Skip to main content

«Τρέχει» ο Μασκ, κάνει όπισθεν η Tesla

Όσο ο Μασκ «τιτιβίζει» αλλαγές σε υψηλές ταχύτητες, η μετοχή της Tesla πέφτει. Πώς θα συνδυάσει τους πολλαπλούς ρόλους του ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη;

Από τότε που ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε την εξαγορά του Twitter και πάτησε «γκάζι» για αλλαγές στην πλατφόρμα, η Tesla όχι απλά φρέναρε, αλλά μπήκε στην «όπισθεν».

Η εταιρεία των ηλεκτρικών οχημάτων έχει δει τη μετοχή της να υποχωρεί 35% από τις 25 Απριλίου (ημέρα ανακοίνωσης της συμφωνίας εξαγοράς), έναντι πτώσης 18% για τον Nasdaq Composite στο ίδιο διάστημα. Η αξία της ήταν 332,67 δολάρια και πλέον έχει καταποντιστεί στα 207,47 δολάρια. Μόνο την Παρασκευή σημείωσε πτώση 3,6% την ώρα μάλιστα που η συνολική τάση στη Wall Street ήταν έντονα ανοδική.

Κατά την παρουσία του στο 29ο ετήσιο Baron Investment Conference, ο Έλον Μασκ ρωτήθηκε από τον Ρον Μπάρον, ιδιοκτήτη hedge fund και μέτοχο των SpaceX και Twitter, για το πώς σκοπεύει να συνδυάσει όλες τις νέες υποχρεώσεις και αρμοδιότητές του.

Να θυμίσουμε ότι ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη διοικεί, πέρα από την Tesla, τον κολοσσό αεροδιαστημικής, SpaceX, μία εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης (Neuralink) και μία «βαρετή» επιχείρηση κατασκευής τούνελ (Boring Company). Στον λογαριασμό του στο Twitter ο ίδιος επέλεξε τον τίτλο “Chief Twit”, αφού «καρατόμησε» όλη την ηγετική ομάδα και ανέλαβε ο ίδιος τη θέση του CEO και μόνου διευθυντή της πλατφόρμας.

Εργασία 120 ώρες/ εβδομάδα και «ακριβά» τιτιβίσματα 

Ο Μασκ είπε στον Μπάρον: «Ο φόρτος εργασίας μου ανέβηκε από τις 78 σε περίπου 120 ώρες την εβδομάδα», προσθέτοντας ότι το Twitter «είναι πλέον σε σωστή κατεύθυνση και νομίζω πως είναι πολύ πιο εύκολο να διοικηθεί από τη Space X ή την Tesla».

Αρνήθηκε πάντως να αποκαλύψει εάν και ποιος θα μπορούσε να τον αντικαταστήσει στη θέση του CEO στο Twitter, αν και διαβεβαίωσε πως δεν πρόκειται να είναι το μοναδικό διευθυντικό στέλεχος για πολύ ακόμη.

Η αλλαγή ιδιοκτησίας στο Twitter είχε ως αποτέλεσμα ορισμένες κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες να παγώσουν τη διαφήμιση στην πλατφόρμα. Αλλά δεν είναι ξεκάθαρο ακόμη το πώς θα επηρεαστεί η Tesla από την όλη κατάσταση μακροπρόθεσμα.

Η Tesla έως τώρα στηριζόταν στο Twitter και στην τεράστια επιρροή που είχε ο Μασκ μέσω της πλατφόρμας προκειμένου να μεταφέρει πληροφορίες στους μετόχους και να προωθεί τα νέα προϊόντα της. Για τον ίδιο τον εκκεντρικό δισεκατομμυριούχο το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ήταν το καλύτερο εργαλείο δωρεάν αυτο-διαφήμισης.

Συχνά – πυκνά ανακοίνωνε τα σχέδιά του, παρουσίαζε με σύντομα, έξυπνα τιτιβίσματα το όραμά του, καλούσε τους οπαδούς του να συμμετέχουν σε δημοσκοπήσεις όταν ήταν σε δίλημμα και εξαπέλυε επιθέσεις στους πάσης φύσεως «εχθρούς» του.

Η αγάπη του για το Twitter  (σε συνδυασμό με την άκρως παρορμητική συμπεριφορά του) τον έβαλαν βεβαίως ανά καιρούς και σε μπελάδες – με μεγαλύτερο αυτόν του προστίμου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC), όταν «τιτίβισε» μεταξύ σοβαρού και αστείου πως θα αποσύρει την Tesla από το χρηματιστήριο.

Νέα φτερά στο «πουλί», ίδιες ταχύτητες στην Tesla

Τώρα όμως θέλει να αλλάξει το μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Θέλει να το καταστήσει μία πλατφόρμα απόλυτης ελευθερίας του λόγου (ο χρόνος θα δείξει πώς ακριβώς το εννοεί αυτό), να το «καθαρίσει» από τα bots και να το κάνει πιο εύχρηστο.

Για να το πετύχει έδωσε εντολή σε περισσότερους από 50 υπαλλήλους της Tesla (πρωτίστως software engineers που εργάζονταν για το Autopilot) να αναλάβουν να «μεταμορφώσουν» την πλατφόρμα. Δεν έχει πάντως εξηγήσει πως οι υπάλληλοι θα «μοιράσουν» τον χρόνο τους ανάμεσα σε Twitter και Tesla και εάν θα πληρωθούν εξτρά.

Ο Μασκ υποστηρίζει πως οι φιλοδοξίες για την Tesla και το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους δεν αλλάζουν και δεν «κόβουν» ταχύτητα. Θέλει να βγάλει σε μαζική κυκλοφορία ένα πιο προσιτό οικονομικά μοντέλο από το Model 3, αλλά και να ανεβάσει την παραγωγή στα 40.000 αυτοκίνητα ημερησίως. Κορυφαία προτεραιότητα παραμένει και η είσοδος της Tesla στην εξόρυξη λιθίου – της πιο κρίσιμης πρώτης ύλης για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Και τώρα τι;

Όσοι βιάζονται να καταδικάσουν σε αποτυχία το Twitter, την Tesla και τελικά τον ίδιο τον Μασκ, ας μην βιαστούν, προειδοποιούν πολλοί αναλυτές. Η Morgan Stanley δεν προέβλεψε τυχαία ότι θα γίνει ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος του πλανήτη. Στηρίχθηκε στην έως τώρα πορεία του. Και αυτή δείχνει πως όσο και εάν θες να τον απορρίψεις ή και να τον «ακυρώσεις» (κατά τις επιταγές της cancel culture) ως προκλητικό, παράξενο και αυθάδη, δεν μπορείς παρά να παραδεχθείς πως είναι ταυτόχρονα ένας επιχειρηματίας ιδιοφυής, ονειροπόλος και αποτελεσματικός. Ο ίδιος βέβαια έχει δυο πράγματα να καταλάβει: ηγέτης χωρίς ομάδα δεν προχωρά. Και μία πλατφόρμα δεν «πετάει» ανεξέλεγκτα, όπως εκείνος θέλει. Υπάρχουν και οι πτητικοί κανόνες.