του Τμήματος Σχεδιασμού Θαλάσσιας Στρατηγικής και Οικονομίας του Υπουργείου Φυσικών Πόρων Χε Κουανγκσούν (He Guangshun) δήλωσε ότι οι θαλάσσιοι πόροι προσφέρουν αυξανόμενες εγγυήσεις για την ενεργειακή και επισιτιστική ασφάλεια και την ασφάλεια των υδάτινων πόρων.

Το ποσοστό υπεράκτιας εξόρυξης αργού πετρελαίου της Κίνας στην παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε από 21,4% το 2012 σε 27,6% το 2021. Η χώρα κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως στη συνολική παραγόμενη ισχύ των υπεράκτιων αιολικών εγκαταστάσεων και στον διαρκή χρόνο λειτουργίας των μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από παλιρροϊκά κύματα, οι οποίες μάλιστα είναι εγχώριας κατασκευής με ικανότητα παραγωγής πολλών μεγαβάτ (MW).

Ταυτόχρονα, η προσφορά ψαριών και θαλασσινών στην Κίνα συνεχώς αυξάνεται με την ιχθυοκαλλιέργεια να αναπτύσσεται και την παραγωγή της υδατοκαλλιέργειας να αντιπροσωπεύει πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας παραγωγής. Τα συστήματα αφαλάτωσης παράγουν επίσης 1,86 εκατομμύρια τόνους νερού την ημέρα, σημειώνοντας αύξηση 140% σε σύγκριση με το 2012.

Οι αναδυόμενες θαλάσσιες βιομηχανίες αναπτύσσονται και ο μετασχηματισμός των θαλάσσιων επιστημονικών και τεχνολογικών επιτευγμάτων επιταχύνεται σημαντικά. Από το 2012 έως το 2021, ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξής τους ξεπέρασε το 10%. Στην Κίνα η ανεξάρτητη έρευνα και ανάπτυξη φαρμάκων με ουσίες που βρίσκονται στο θαλάσσιο περιβάλλον αντιπροσωπεύει σχεδόν το 30% των αντίστοιχων φαρμακευτικών σκευασμάτων που διατίθενται σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έρευνα και ανάπτυξη φαρμάκων με βάση τους θαλάσσιους θειώδεις πολυσακχαρίτες είναι από τις πιο προηγμένες στον κόσμο, με την χώρα μας να έχει δημιουργήσει τη μεγαλύτερη τράπεζα πολύτιμων θαλάσσιων μικροοργανισμών παγκοσμίως. Άλματα έχουν γίνει επίσης στην εφαρμογή της τεχνολογίας των πληροφοριών στον θαλάσσιο χώρο, ενώ χάρη στην πρόοδο της ναυτικής μηχανολογίας αρχίζει να σχηματίζεται ένα ενοποιημένο δίκτυο επικοινωνιών έκτακτης ανάγκης σε ξηρά, θάλασσα και αέρα.

Ο Χε Κουανγκσούν δήλωσε ότι η Κίνα έχει κατοχυρώσει περαιτέρω τη θέση της ως παγκόσμια δύναμη στη ναυπηγική βιομηχανία, με τον όγκο των ολοκληρωμένων, νέων και εν επεξεργασία παραγγελιών πλοίων να αντιστοιχεί στο 47,2%, 53,8% και 47,6% αντίστοιχα του παγκόσμιου συνόλου. Η ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου, κατέχοντας το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς. Το 2021 η συνολική αξία των ολοκληρωμένων, νέων και εν επεξεργασία παραγγελιών υπεράκτιου εξοπλισμού αντιπροσώπευε το 44,8%, 42,2% και 44,6% αντίστοιχα των παγκόσμιων παραγγελιών.

Η συνολική χωρητικότητα του εμπορικού στόλου της Κίνας αυξάνεται συνεχώς, φθάνοντας τα 350 εκατομμύρια dwt στα τέλη του 2021, με τη χώρα να καταλαμβάνει πλέον τη δεύτερη θέση παγκοσμίως. Όσον αφορά τα μεγέθη των λιμένων, η Κίνα κατέχει τα πρωτεία. Μεταξύ των δέκα κορυφαίων λιμένων του κόσμου στη διακίνηση φορτίων και εμπορευματοκιβωτίων για το 2021, τα κινεζικά λιμάνια έχουν αντίστοιχα 8 και 7 θέσεις.

Σε σχέση με την καινοτομία στη θαλάσσια επιστήμη και την τεχνολογία, η Κίνα έχει βάλει σε τροχιά 10 δορυφόρους για την παρακολούθηση του θαλάσσιου χώρου. Η τεχνολογία για τη θαλάσσια εξερεύνηση που ενσωματώθηκε στα υποβρύχια Τσιάολονγκ (Jiaolong) και  Φεντόουτσε (Fendouzhe) έχει επίσης κάνει μεγάλα ποιοτικά άλματα. Το Τσιενλόνγκ 2 (Qianlong 2), ένα μη επανδρωμένο και αυτόνομο υποβρύχιο όχημα κινεζικής κατασκευής, ήρθε να καλύψει όποια κενά υπήρχαν από άποψη εξοπλισμού στη χώρα και έλαβε διεθνή πιστοποίηση.

Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Ωκεανογραφικών Πληροφοριών της Κίνας, ο Δείκτης Θαλάσσιας Οικονομικής Ανάπτυξης της χώρας για το 2022 έφτασε στο 114,1 (ετήσια αύξηση 3,6%) ενώ το Ακαθάριστο Θαλάσσιο Προϊόν ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 9 τρισεκατομμύρια γιουάν. Η θαλάσσια οικονομία της Κίνας αναπτύσσεται σταθερά.